![]() |
bmw r60/5 - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: bmw r60/5 (/showthread.php?tid=6894) Pages:
1
2
|
bmw r60/5 - bor - 09-29-2014 Hallo allen ik heb een r60/5. ben er heel tevreden mee, prachtmoter. Ik ben absoluut geen hardrijder....vind wel dat de moter veel toeren maakt....bij 90 a 100 per uur (das mijn kruissnelheid) wil ik eigenlijk flink wat lager in de toeren zitten. Wat kan ik hier aan doen ? Kan ik een een vijfbak monteren met een langere 5e versnelling (overdrive) kan de overbrenging veranderd worden ? graag uw ervaringen...dank u bmw r60/5 - Guest - 09-29-2014 Wat is nu je toerental bij 100 km/h ? Als je een langere overbrenging (versnellingsbak of cardanoverbrenging) aanbrengt dan zal je waarschijnlijk te ver van het maximum koppeltoerental af komen te zitten om relaxt te rijden. bmw r60/5 - Guest - 09-29-2014 hoi jaap heb het niet goed opgelet maar ik denk 5000 toeren als ik 100 km per uur rijdt. Is er een vijfbak met echt een langere vijfde versnelling of is die versnelling gelijk aan de vier van de vierbak? bmw r60/5 - Guest - 09-29-2014 Volgens mij is de eindoverbrenging hetzelfde. Je zult dus geen verschil merken tussen een 4-bak of 5-bak. De verhoudingen zijn door fabrikant zo gekozen. bmw r60/5 - Guest - 09-29-2014 Quote:hoi jaap Mogelijk ter geruststelling: bij 5000 toeren in 4 rij je met een 60/5 120 echte km/h. Mogelijk afwijking van snelheidsmeter of toerenteller? Overbrengings verhouding hoogste versnelling is inderdaad bij de 4-en 5- bak gelijk, nl. 1:1,50. Voor een lager kruistoerental moet er een langere eindoverbrenging (cardan) in maar zoals Jaap al opmerkt is dat geen aanrader omdat BMW voor de 60/5 bewust voor die verhouding gekozen heeft. Met b.v.b een R100RS cardan (lekker lang) wordt het een trage geit, die helemaal fout in zijn koppelkromme zit. Met vriendelijke groet, PeterH bmw r60/5 - Guest - 09-30-2014 hallo Jaap en Piet bedankt voor de reacties ik zal nu een goed kijken naar de snelheid en aantal toeren zou er ook een afwijking in de toerenteller kunnen zitten? laatst reed ik zo tegen de 110 op de teller bij 5000 toeren (naar ik meen) En weet van de borden die je snelheid laten zien dat deze vaak een lagere snelheid aangeven (bv 47) als ik op de teller 55 rijd. is er een overbrenging die zo 10% langer is? en past dat vrij gemakkelijk? ik heb het korte type r60/5 moet je dan de hele achterbrug overzetten? is dat uiterlijk hetzelfde? mvg rob bmw r60/5 - Guest - 09-30-2014 Hey Rob of Bor, De lengte van de brug heeft natuurlijk geen invloed op de lengte van de eindoverbrenging. bmw r60/5 - Guest - 09-30-2014 hoi aad dat begrijp ik wel maar ik heb een r60/5 korte versie. Dan denk ik als ik een eventueel een andere cardan invoer...past dat wel? De nieuwere frames zijn zo een 5 cm langer...is dan de cardanas ook niet 5 cm langer (fysiek) bmw r60/5 - Guest - 09-30-2014 Meestal wijkt een teller naar boven af omdat de fabrikant juridisch gezien geen motor mag leveren die een teller heeft die te weinig aangeeft. Toerenteller is mechanisch dus het lijkt mij dat die wel het juiste aantal aangeeft. Of 5000 tpm veel of weinig is blijft een kwestie van gevoel. Een andere overbrenging is alleen de cardan van achter, niet de cardanas. Een 60/5 is meen ik nogal pingelgevoelig en als je door een langere overbrenging meer vermogen bij lagere toeren gaat vragen weet ik niet of je daar wijs aan doet. Kun je niet gewoon 100 rijden zonder op de toeren te letten? ![]() bmw r60/5 - Guest - 09-30-2014 of een korte of lange achterbrug, de cardan klok is volgens mij hetzelfde die 5 cm zit in de lengte van de cardan as en niet in een andere klok als je eens eenlange ziet, kijk dan naar de cardan tunnel, zeker bij de laatste /5's zie je duidelijk het tussengelasde deel zitten als je een andere overbrenging wilt, moet je de inhoud (lees overbrenging verhouding) van de klok wisselen of dus de hele klok uitwisselen dat laatste lijkt mij het handigst, maar of verstandig .... ? je zou moeten beginnen met het doorrekenen van alle beschikbare R types, dan weet je in ieder geval welke "stap" je minimaal moet maken obv beschikbare tandewielen gr Reynout |