topsnelheid r65 - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: topsnelheid r65 (/showthread.php?tid=6599) |
topsnelheid r65 - tonky - 08-25-2012 Hallo, ik ben Tom ik heb 2 vragen. ik ben sinds kort eigenaar van een r65 uit 1980, ik ben bezig om de motor af te stellen. de motor zakt langzaam terug in toeren. ik heb een colortune en carbtune gekocht, nu is vraag 1, het stationair afstellen van een lucht gekoelde boxer motor, ik hoor steeds dat de lucht/benzine verhouding schroef iets rijk moet staan. betekend dat de ontbranding steeds/soms geel moet zijn of altijd blauw/geel ? vraag 2, omdat er toen met de proefrit niet voluit op snelheid gereden is kom ik er nu dus achter de de motor niet harder als 140km/h (5500 toeren)gaat. mijn zwager heeft ook een r65 uit 1980 die wel ongeveer 170 rijd, als we samen optrekken gaat het precies net zo snel tot 135/140 km/h ik heb de volgende dingen gecheckt: compressie meting ( 10 en 10,5 ) kleppen gesteld sproeiers schoon gemaakt met ultrasone ( hoofdsproeier 140) membraan carb gecheckt, het zijn de carbs met de platte deksel, ( ik lees op de forums ook dat deze niet altijd even lekker zijn ) ontsteking/ bougies gecheckt luchtfilter nagekeken de gasnaalden gecheckt met colortune, tot ongeveer 3500 toeren ( blauwe kleur over de hele linie, statisch gecheckt) ik heb vroeger een z900 kawa gehad die 30km/h te langzaam liep, ik kwam er toen achter dat de uitlaat nokkenas 1 tandje verkeerd stond. kan dit met de r65 ook het geval zijn dat de nokkenas 1 tandje verkeerd staat ? de ontsteking staat wel in zijn uiterste stand verdraaid tegen de klok in. gr Tom topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 Werkt vervroeger goed ? hebben je contactpunten een lichthoogte van 0,40 mm ? Deze afstellen met lagerplaatje gemonteerd . Heb je enig idee wanneer distributie ketting is vernieuwd . Omdat je zegt ontstekingshuis staat op het eind , tegen de klok in.Deze kun je verwachten vanaf 50000 , gaat gepaard met rammel bij warme motor . Carbs met platte deksels niks mis mee ! Enkel de montage van membranen is anders en vraagt wat aandacht . Je hebt 1 benzinekraan is zeefje schoon !! R65 heeft een eindoverbrenging van 31/9 , staat op cardanhuis . Zie ook draadje // Inhouden R80RT /// voor afbeeldingen . De mehanische vervroeger werkt bij jou het zelfde . Gr Cees. topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 hoi Cees, bedankt voor het snelle reageren ;-) vervroeger werkt goed, gesmeerd en gecheckt, punten staan op 0,4 mm,hoe bedoel je lagerplaatjes gemonteerd ? de punten hebben we op de werkbank afgesteld omdat het een complete ontstekingsunit is. benzinekraan is schoon gemaakt, cardan is 31/9 ik weet niet wanneer de distributie ketting vervangen is, de motor is volgens zeggen geheel gerestaureerd, de gene die dat gedaan heeft is niet de zelfde als waarvan ik hem gekocht heeft. ik heb getracht de restaurateur te bellen maar deze geeft geen thuis ( vakantie ? ) teller staat op 68000km kan natuurlijk ook 168000km zijn. de klepjes tikken iets harder als die gereviseerde bmw van mijn zwager maar ik moet de axiale speling nog uitvullen. gr tom topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 Als je het dekseltje van de unit haalt kijk je tegen een plaat met centraal ondersteunings glijlagertje van asje. Als je de punten vernieuwd moet dat even weg. Stel je de punten af zonder dat lagertje dan heb je direct verschil als dat lagertje WEL gemonteerd wordt. Kijk ook of zich veel vonk ontwikkeld tussen contactpunten , een goede condensator remt dat af . kosten geen drol en sparen je punten aanzienlijk. Wat de levensduur van distributie ketting betreft . Ik had hem bij 52000 , anderen gaan tot 90000 . Ik denk dat de rijstijl een grote rol speeld ! of kwaliteit van olie . Ik houd de klepspeling op inlaat 0,10 en uitlaat op 0,15 zelfs hier in de tropen geen enkel probleem . En geen verloop . Wel de oortjes scherp houden , ze moeten iets tikken. Omdat je de motor nog niet lang hebt , zou ik tussen tijds een keer controleren of er verloop is . Men ( de hobbyist) raad aan de koppen te reviseren bij c.a. 70000 km . Je zwager zal wel op de hoogte zijn WAAROM !! Blijf voor je zwitserlevengevoel onder de 7000 toeren . Succes ! Gr. Cees. topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 ja dat lagertje was bekent, de condensator is goed, mijn kleppen hou ik ook goed in de gaten, 7mm is niet veel, ik weet ook niet of er 8mm kleppen in zitten, daar wilde ik de restaurateur ook even voor bellen. er zitten wel al de nieuwe tuimelaars in. maar kunnen de nokkenas en krukas bij BMW niet een tand verkeerd staan waardoor ik 35km/h te kort kom ?? Gr Tom topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 Zet een cilinder op tuimelen D.W.Z.... de uitlaatklep sluit en de inlaat gaat openen . Dan moet het O.T. merkteken op het vliegwiel zichtbaar zijn door het gat .Dat kan een paar graden schelen maar meer niet . Een versleten ketting VERLAAT de kleptiming . En is enkel te corigeren door vernieuwen. Een ontsteking is d.m.v. het verdraaien tegen de klok in ,op 6graden ,, S ,, te zetten . Totdat de ketting zover is versleten , dat je sleufgaten in de unit niet toerijkend zijn . Maar dan heb je al een behoorlijke rammel moeten registreren met een warme motor stationair . Verwacht geen wonderen wat betrft die 35 km te kort . Als je zwager 60 weegt en klein is , en jij bent een boomstam van 95 kg die rechtop zit . Dan kort je nog al drastisch in !!! Met 33 KW . Grafiek is onleesbaar jammer ! Gr . Cees. topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 hoi Cees, mijn zwager is 1,95 en ik ben 1,73( 90kg) , maar je kan wel gelijk hebben over de distributie ketting, het klinkt heel aannemelijk. gr Tom topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 Vergelijk de kleptiming eens met die van de motor van je zwager topsnelheid r65 - Guest - 08-25-2012 Even een vraag tussendoor: Kan je in andere versnellingen wel boven de 5500 t/min komen? Probeer dat in z'n 3 of 4, dan rij je geen illegale snelheid. In z'n 4 kan je dat probleemloos kilometers lang volhouden zonder dat de motor er last van krijgt. 5500 t/min in z'n 3 = 100 km/h 5500 t/min in z'n 4 = 125 km/h. In een Nederlands boekje van de R65 van 1985 en later blijkt dat van de 20 kW-uitvoering de topsnelheid ligt bij 155 km/h. De 35 kW uitvoering wordt hierin niet besproken. Er is dus een grote kans dat eerdere jaren ook R65's met beperkt vermogen geleverd zijn. Bij de 20 kW uitvoering is de doorlaat van de carburateur 26 mm, en bij de 35 kW uitvoering 32 mm. Ik heb een import R65 uit de USA die wel het volle vermogen heeft. De bovenstaande doorlaatafmetingen komen dus uit een Nederlands en een Amerikaans boekje van de R65 van na 1985, dus met de enkele achterwielophanging. topsnelheid r65 - Guest - 08-26-2012 ik zal vandaag kijken of hij in de 3e en 4e versnelling wel doortrekt, ik heb er een werkplaatshandboek( originele dealer boek) bij gekocht . de carburateur is 32mm. mijn zwager heeft een gradenschijf waar we de kleptiming mee kunnen checken, ik hoop dat daar deze week nog tijd voor is want over een week ga ik op vakantie :-) Gr Tom |