Hobbyist Forum
/7 zadel - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: /7 zadel (/showthread.php?tid=6427)

/7 zadel - Forum import - 03-26-2012

Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Iemand enig idee of een /7 zadel ( zo een met chroom beugel) om mijn r80 monolever past?

/7 zadel - Guest - 03-28-2012

Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum:

Ja hoor, met wat kleine aanpassingen van de scharnierpunten is het te doen (tenminste op een R80RT/’83-/stereovering).
Voordeel is dat je een degelijk bagagerek kunt monteren waarop een flinke bult bagage vervoerd kan worden. Ook esthetisch past dit oude type zadel goed (…) en is de ergonomie beter (minder schuiven en minder snel een ‘houten kont’), zowel voor chauffeur als passagier. En de (handige!) chromen beugel doet mijn klassiekerhart sneller kloppen… Maar dat terzijde.

[img]/import/photos/p44375s.jpg[/img]

/7 zadel - Guest - 03-29-2012

Een aanvulling : Die bult bagage komt dan wel achter het achterwiel te liggen ipv boven het achterwiel. Dat komt bij solo rijden de stabiliteit niet ten goede.

/7 zadel - Guest - 03-29-2012

Je hebt een punt. Maar een hond voorop compenseert (of een tanktas vol met forse bergschoenen, houtskool en een fles Grand Marnier). Overigens kunnen ook mijn Nivomats achter de zaak redelijk stabiel houden. En natuurlijk "Reisen statt Rasen"...

[img]/import/photos/p44396s.jpg[/img]

/7 zadel - Guest - 03-31-2012

Quote:Ja hoor, met wat kleine aanpassingen van de scharnierpunten is het te doen (tenminste op een R80RT/’83-/stereovering).
Voordeel is dat je een degelijk bagagerek kunt monteren waarop een flinke bult bagage vervoerd kan worden. Ook esthetisch past dit oude type zadel goed (…) en is de ergonomie beter (minder schuiven en minder snel een ‘houten kont’), zowel voor chauffeur als passagier. En de (handige!) chromen beugel doet mijn klassiekerhart sneller kloppen… Maar dat terzijde.
Oke, zou je iets specifieker kunnen zijn met betrekking tot die kleine aanpassing?

/7 zadel - Guest - 04-02-2012

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Ja hoor, met wat kleine aanpassingen van de scharnierpunten is het te doen (tenminste op een R80RT/’83-/stereovering).
Oke, zou je iets specifieker kunnen zijn met betrekking tot die kleine aanpassing?</blockquote>Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.
Zit nm. ook wel eens te overwegen een klassiek zadel te monteren.

Jan, R80RT'87

/7 zadel - Guest - 04-04-2012

Bij mijn R80RT uit ’83 (stereovering) is de bevestiging van het oude type zadel als volgt:
- de twee scharnierhaken (1 + 2 op foto) zitten aan het zadel op de oorspronkelijke plek en draaien om de oorspronkelijke scharnierpennen aan het frame (haak nr 2 is niet de orginele, maar een iets langere, deze aanpassing heeft de vorige eigenaar aangebracht)
- de slotpin (3) valt perfect verankerend in het slotgat
- de rubberdoppen (4) rusten goed op het frame
- let op (!); het zadel heeft onder het dekskai een metalen kast waarvan de punten aan de voorzijde krassen in je benzinetank kunnen maken, hetgeen bij mij dus gebeurd is toen het skai was doorgeschuurd. Verstevig deze punten of plak iets op je tank ter bescherming.
Ik weet niet of het zadel past op een tweeklepper vanaf ’85 met monovering.
Meer kan ik hier niet aan toevoegen. Zelf bekijken of je het (eventueel) passend moet maken. Succes!

[img]/import/photos/p44492s.jpg[/img]

/7 zadel - Guest - 04-08-2012

Gertjan, bedankt voor je uitleg. Duidelijk verhaal wat mij betreft!