Hobbyist Forum
Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS (/showthread.php?tid=6417)

Pages: 1 2 3

Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS - jvsoelen - 03-18-2012

Mijn voorste gedeelte van mijn BMW R 1100 RS voorspatbord (kunstof) zit bevestigd met diep in het voorspatbord bolvormige imbusboutjes.
Nu moet ik mijn voorband vervangen, dus moet ik het voorste gedeelte van mijn voorspatbord eerst verwijderen om mijn voorwiel zo naar voren eruit te rijden.
Maar nu (heeft) de vorige eigenaar deze 2 bevestigings bolvormige diep verzonken imbus boutjes dol gedraaid, en kan ik deze er niet uitkrijgen.
Heeft iemand dit eerder a.d.h. gehad, en/of wie weet hiervoor een oplossing !.
Ik kan de bolvormige imbus boutjes zien zitten met een spiegeltje erboven te houden, maar iets (langs) in de dolgedraaide kop te (slaan) daarvoor is geen ruimte.
Ik hoop dat ik jullie het probleem goed heb uitgelegd en dat jullie mij daarmee een idee a.d.h. kunnen doen.

Ik wacht af, dank J.v.Soelen

Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS - Guest - 03-18-2012

Is het niet mogelijk om je voorwiel er zijdelings uit te krijgen. Eventueel door onder de motor een krik te zetten en de achterkant met spanbanden naar beneden te trekken.

Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS - Guest - 03-19-2012

Ja dat kan ik nu doen doordat ik thuis ben.
Maar als ik onderweg of zo dan wil ik toch graag zoals het in de onderhouds manual staat van: Haal het voorste gedeelte los en ........
Dus vandaar dat ik nu een oplossing zoek van hoe krijg ik die doorgedraaide bolkop imbus schroeven uit een diep verzonken gat ?.

Mvgr. J.v.Soelen

Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS - Guest - 03-19-2012

Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Linkse tap of boor erin. Zijn te vinden hoor als je even googlet.

http://www.buvac.nl/Productpagina's/verspanende_gereedschappen.htm?page=products&id=25&lang=nl

Gat erin boren met de linkse boor. Soms komt hij vanzelf al los anders kan er nu een linkse tap in en dan moet hij wel loskomen. Daarna vervangen door verse bouten en een GOEDE inbussleutel meenemen voortaan.

Benno

Hallo jvsoelen,

De tip van Benno lijkt haast onvermijdelijk.

Misschien van te voren even een beetje wd40 kruipolie een nachtje laten intrekken.

Het klinkt misschien een beetje (erg) overbodig, maar gebruik echt bij alles wat je monteerd een beetje vet! (of copaslip,of molycote o.i.d.)
Misschien dat iemand nog wel wat beters weet?

Zeker op de wat nieuwere motoren word nogal wat aluminium gebruikt.
Boutjes of schroefjes die hierin worden gebruikt gaan zeker oxideren zonder wat vet.
En al na vrij korte periode!

Het klinkt bijna te dom voor woorden, maar wat je af en toe tegenkomt en hoort aan vast geoxideerde boutjes op relatief nieuwe motoren...

Groetjes, Kees.

Het is inderdaad het beste om voor montage elke schroefdraad te voorzien van een lik vet. Dit voorkomt problemen in de toekomst.
Dit gaat overigens op voor alle vocht-kritische punten, denk hierbij aan steekassen, motorophangingdraadeinden e.d. Uitlaatwartels en bouten zijn ook zo'n fijne-monteren met ruim kopervet.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Hoi Peter,

Zeker!, ook zit in m'n achterhooft nog het gebruik van de hogedrukspuit
om een motor schoon te spuiten.

Groetjes, Kees.

Quote:Hoi Peter,

Zeker!, ook zit in m'n achterhooft nog het gebruik van de hogedrukspuit
om een motor schoon te spuiten.

Groetjes, Kees.
Auw! Doe ik nooit meer, sinds ik stukken tankbies van een 90S al hogedrukspuitend zag verdwijnen!
Maar inderdaad kan er dan water komen op plaatsen waar je het niet verwacht en de motor ook niet op gebouwd is - spatwaterbestendig is iets anders dan 100 bar.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Regelmatig voorgekomen en ook regelmatig nog gelukt om met een torx bitje de boutjes er wel uit te krijgen. 1 maatje groter en je hebt net voldoende grip.

Succes

Quote:Regelmatig voorgekomen en ook regelmatig nog gelukt om met een torx bitje de boutjes er wel uit te krijgen. 1 maatje groter en je hebt net voldoende grip.

Succes
Dit zal ik gaan proberen.
Dank voor de tip.

Mvgr. J.v.Soelen