FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. (/showthread.php?tid=6356) Pages:
1
2
|
FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - HBC1960 - 02-06-2012 Klopt het dat de hoofd frames van b.v. een R100rs van na 09-1980 ( lichte koppeling ) lichter van gewicht zijn dan de frames van voor 09-1980 ( zware koppeling ), ik heb namelijk hier van ieders een frame staan, en het valt mij nu pas op dat het ettelijke kilo s scheelt in gewicht tussen de beide frames, mij was dit nog niet eerder opgevallen, hebben ze bij Bmw vanaf 09-1980 andere frame buizen gebruikt? Mvgr. Klaas. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-06-2012 Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: de vroegere types hebben een dubbele bovenste framebuis . zeg maar 2 inelkaar geschoven buizen ,de latere types hebben een enkele bovenste framebuis. je kunt dit zien als je in het open uiteinde van de buis kijkt. vanaf welk bouwjaar die verandering door is gevoerd is mij niet bekend FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-06-2012 Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste HBC1960. Er zit nauwelijks verschil in beide frame's. In beide frame's zit in de bovenbuis binnenin een extra buis. Als voorbeeld een frame van een R100CS(lichte koppeling) heeft een gewicht van 13,7982 kg. Een frame van een R100S(zware koppeling) heeft een gewicht van 13,3991 kg. Het frame van de CS is dus iets zwaarder(ongeveer 400 gram), dus jouw verhaal klopt niet. Ik heb het hier puur over de kale frames, dus zonder achtervork. De gewichten zijn officiele BMW cijfers. Vr. gr. Rein. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-06-2012 Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: ik heb een r80rt gehad van 1982 hierin zat wel een dubbele bovenbuis . ik heb nu een r80 van 1988 monolever en deze heeft een enkele bovenbuis. er zit dus wel degelijk verschil in de frames FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-06-2012 Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Henry, Dat klopt ook wel, maar dan heb je het over een zogenaamd monoframe(een schokdemper achter), maar dat frame is nog zwaarder, ondanks dat er geen extra buis in de bovenbuis is gelast. Dat frame is 14.73 kilo. HBC1960 heeft een frame van na 1980, maar bij het verhaal staat niet welke frame. Dus niet van welk type. Hij beweert dat een "jonger"frame minder gewicht heeft en dat klopt dus niet. Ik heb de gegevens van BMW zelf Vr. gr. Rein. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-07-2012 Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Oke, weer wat geleerd. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-07-2012 Beste Rein, Bedankt voor Uw reactie, maar om nou meteen te beweren dat mijn verhaal niet klopt lijkt mij wat te snel gekonkludeerd, het verschil is echt wel meer dan slechts 400 gram. in alle beide frames zit een dubbelle bovenbuis trouwens. Ik ga alle beide frames na wegen zo gauw ik de gelegenheid heb en laat het hier weten. Op mijn vraag of Bmw een andere buissoort heeft gebruikt, lichtere buissoort bedoel ik heb ik nog geen reactie gehad trouwens. Mvgr. Klaas. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-07-2012 Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste HBC 1960, Ik kijk puur naar de officiele cijfers van BMW. Ik kan er ook niets aan doen. Volgens mij is hetzelfde materiaal gebruikt. Er zat wel een andere laksoort op. 400 gram is ook weinig verschil. Het frame van na 1980 is iets anders. Daar zal die 400 gram inzitten. Nogmaals ik heb het alleen over het kale hoofdframe. Als ik het mis heb, kloppen de gegevens van BMW ook niet. Ik heb zo geen kaal frame liggen om te wegen. Wel een R100GS frame, maar dat is weer een zogenaamde mono. vr.gr. Rein. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-07-2012 Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum: De oude frames hebben andere buizen, dikkere wanden en sommige ovaal, de latere puur ronde buizen. Het is kosten besparing geweest begin jaren 80, lakwerk werd toen ook slechter dan de oude reeks. FRAME NA 09-1980 LICHTER IN KG. - Guest - 02-07-2012 Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Hans, Je geeft niet aan naar welke frames jij verwijst. Het frame van bijvoorbeeld een R60/7, R75/7, R80/7, R100/7, R100S, R100, R100CS en de frames van de R100RT en R100RSen van de periode 1976-1984 zijn nagenoeg identiek. De frames van na 1980 hebben alleen enkele andere bevestigingspunten(bijv. voetsteunen) en andere lak, maar de rest is identiek. Wat staat er over al die frames in de dikke blauwe bijbel van BMW: Doppelschleifen-Stahlrohrrahmen aus OVALROHREN geschweisst. Dus al die frames hebben ovale buizen. Ik doel dus heel duidelijk op de frames, die van achteren bij het hulpframe zijn voorzien van twee schokdempers. Volgens mij was de kwaliteit echt niet minder, muv de lak. vr. gr. Rein. |