Hobbyist Forum
Hoeveel olie in voorvork ? - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Hoeveel olie in voorvork ? (/showthread.php?tid=6315)

Hoeveel olie in voorvork ? - Forum import - 12-17-2011

Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Vanavond de nieuwe veren van de hobbyist gemonteerd in de Rt (dank voor de snelle service). In de instructies stonden allerlei hoeveelheden olie om bij te vullen afhankelijk van het model MAAR de R100RT uit 1993 kon ik daarbij niet vinden. Daarom hier even de vraag, wie weet er hoeveel olie er in de 41mm poten van een R100Rt moet.

groet,

Benno

Hoeveel olie in voorvork ? - Guest - 12-17-2011

Oeps, denk ik al gevonden. 320 ml volgens mij

groet,

Benno

Hoeveel olie in voorvork ? - Guest - 12-18-2011

Reactie van bezoeker 'Chris VR', geïmporteerd van het oude forum:

Als je dat als uitgangspunt gebruikt, is dat Ok.
Je kunt er echter een beetje mee spelen.
Dikkere olie wordt de voorvork een beetje "trager", meer olie wordt hij harder, minder, zachter en combinaties van bovenstaande natuurlijk.
Is en blijft een kwestie van peroonlijke voorkeur.

Chris

Reactie van bezoeker 'Bert O.', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Vanavond de nieuwe veren van de hobbyist gemonteerd in de Rt (dank voor de snelle service). In de instructies stonden allerlei hoeveelheden olie om bij te vullen afhankelijk van het model MAAR de R100RT uit 1993 kon ik daarbij niet vinden. Daarom hier even de vraag, wie weet er hoeveel olie er in de 41mm poten van een R100Rt moet.

groet,

Benno
Benno, hoe heb je de boel nu los gekregen? Ben wel erg benieuwd.

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Benno,

vlg. Haynes moet er in de 41 mm vork 420 cc olie.
De 41 mm vork zit standaard in de R80R en R100R.
Vanaf '87 zit er in de R100RT een 38,5 mm vork en daar moet 320 cc in.

Jan

Hoeveel olie in voorvork ? - Guest - 12-19-2011

Uiteindelijk ging het losmaken het eenvoudigste met een lange m12 bout. de kop (17 mm) in de binnendop. Aan de andere kant heb ik tijdelijk een schakelknop van een versnellingbak van de auto (had ik toevallig liggen) gemonteerd zodat ik er met de hand lekker druk op kan uitoefenen. Motor opgekrikt tot vork maximaal uitgeveerd is en daarna de 41 mm moer los. De binnendop omlaag drukken met het hulpstuk en de spanring met een schroevendraaier uit de vork gepulkt. Met een smalle schroevendraaier ging dat het gemakkelijkste.

voor de oliehoeveelheid houd ik maar even de 320 aan tot ik meer duidelijkheid heb. Door de vorkpoten zie ik het bos niet meer inmiddels. Hoeveel ml. er waar in moet is mij nog niet duidelijk. Als ik zie wat ik heb afgetapt uit de poten dan is dat rond de 300 ml. per poot. Zeker geen 400