Hobbyist Forum
koppeling 90S - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: koppeling 90S (/showthread.php?tid=5865)

Pages: 1 2


koppeling 90S - filip - 10-30-2010

Een tijdje geleden kon ik met mijn 90s inneens niet meer ontkoppelen, niet geleidelijk aan maar echt van het ene moment op het andere. het ontkoppelingshendel voelde zeer los aan en ik kon uiteindelijk nog ontkoppelen op de laatste centimeter van het ontkoppelingslever. Kabelprobleem dacht ik eerst maar bij eerste inspectie was de kabel nog intakt.
Mogelijks een versleten drukstift in de koppeling hoorde ik toen. Nu is de volledige bediening van de ontkoppeling gedemonteerd en de drukstift is eruit. Al deze onderdelen zijn er echter nog zo goed als nieuw uit. Het probleem is dus nog niet gevonden.
Heeft iemand een gelijkaardig probleem gehad of gezien, wat kan er nog aan de hand zijn voordat ik er de hele koppeling eruit haal?


koppeling 90S - Guest - 10-30-2010

Hoe ziet het hart van de koppeling eruit?

Ik had afgelopen maand hetzelfde verhaal staat hier: http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=6055
Het hart bij mij was uit de koppeling doordat de splines aan gort waren



koppeling 90S - Guest - 10-31-2010

De 90S staat momenteel in de garage van een vriend die dezelfde heeft sinds 20 jaar, en dus al wat meer ervaring. We werken er samen aan op weekavonden.
Er is tot nu toe geen andere oplossing dan de koppeling ontmantelen en kijken wat er fout loopt.
Ik neem jullie ervaringen mee en hou je op de hoogte via het forum.
Alvast bedankt.


koppeling 90S - Guest - 10-31-2010

Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, de drukstift die door de bak loopt KAN gebroken zijn op het dunne deel.

Maar de boel los halen is het slimst inderdaad.

Grt, Peter


koppeling 90S - Guest - 11-01-2010

Reactie van bezoeker 'filip vergote', geïmporteerd van het oude forum:

De drukstift is niet van een nieuwe te onderscheiden, fantastisch toch na 35 jaar!


koppeling 90S - Guest - 11-01-2010

Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

het zouden de drukstift lagertjes kunnen in de versnellingsbak en het viltringetje vervangen
ik had het voor tijdje terug bij mn r90 /6
gr frenk


koppeling 90S - Guest - 11-03-2010

Zou het kunnen dat de ontkoppeling gedeeltelijk wegviel doordat het viltringetje verdwenen is? toen ik de drukstift er uit haalde kan ik mij niet herinneren dat het viltringetje er nog opzat. Moet ik dringend eens checken.
Het zou mij nogal wat werk besparen indien dit het geval zou zijn


koppeling 90S - Guest - 11-03-2010

Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

bij mij viel ook alles weg en kon helemaal niet meer koppelen
omdat het stiftlagerhuisje was gebroken dus ik heb er een nieuw viltje en nieuwe lagertjes ingezet daarna was alles weer ok
gr frenk


koppeling 90S - Guest - 11-25-2010

Na volledige ontmanteling van de koppelingsonderdelen blijkt dat het centrale gaatje in de drukplaat waar de drukstift inwerkt volledig weggesleten is zodat de drukstift daar geen invloed meer heeft.
Bijgevolg kan de drukplaat de diafragmaveer bij ontkoppelen niet meer indrukken waardoor er dus niet meer kan ontkoppeld worden.
Volledig vernieuwen die handel lijkt me.
Iedereen bedankt voor de tips en ideeën.
Filip


koppeling 90S - Guest - 11-26-2010

Hallo Flip ,

Je kan het beste ook meteen het taatslagertje vervangen dit zou wel eens de oorzaak van de slijtage in de drukplaat kunnen zijn.

Bep