Hobbyist Forum
Klepstoterstang krom. - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Klepstoterstang krom. (/showthread.php?tid=5737)

Pages: 1 2


Klepstoterstang krom. - Rudyhadee - 07-11-2010

Vanmorgen een aanvang gemaakt om de carburateurs synchroon af te stellen, klopte uiteraard geen spat van.
Net op het moment dat ik dacht klaar te zijn, een hoop gebonk uit uit vooronder, motor gelijk uit gezet, te heet geweest misschien, vastloper?lager er uit?
Motor af laten koelen en weer gestart, akelige bonk nog steeds aanwezig.Geluid komt zo te horen van de rechterkant, klepdeksel gedemonteerd en zowaar:alle onderdelen nog aanwezig, alleen de inlaatklep had wel erg veel speling, 6,7 mm ineens, tuimelaaras gedemonteerd en stoterstang er uit gehaald, bingo dus, zo krom als een hoepel, zomaar bij stil weer en zonder mishandeling.
Komt dit vaker voor of moet ik gewoon wat minder toeren maken?
Of kan teveel klepspeling dit bewerkstelligen?
Normaal is circa 6750 Rpm, trek hem soms door richting de 8000 Rpm.
Betreft een ietwat gewijzigde R75/5 van 1972, K51 type.


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-12-2010

Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Het lijkt me dat het te hoog intoeren draaien hier debet aan is.
Immers de stoterstangen zijn dan nog aan het terug komen en moeten alweer omhoog. Daar kunnen ze volgens mij niet goed tegen. Het is niet voor niks dat te hoog in toeren rijden aan gegegeven wordt met een rood gebied.
Jou motor is aangepast en je kritische toerental ligt mogelijk veel lager (hoger zou geen probleem zijn) dan je teller aangeeft.


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-12-2010

Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Hoe is dat ding precies gewijzigd? Een R75/5 gaat het rood in bij 6800 toeren, dan is het niet verwonderlijk dat hij bij 8000 de geest geeft. Kromme stoterstangen is het klassieke resultaat van te veel toeren.


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-12-2010

http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5599

wijzigingen Rudy heeft er veel over geschreven tik bv zijn naam maar eens in bij zoeken


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-13-2010

Rectificatie:

De stoterstang ging kapot bij het synchroon stellen van de carburateurs, van hoge toerentallen was dus geen sprake, kan het zijn dat het spul erg heet is geweest en daardoor de geest geeft?


[img]/import/photos/p37319s.jpg[/img]


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-13-2010

Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Of misschien was hij verzwakt door de hoge toerentallen en was het synchroonstellen het laatste zetje? Lijkt me logischer dan oververhitting - zo heet worden die dingen volgens mij niet.


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-13-2010

Rudy,

mooi gedaan, zet er andere in van het latere model die zijn sterker.

Richard


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-13-2010

Zal de cilinderkop dit weekend gaan demonteren om te beoordelen of er schade is aan de inlaatklep of de zuiger, nieuwe stoterstang besteld bij de Hobbyist.
Vanavond eerst mijn 1-persoons racezit ophalen bij de bekleder, hoop maar dat het aan mijn verwachting voldoet.



Klepstoterstang krom. - Guest - 07-13-2010

Niet uit ervaring ,maar puur theoretisch.
Zou het mogenlijk zijn dat zich de tuimelaar of de klep in de geleider voor een moment heeft vastgezet?

Bep


Klepstoterstang krom. - Guest - 07-13-2010

Het zadel:


[img]/import/photos/p37330s.jpg[/img]