Hobbyist Forum
Kwaliteit BMW - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Kwaliteit BMW (/showthread.php?tid=5709)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Kwaliteit BMW - Guest - 09-29-2011

Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, als je een lasrupjes op de buitenschaal last, tik je hem daarop zo uit (mede door hitte invloeden)
Maar de rs spiegels? wat heb je daaraan gedaan? ik kijk namelijk steevast tegen mijn mouw.
Groeten maar weer, Jos

Kwaliteit BMW - Guest - 09-30-2011

Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi gents,

Jos, die zijspiegels.
Om een of andere gekke reden zie ik in de rechterspiegel wel de weg achter me. In de linker zie ik mijn mouw en een gedeelte naast me. Met twee keer omkijken per lane change (een keer voor de " is er iemand?", de tweede keer voor is dat zeker?) gaat dat dus al vele jaren goed... al vanaf '78 vorige eeuw.
Het meeste moeite heb ik met lui die nog duidelijk na oranje door rood scheuren, zodat je weer tot stilstand moet komen op de kruising als je groen hebt gezien. Komt voor, maar heel incidenteel.

-De koppelings plaat is nog de orginele. Ik rijd laag tourig weg en ga pas vermogen opbouwen als de koppeling "zit" . De koppelings plaat is nu wel dun, dat voel ik, een nieuwe ligt klaar evenals een grote O-ring voor de krukas.
-De orginele zuigers hebben nog steeds de draaigroeven, maar wel enkele krasjes in de loopvlakken.
-Klepgeleiders maak ikzelf. Ik ruimde de speling tussen klep en geleider op 0.04 mm i.p.v 0.06 zolas BMW voorschrijft. Gaat al vele jaren goed...so who is who?
-De meeste moeren op het frame zijn van RVS
-sproeier bezetting op mijn R100RS is bewust van een R100S, die houd de zaak schoner.
-startmotor heb ik bij 95.000 op voorzorg wel geheel schoongemaakt en doet het sindsdien goed. Kmstand is nu 188.000, per rit 63 km, dus startmotor gebruik is matig tot weinig.
-trillingsdemper in de cardan is denk ik overleden, Achterwiel heeft wel 3 cm vrije slag als je het cardan kruisje blokkeert.
- kmteller kabel is uiteraard vervangen.
- stoterstangpijpjes zijn al aardig geroest... wanner gaan ze doorzweten?
- bouwde een grotere tank op basis van een gedeukte R100RS tank, deze bevat na meten 38 liter waarvan 6 reserve. Met de gangbare epoxy tanksealant zijn alle lasnaden en pinholes 100% dicht te krijgen, het is goed spul.
- motor loopt 1:18 tot 1:21 met zuiniger sproeiers en naalden van de R100S
Ach.. we rijden en sleutelen.

groet aan motor-minned Nederland.

dag, Louis

Kwaliteit BMW - Guest - 09-30-2011

Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, ik herken wat je meld over de spiegels, het verschil in beeld.

Zat zelf aan rvs stripjes te denken tussen spiegel-voetje en spiegel deel, dat ze 4 cm naar buiten komen.
Met een nieuwe koppelingsplaat bedient hij ook weer gemakkelijker.

Succes met de boxer

Jos

Kwaliteit BMW - Guest - 10-17-2011

Reactie van bezoeker 'Jo Hendriks', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds mijn twintigste rijd ik met heel veel plezier motor, in de loop der jaren 'n Honda CD 175...2 st.Honda CB 750...2st. Kawasaki Z1R... BMW R 90 S...en nu sinds 32 jaren 'n BMW R 100 RS die inmiddels al 214000 (jaja...tweehonderdveertienduizend) niet altijd zachthandige kilometertjes "erop" heeft zitten. (zie kleur van de uitlaat en de "slijtplekken" op de kleppendeksels") Ik ben inmiddels 63 jaar en heb nog altijd veel plezier aan het motorrijden alleen ...nu
anders (wat meer conform mijn leeftijd Smile
En natuurlijk ging er wel eens iets kapot, en dat geldt voor alle motoren (merken) die ik gehad heb maar de belevingen die ik ermee gehad heb en nog heb maakten dat weer ruimschoots goed. Als 'n jonge gast op 'n Ducatie het ding van de ene bocht in andere gooit vind ik dat prachtig... als 'n Harley-rijder lekker ploffend langs 'n terrasje rijdt vind ik dat prachtig... als 'n Gold Wing-rijder zijn schip langs datzelfde terrasje showd vind ik dat net zo prachtig als wanneer ik het vakantieverhaal lees van 'n BMW-km-vreter. Wat ik wil zeggen is dat iedereen op zijn manier van dit prachtige hobby geniet en het helemaal niets uitmaakt op welk type of merk motor hij dit doet. Een hobby verbroederd, en laat je niet verleiden je te laten opfokken door lieden die er helemaal niets van begrijpen.

[img]/import/photos/p42150s.jpg[/img]

Kwaliteit BMW - Guest - 10-17-2011

Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Als je zover je balhoofd open heb, vervang je toch je lagers voor die paar tientjes ? in plaats daarvan heb je de harde toplaag weg geschuurd...
Verders mooi onderhoud verhaal!

ps. hoe lang gaat de koppeling mee? en als je zoveel rijd, hoe heb je dan de spiegels aangepast ? want origineel zie je weinig.
Jos
Lagers hebben helemaal geen "harde toplaag" bij deze diameters.
Zijn door en door gehard.

Bertje

Kwaliteit BMW - Guest - 10-18-2011

Quote:Hi Jos,

Bij BMW zijn ze " zeer " slim in het handig construeren... was dat maar waar!
Bij nader inzien bleek dat de lagerschalen rondom strak verzonken in het balhoofd liggen. Anders gezegd: er kan geen trekker achter komen, noch een drevel op worden gezet van de andere kant. Ook geen lager trekker met scherpe kantjes die je uitelkaar draait, die zou geen vat krijgen. Ooit zo'n balhoofd gezien? BMW dus wel..

Het enige wat ik zie is vastlassen aan een dikke moer die erin past en met een dik draadeind dan gaan trekken, of vanonder kloppen.
Overigens heb ik nieuwe lagers liggen in mijn kast, dus die lagen er al naast.
Ik zou ze kunnen vervangen, maar het even gladschuren was minder werk.

Veel, heel veel kan ik schrijven over slechte oplossingen die in de R zitten maar dat doe ik even niet. De 80 schrijvers voor me hebben dat al gedaan.
Mijn volgende verhaal zal over de /5 naar /6 transitie gaan en de levensduur vermindering die dat met zich meebracht.

Groet, Louis
Helemaal mee eens dat de balhoofdlagers niet fijn gemonteerd zitten. Er zijn echter verstelbare conische buitenringtrekkers (inderdaad met een scherp randje).Lijken een beetje op een drie-delige conische keilbout.
Als die goed strak in de lagerring opgespannen worden klaren ze de klus probleemloos.
Als ik er een nodig had leende ik hem op mijn werk. De monteurs daar hadden helaas geen idee waar ze vandaan komen.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Hier te koop: http://www.hofstra-tijnje.nl/webshop/detail/21964

Bedankt

Met vriendelijke groet,

PeterH

Ben ook nog even op zoek geweest, Kukko en Stahlwille leveren diverse types lager-binnentrekkers. Kosten een euro of 60.
Die van Stahlwille lijkt erg op het model dat ik gebruikt heb.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Ik doe ook even mee in het kader van een nieuw record te vestigen met een HOAX zoals dit. nr 109 wie volgt

succes