Moeizaam starten R90/S - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: Moeizaam starten R90/S (/showthread.php?tid=5564) |
Moeizaam starten R90/S - racker - 04-06-2010 Het starten van mijn R90/S is een moeizaam gebeuren. Omdat ik de verdenking had tegen de accu heb ik deze recent na 5 jaar gebruik vervangen maar dit heeft niets opgeleverd. De startmotor krijgt de motor maar moeizaam rond en als ik de choke inschakel is de weerstand zo groot dat het helemaal inzakt. In de regel start hij uiteindelijk wel maar het lijkt me niet normaal. Omdat ik geen bak heb met kickstarter ben ik helemaal afhankelijk van de startmotor. Wie kan me raden? Is dit wellicht een bekend euvel of duidt het echt op een defect? Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Koppeling intrekken als je start dan draait de versnellingsbak niet mee en heeft de startmotor het makkelijker. Pieter Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Het enige waar ik in eerste instantie aan denk gezien het moeilijk rondgaan is slechte contacten. Dus alle verbindingen betreffende het startcircuit (ook bobines en bougiedoppen) loshalen schoonmaken en weer proberen. Succes Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Quote:Het enige waar ik in eerste instantie aan denk gezien het moeilijk rondgaan is slechte contacten. Dus alle verbindingen betreffende het startcircuit (ook bobines en bougiedoppen) loshalen schoonmaken en weer proberen.Wat hebben de contacten van de bobine en bougiedoppen hiermee van doen? Ik denk dat de startmotor gewoon lam is. Chris Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Wat bedoel je met een lamme startmotor Chris? Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Gewoon een versleten startmotor. Chris Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Waaraan kan ik dat afmeten? Versleten lagers, versleten koolborstels? Zijn deze dingen goed te reviseren, zo ja door wie? Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-06-2010 Pieter, nog bedankt voor je reactie. Inknijpen van koppeling heb ik al eerder geprobeerd maar helpt niet veel. Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-07-2010 Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum: Lagers en koolborstels slijten niet zo hard op een startmotor - zoveel kilometers draaien ze immers niet. Ik heb de startmotor een keer open gehad, volgens mij voor het eerst in de bijna dertigjarige geschiedenis van die motor, en de koolborstels waren van hun oorspronkelijke waarde van 16mm afgesloeten tot een imponerende 15,5mm - pas op de 8 hoeven ze vervangen te worden. Ik kan me niet voorstellen dat de lagers dan wel op hun eind waren. Ik zou als eerste de electrische aansluitingen controleren. Massakabels zijn altijd de usual suspects maar ook de rest kan problemen geven. Moeizaam starten R90/S - Guest - 04-07-2010 Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum: Quote:<blockquote>Wat hebben de contacten van de bobine en bougiedoppen hiermee van doen? Ik denk dat de startmotor gewoon lam is. Chris</blockquote>Chris I= U/R oftewel als de contacten zijn gecorodeerd neemt de weerstand toe. Hierdoor wordt de stroom kleiner. Vermogen (P) in Watt is P = U x I, daar I kleiner is door de grotere weerstand wordt automatisch het vermogen of de kracht kleiner waardoor de startmotor minder snel draait |