Hobbyist Forum
brembo reviseren R80 dubbele schijf - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: brembo reviseren R80 dubbele schijf (/showthread.php?tid=5558)

Pages: 1 2

brembo reviseren R80 dubbele schijf - janreb - 04-03-2010

Ik ben van plan mijn brembo's te reviseren. Daarbij heb ik een paar vragen:
1) is het aan te raden de beide helften te scheiden en de nieuwe O-ring te monteren?
2) kunnen de zuigers eruit zonder de beide helften te demonteren?
3) in de info van Brembo staat dat de zuiger met perslucht eruit wordt gedrukt. Ik beschik daar niet over. Kun je een bout in de aansluiting van de remleiding draaien om het gat af te dichten en dan met een vetspuit de zuiger eruit drukken?
4) is het schroefdraad "gewoon" of moet die bout speciaal draad hebben?
5) Tot dusver heb ik nog geen nieuwe zuigers kunnen bemachtigen. Is het noodzakelijk nieuwe zuigers te monteren?
6) Wie heeft nuttige tips en adviezen voor dit klusje?

Ik hoor het graag.

Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje

[img]/import/photos/t5770s.jpg[/img]

brembo reviseren R80 dubbele schijf - Guest - 04-03-2010

Reyer,

ik weet dat egbert dit weleens heeft gedaan. Maar ik zie hem hier zo vaak niet meer.
Ik zal hem mailen en vragen te reageren.

Een Boxer groet

Passant, dank.

Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

waarom wil je de remklauwen reviseren?
ik zou het alleen doen als de zuigers vast zitten,als alles nog goed werkt
dan lekker laten zitten.
ik heb de klauwen ook een keer los gehaald omdat de remzuigers wat vast zaten en daardoor de remblokken bleven aanlopen.
alle rubbers en o ringen heb ik toen standaard vervangen,de zuigers zelf waren nog goed.
zuigers weer gemonteerd met ate remvet .
met perslucht krijg je zuigers er heel makkelijk uit.
maar er is nog een truukje :
je boort met een gatenboor een rondje uit een plank,dit rondje moet in de remzuiger passen.
het gaatje in het midden van het rondje boor je wat op en dan zaag je het rondje doormidden.
beide delen plaats je nu in de remzuiger,
je plaats nu een borgveertang in het gat en met een beetje draaien en trekken
haal je de zuiger uit de klauw

[img]/import/photos/p35981s.jpg[/img]

Henry,
Ik rij nu 13 jaar met deze BMW en is door mij niet eerder gedemonteerd (natuurlijk wel vele malen gereinigd). Wie weet hoe lang het al zit. Ik vind het nu tijd om te reviseren om niet voor een onverwachte lekkage te komen staan.
Mooie truuk!
Reyer
R80 1985 met s-kuipje

Janreb,

de zuigers kan je met perslucht van een fietspomp er ook uitdrukken, dan gaat het ook niet zo snel.

Richard

Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer,
op verzoek van de fotograaf:
ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan. Bij de Hobbyist revisiesetjes besteld en alles wat daarin zit gewoon maar gebruikt. Ik vond dat omdat ik alle onderdelen beschikbaar had ik net zo goed alles kon gebruiken. En ik had toen ook genoieg tijd. Het kost overigens niet veel tijd, valt wel mee. Wat ik me herinner als handig:
1 Draai alle bouten van het remhuis 1 of 2 slagen los voordat je het remhuis van de vork afhaalt. Ze zitten tamelijk vast en zo'n remhuis voldoende strak vasthebben lukt niet uit de hand.
2 Ik heb de Blokken eruit gehaald en vervolgens met de rempomp de boel zoveel mogelijk eruit gedrukt. Dan kan je ze voorzover ik me herinner uiteindelijk met de hand er uit halen. Eventueel haal je eerst de 2 helften van het huis helemaal uitelkaar, weet ik niet meer zeker. Zorg absoluut dat je de omtrek van de zuigers heel houdt! Monteren met bijgeleverd vet en ontluchten maar. Let er op dat als je de zuiger eruithaalt dat er remvloeistof uitstroomt, vang dit netjes op want het is aggressief spul.
Ik zit zelf nog steeds te wachten op een antwoord van Brembo voor het aanhaalkoppel van de bouten waarmee het remhuis bij elkaar wordt gehouden en hier op het forum heeft iemand mij daar antwoord op gegeven. Zal circa 3 jaar geleden zijn geweest. Moet te vinden zijn via aanhaalkoppel of zo'n soort zoekopdracht.
Het is niet moeilijk (als ik het kan...) en het is even een uurtje werk of zo.
Succes,
Egbert

Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Reyer,nog een vraagje:
ik zie op de foto dat je van die rubberbalgen over de binnenpoten hebt.
zaten die er al op toen je de motor kocht of heb je die er later zelf opgemaakt?
deze worden door bmw niet geleverd voor de monolevers,de hobbyist levert wel een imitatiesetje onder nummer 9974 r7 1985>en deze heb ik er zelf op zitten maar ben niet erg te spreken over de pasvorm.
heb jij deze er ook op zitten of heb jij er andere opzitten?

henry

brembo reviseren R80 dubbele schijf - Guest - 04-04-2010

@Egbert.
Ik heb ook een jaar geleden min remklauw helemaal uit elkaar gehaald en met een revisieset van de Hobbyist gereviseerd. Remcylinder ging er makkelijk uit. Ik dact een paar vingers in de cylinder proppen en draaiend er uit halen.

@Henry
Ik heb ook naderhand rubber balgen om mijn binnenpoten gedaan. Waar je op moet letten is dar er in de balg geen gaatje zit en dus vacuum kunnen zuigen.
De plastik pasring waar de bal op vastgeklemd wordt heeft een gaatje. Zorg er voor dat dat gaatje precies bij de klemspleet van de onderste kroonplaat komt. Daar kan hij lucht aanzuigen en ben je dat tegen de poot aan zuigen kwijt.

Jaap-V

brembo reviseren R80 dubbele schijf - Guest - 04-04-2010

Ok heren, het eruit krijgen van de zuigers lijkt geen probleem te zijn. Dank.

@Henry: ik heb jaren geleden ook immitatie balgen bij Jan Gol gehaald, die ze hoogst waarschijnlijk van de Hobbyist heeft. Zijn kwalitatief matig, relatief harde plastic dingen. Als je er niet te nauwkeurig naar kijkt valt het wel mee.
Reyer