Hobbyist Forum
electronische ontsteking r100rs 1977 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: electronische ontsteking r100rs 1977 (/showthread.php?tid=540)



electronische ontsteking r100rs 1977 - Forum import - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een r100rs, 1977, en het afstellen lijkt steeds lastiger te worden alsof de motor kritischer wordt. Wil er toch lekker op doortuffen. Zit te denken aan een electronische ontsteking maar is dat een beetje de moeite? Kost wel wat maar monteren is weer simpel. Wie heeft het gedaan en zou jet het aan- of afraden?

thanks.


electronische ontsteking r100rs 1977 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Dat de motor steeds kritischer wordt, is meer het gevolg van slijtage, als van de ontsteking.

Eerste punt van aandacht is de nokkenas ketting.
Als deze versleten (rek) is, loopt de nokkenas, met de onsteking, en de kleptiming,achter op de krukas.

Ook de compressie moet in orde zijn, denk hierbij aan zuigerspeling en kleppen die niet 100% afdichten.

Als dit allemaal wat dubieus is, kan een electronische ontsteking er ook niks mee.

Een gezond motorblok loopt prima met punten, dus een elec.ontsteking is mi. overbodig.

Hoeveel heeft de motor gelopen?

Groeten, Paul.


electronische ontsteking r100rs 1977 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Met alle respect voor je kennis en ervaring, Paul, maar ik denk dat een electronische ontsteking incl electr. vervroeging wel degelijk voordelen biedt ten opzichte van de stand van techniek uit 1977 (die eigenlijk uit de vroege jaren vijftig stamt, of zelfs nog eerder...) Silent Hektik (http://www.silenthektik.com/) levert een makkelijk in te bouwen set (wel prijzig), en ook een daarop aangepaste bobine. Deze unit wordt rechtstreeks op de krukas gemonteerd, en heeft een ingebouwde vervroeger die derhalve altijd precies op tijd staat. Maar voorop staat uiteraard dat de nokkenasketting niet al te zeer versleten moet zijn, vanwege de klepsturing.

groetend

Hans


electronische ontsteking r100rs 1977 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het enige voordeel wat die systemen hebben tov. punten is, monteren en vergeten.
Wat functioneren betreft doen punten het net zo goed, hebben alleen meer aandacht nodig.

Het wordt pas interessant als je de ontsteking koppelt aan de brandstof voorziening (motronic e.d.), hoewel hier ook genoeg te verbeteren is.

Feit blijft dat de zuiger gestuurde verbrandings motoren al 100 jaar oud zijn, en nooit optimaal werken zoals ze nu worden toegepast.
Eigenlijk werkt zo'n ding maar bij 1 bepaald toerental optimaal, bv. bij max koppel of vermogen.

Niet voor niks worden er allerlei truken verzonnen om dit toerental gebied zo breed mogelijk te maken.
Denk hierbij aan variabele nokken-assen, (timing en lifthoogte).
Of variabele inlaat kanalen, en uitlaat systemen met regelkleppen.

Al zulk soort truken worden bedacht om het onding zo effectief mogelijk te laten werken.
Maar nog steeds is het zo dat van alle brandstof die je erin gooit maar 35% word gebruikt om hem te laten draaien, de rest verdwijnt als andere energie (warmte b.v.)

Maar veel alternatieven zijn er (nog) niet dus moeten we er mee leven.

Groeten, Paul.


electronische ontsteking r100rs 1977 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

TÌs nog veel erger Paul.
Je wilt een draaiend koppel en dan begin je nota bene met een paar kluiten ijzer op en neer te laten bewegen met alle wisselende krachten en trillingen als resultaat.
Leve de wankelmotor en turbine's