Hobbyist Forum
toerental loopt op na lange rit - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: toerental loopt op na lange rit (/showthread.php?tid=535)

Pages: 1 2

toerental loopt op na lange rit - Forum import - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'ton', geïmporteerd van het oude forum:

Het gaat om een R80RT 1986.
Verschijnsel is dat de motor prima loopt en goed reageert op de gashendel. Ook bij gas terugnemen reageert de motor goed, totdat er een ca 50km is gereden. Dan duurt het gewoon even voordat de motor bij gas loslaten terug is op zijn stationair toerental.
Heeft iemand enig idee?
Het zouden de zuigers van de vacuumcarb kunnen zijn, of de gashendel/kabel, maar voordat ik die uit elkaar ga halen, zou ik graag ervaringen van anderen willen weten. Misschien iets voor Paul? Jij geeft altijd prima adviezen.

Al vast bedankt,

Groeten

toerental loopt op na lange rit - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Eureka !

Het lek is boven. Ik heb een tijd geleden dit probleem aangekaart, en nu dus het resultaat. De speling op de gaskabels carb was te gering. Eigen schuld, ik had de speling op het handvat gewoon weggedraaid, dat vond ik wel lekker, maar daardoor ontstaat het genoemde probleem. De oorzaak : door de warmte uitstraling van de koelribben, worden de gaskabels op den duur warmer. De buitenkabel (zwart) neemt meer warmte op dan de binnenkabel, en zet uit (= wordt langer) en daarmee geef je min of meer een beetje gas!
Als de motor even was afgekoeld, was probleem ook direct over. Effin, de speling normaal afgesteld =ca 1mm speling, en probleem is al maanden niet meer voorgekomen, zelfs niet met de hete dagen van de afgelopen weken (puff, dat was heet).
Sorry, dat het resultaat even op zich liet wachten, maar ik wilde het zeker weten.

Bedankt voor alle respons!

Ton

Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor jullie reacties!
Het zijn er wel veel, en nu de vraag : wie is de winnaar!

Ik ga op onderzoek, en laat het jullie weten.

P.S : vandaag weer geen enkel probleem, woon-werk 25km. Ga d'er maar aanstaan.
Ik denk dat ik gewoon elke 30km even een (afkoel)pauze inlas. Is ook nog een optie, haha!

Maar sleutelen is nog leuker!

Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Het probleem is bijna voor 100% zeker dat de veertjes van de vervroeger zijn versleten (slapper geworden). Hierdoor komt de vervroeger niet meer in de ruststand. Ik heb eens een keer deze veertjes laten namaken maar dat was geen succes. Wat dus rest is een nieuwe ontsteking van pak weg 200Euro kopen.

Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Mijn '81-er R100RT had dit probleem ook. Ik hoefde maar 1 ding te doen:
Het gaatje dat onder in de carburateur zit (te zien als je de aanzuigbuis van luchtfilter naar carb eraf haalt) openmaken/doorblazen. Er komt soms wat olie/vuil in. Gevolg: luchttoevoer voor stationair draaien verkleind, rijker mengsel, meer toeren. Weet bijna zeker dat het dit is. Laat het maar even weten. Succes,
ir. D. Langen.
HTS Autotechniek Arnhem.

Reactie van bezoeker 'Wil Jansen', geïmporteerd van het oude forum:

Slecht sluitende inlaatklep geeft ook dat verschijnsel.

Reactie van bezoeker 'Nic Duindam', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Dit is ook het geval geweest bij mijn r100 uit '82, Dit werd veroorzaakt door de vervroeger. Het probleem verdween nadat ik wd40 middels bijgeleverd rietje tijdens het draaien van de motor achter in het ontstekingshuis heb gespoten.

Nic

Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, met mijn R100 uit 1982 heb ik al een paar jaar hetzelfde probleem. Na ongeveer 20 km blijft bij gas terugnemen het toerental ongeveer 30 sec lang op +/- 1600 toeren, daarna valt hij terug op ruim 1000 toeren. Het probleem begon reeds bij 80 dkm. Bij 120 dkm overgegaan op nieuwe kleppen, geleiders en nieuwe uitlaatzittingen voor loodvrije benzine. Carburateurs volledig nagezien, nieuwe vlotters, orginele membranen, O-ringen op gasklepas, etc. Carburateurs perfect gesynchroniseerd. Motor liep beter dan nieuw. HET VERHOOGD STATIONAIR TOERENTAL BLEEF ECHTER. Na verloop van tijd verdween het probleem volledig. Na de winterstalling WEER HETZELFDE PROBLEEM.
De motor heeft maximale compressie, de carburateurs zijn als nieuw. Blijft over de ontsteking.
Ik vermoed, dat als de motor volledig op bedrijfstemperatuur is, de vervroeger van de electronische ontsteking vertraagd in zijn ruststand terugkomt. Momenteel ben ik bezig de met demontage van de impulsgever en controle van het gehele onstekingsgedeelte.
Als het probleem definitief uit de wereld is, laat ik het even weten.

Groeten,
Frans

Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Vervolg op eerder bericht.
Goeden avond,
Impulsgever gedemonteerd en inspectiedekseltje verwijderd. De mechanische vervroeger is dan zichtbaar. Het inmiddels 20 jaar oude vet was hard geworden. Met Fin lube TF alle scharnierende punten ingespoten. Daarna al ruim 300 km gereden en absoluut geen probleem meer met verhoogd toerental bij gas wegnemen.

Groeten,
Frans

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ben zeer vereerd.
En nu moet ik dus ook met een oplossing komen.

Stationaire mengsel afstellen,
Speling gaskabels 2-3mm.
Veertjes op de carb. (hefboompje).
Ruimte op de gasklep, of het o-ringetje van het asje.
Valse lucht.

Dit zijn zomaar wat ideeen, waar je eens mee aan de gang kunt.

Groeten, Paul.