Hobbyist Forum
bmw r90/6 motor overhit - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: bmw r90/6 motor overhit (/showthread.php?tid=5288)



bmw r90/6 motor overhit - Forum import - 08-30-2009

Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

Door een slecht afgestelde ontsteking (te laat), is mijn motor overhit geworden en heeft de motor olie eruit gegooid; ongeveer een liter via de keringen, nokkenas en krukas.
Ik heb koppeling en vliegwiel al verwijderd en ook het ontstekingsdeksel en het voorhuis.
Mijn vraag is: moet ik nu al die keringen vervangen? Er is zo te zien geen zichtbare schade aan de keringen.

Mvg,
Frenk
mvg frenk


bmw r90/6 motor overhit - Guest - 08-31-2009

Reactie van bezoeker 'charles storck', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik jou was zou ik eerst maar eens de cilinders demonteren om te kijken of er geen zuiger/cilinderschade aanwezig is wat ik wel vermoed.
Het is jammer dat je de boel al deels gedemonteerd heb want het was raadzaam geweest om eerst de compressie te meten.
Zou zeggen trek de hele boel maar uitelkaar voordat je de oliekeerringen gaat vervangen.
Het feit dat de olie eruit geblazen is via de keerringen betekent dat je een te hoge carterdruk heb gehad,of de carterventilatie is niet in orde.
Succes


bmw r90/6 motor overhit - Guest - 08-31-2009

Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Ik dacht altijd dat het enige probleem van te late ontsteking was dat je vermogen mist omdat de ontsteking pas geschiedt als de zuiger al op de weg naar beneden is. En dan olie eruit gooien omdat hij oververhit is? Zou hij bij oververhitting niet gewoon een 'soft seize' moeten krijgen? Ik zou denken dat er meer aan de hand is dan alleen een slecht afgestelde ontsteking, en als ik jou was zou ik zeker, zoals geopperd, de zuigers en cilinders op schade bekijken.

Wat de keerringen betreft: van alle keerringen die ik ooit wegens lekkage vervangen heb, was er maar ééntje die aan rafels lag, de rest zag er nog perfect uit. Maar ze lekten wel. Kans is trouwens groot dat ze toch al bijna aan vervanging toe zijn, vooral de krukaskeerringen gaan best vaak lekken. Gewoon vervangen dus.