Hobbyist Forum
Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur (/showthread.php?tid=5266)

Pages: 1 2


Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Rik - 08-19-2009

Hallo,

Ik heb de volgende vraag.
Wanneer je het stuur los laat bij 40 a 80 km/uur, moet de motor dan feilloos rechtdoor gaan ?
Ik moet dan een klein beetje naar links verzitten omdat de motor naar rechts neigt. Bij 80 km/u is er meestal beter evenwicht.

Het balhoofd is een keer afgesteld (en lagers vervangen) door de BMW dealer in Alphen ad Rijn. Daarbij is de voorvork opnieuw gericht door specialisten. Maar het valt me toch op dat het stuur (motor op de standaard)(net niet naar rechts of links valt op de standaard. Dus balhoofdlager is iets strakker afgesteld dan de meeste boeken aanbevelen.
Kan dat hier door komen?



Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-19-2009

Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij is een BMW Boxer nooit helemaal in evenwicht. meer gewicht rechts dan links (Cardan etc) dat zou het iets links zitten kunnen verklaren.

Denk wel dat er allerlei kabels aan je stuur zitten die net genoeg weerstand bieden en zo het stuur in de middenpositie vasthouden.



Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-19-2009

Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Dirk, je geeft een plausibele verkalring m.b.t. de positie van de cardanas en de daarbij behorende krachten die daarop worden uitgeoefend.

Heb je ook een voorkeur/standpunt m.b.t. mijn toegevoegde alinea over balhoofd (en het "vallen" van het stuur ?




Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-19-2009

Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij zit bij bepaalde types de motor ook nog eens ietsjes rechts van het midden, in ieder geval is dat bij mijn R65 zo, die heeft uitsparingen in het timingdeksel voor de framebuis aan de rechterkant. Desondanks rijdt mijn motor ook bij lagere snelheden fatsoenlijk rechtuit. Misschien zijn je wielen niet helemaal goed gebalanceerd. Als het probleem niet te irritant is kan je wachten tot je banden een keer aan vervanging toe zijn.
Het feit dat je zegt dat het balhoofd "een keer" is afgesteld doet me vragen: heb je het sindsdien nog wel eens gecontroleerd? Even aan de vorkpoten rukken als de motor op de middenbok staat, zou geen speling moeten hebben. Deze handeling staat geloof ik ook in het onderhoudsboekje.

Wat betreft het in het midden blijven staan van het stuur: dit is denk ik wel normaal. Vooral omdat de R100RT als het goed is een stuurdemper heeft.


Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-19-2009

Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Houden jullie er ook rekening mee dat de krukas van een R type in de lengte richting ligt?
Geef maar eens een beetje gas als je met de motor tussen je benen op de grond staat. Als het goed is zul je merken dat de motor naar rechts neigt te trekken.
Dit zal tijdens het rijden waarschijnlijk ook iets gecompenseert moeten worden?

Er zijn hier op het forum zeker mensen die beter uit kunnen leggen hoe dat komt
dan ik.

Groetjes, kees.


Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-19-2009

Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Bas,

De banden zijn beide pas vervangen door BT45.
Mijn RT uit 92 heeft overigens geen stuurdemper.
De voorvork olie is vorig jaar door de dealer natuurlijk ook opnieuw gevuld (en moet nu dus weer opnieuw volgens schema).
Zover ik kan uitproberen heeft de voorvork geen speling.

WEL VOEL IK MET REGELMAAT OP HOBBELIGE WEGEN KLEINE TRILLINGEN VIA HET STUUR NAAR MIJN HANDEN. IS DAT NORMAAL ?

Mogelijk moet ik de achterdemper ook een keer vervangen met een IKON van de specialist. Of misschien is het olieniveau van de voorvork toch niet goed (hij lekt echter niet).






Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-19-2009

Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Een stuur van een tweewieler moet NIET te strak staan, anders kun je nooit om het evenwichtspunt balanceren. (met losse handen).
Het al dan niet rechtuitrijden met losse handen is niet afhankelijk van onbalans in de wielen, maar alleen van de gyroscopische krachten die de wielen en de zware draaiende delen in de motor veroorzaken.
In een boxer met de krukas in langsrichting zal deze dus altijd enigzins naar rechts neigen.
Vergis je niet in deze krachten, met name die van die wielen met hun grote diameter, die zijn enorm!
Als je wat lenger op een BMW rijd voel je dat niet meer die krukas, je compenseert hem automatisch.
De motor moet natuurlijk wel recht zijn, wieluitlijning frame e.d.
Maar een paar mm verschil in wielstand hoeft geen probleem te zijn.
De snelheid maar wel een groot verschil, de gyroscopische krachten die je wielen opwekken gaan kwadratisch omhoog met de snelheid.
Niet voor niets geld het gezegde: "snelheid is stabiliteit".

Chris


Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-20-2009

Reactie van bezoeker 'peter smans', geïmporteerd van het oude forum:

R 80 RT 1983 Km 177500

Tussen 40 en 150/160 km met losse handjes is geen probleem(alleen als de politie het ziet) strak als een scheermes.
Speel eens wat meer met je machine.
Hobby is motorbegeleiding bij wielerwedstrijden en dergelijke.



Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-20-2009

Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Tussen de 60 en 80 Km gaat mijn R90S nog wel eens flink met het stuur slaan, als ik met losse handen door een kuil rijdt.
Ik heb mijn stuurdemper laatst nog vernieuwd, gaf een kleine verbetering, maar de klacht is toch niet helemaal weg.
Ook mijn motor neigt een beetje naar rechts bij die snelheden, als ik nadrukkelijk recht ga zitten.
Is eigenlijk geen probleem, ik weet dat het zo is en houd het stuur gewoon lichtjes vast als ik een kuil zie aankomen.
Vroeger had ik hier in het dorp een rotonde die na de afslag die ik moet hebben een scherpe kuil in de weg had.
Met deze kuil kon ik het verschijnsel (slaan in het stuur) feilloos oproepen.
Nu is de weg hersteld en ben ik mijn testbaantje helaas kwijt.

hou 'm recht.
Chris


Evenwicht motorfiets zonder handen op stuur - Guest - 08-20-2009

Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi mensen,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik geloof nu dat ik me geen zorgen hoef te maken over de afwijking naar rechts.

Wel ga ik een keer de veren van de voorvork vervangen want als ik stapvoets (nog minder zelfs) hard in de voorrem knijp, dan duikt ie wel erg diep in z'n poten.