axiale speling tuimelaars - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: axiale speling tuimelaars (/showthread.php?tid=5178) Pages:
1
2
|
axiale speling tuimelaars - wouter - 06-04-2009 Ik weet dat er al veel over geschreven is ( heb zelfs het meeste gelezen ) maar kan iemand mij nog eens precies uitleggen hoe ik die opmeet en hoe ik het verhelp. Na een aantal keer kleppenstellen houd ik toch een behoorlijke tik dus vandaar mijn vraag. Peters is er ook niet echt duidelijk over. Foto's zijn ook van harte welkom Alvast bedankt maar weer! gr wouter axiale speling tuimelaars - Guest - 06-05-2009 Speling kun je denk ik het beste meten met voeler maatjes. Pieter axiale speling tuimelaars - Guest - 06-05-2009 Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: axiale speling is speling in de lengte van de as. Als je klepspeling stelt is de tuimelaar spanninsvrij. Als je de tuimelaar dan langs de as beweegt is er speling, ok. Druk de tuimelaar naar één kant en plaats een passend voelerlint in de ontstane sleuf zeg maar. Die geeft de speling aan. Er zijn verschillende opties om dit te corrigeren als het nodig mocht zijn. Even zoeken naar foto's op dit forum geeft wat meer duidelijkheid denk ik. Een fluisterstille stoterstangmotor bestaat niet. gr marcel axiale speling tuimelaars - Guest - 06-08-2009 Hoe ik de speling kon meten was me wel duidelijk, het gaat me meer om hoe ik de speling weg werk. Beide moeren los ? lijmtang erop ? en weer vastzetten ? groeten Wouter axiale speling tuimelaars - Guest - 06-16-2009 ik heb inmiddels de tuimelaars bekeken en mijn kleppen weer gesteld ( stonden iets strakker ? ). de axiale speling leek mee te vallen. ik kreeg mijn voelermaatje 0.10 er niet echt tussen. helaas had ik geen kleinere maat... kan 0.0 en een beetje genoeg zijn om behoorlijk te tikken ? Wederom bedankt. gr Wouter axiale speling tuimelaars - Guest - 06-17-2009 Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo , minder dan 0,1 mm lijkt me geen oorzaak voor excessief luid getik. Tikken doen ze altijd wel een beetje, is er veel verschil tussen links en rechts ? Stonden de kleppen strakker dan voorheen na weinig km ? Houdt dit dan goed in de gaten, het zou kunnen duiden op een tuimelaar-lager probleem. Er zijn 2 opties, doorrijden en regelmatig controleren, of tuimelaars demonteren en alles controleren. axiale speling tuimelaars - Guest - 06-17-2009 de kleppen stonden inderdaad iets strakker na niet zo veel km-ers. ik moet hier wel bij zeggen dat ik op euro 95 ongelood rijd terwijl ik niet zeker weet of mijn koppen aangepast zijn dus daar kan het ook aan liggen. Heb eerder altijd 98 getankt maar ben sinds dit seizoen eigenlijk volledig op de 95 overgestapt. Vwb het tikken, ik geloof dat de ene kant wel iets erger is dan de andere maar beide tikken ze behoorlijk. Misschien let ik er gewoon teveel op.... De tuimelaars eraf halen is opzich niet zo'n probleem. moet ik dan de lagers vervangen of is het raadzaam om tuimelaars van een nieuwer type te monteren ( met rubberen ring erin ) gr Wouter axiale speling tuimelaars - Guest - 06-18-2009 Misschien een vreemde vraag maar WAT zorgt er nu eigenlijk voor dat de kleppen TEVEEL tik geluid maken ? Dat de tuimerlaar op de klepsteel tikt en een 'tik-geluid" geeft lijkt me duidelijk. Maar wanneer wordt dat nu harder ? Komt dit doordat de klepspeling te groot wordt waardoor de tuimelaar meer afstand moet afleggen eer het de klepsteel raakt ? axiale speling tuimelaars - Guest - 06-18-2009 Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: Rik,dat getik komt door een te grote axiale speling van de tuimelaar. omdat de stoterstang schuin tegen de tuimelaar aandrukt word deze eerst iets op zijn as naar boven gedrukt voordat de klep geopend word,sluit de klep weer dan ''valt'' de tuimelaar weer naar beneden op zijn as.het heen en weer gaan van de tuimelaar op de as veroorzaakt dus dat getik.dus zorg dat deze speling zo klein mogelijk is, bijna nul dus maar vrij beweegbaar. van de klepspeling komt dat getik dus niet of het moet wel heel erg ruim staan. groet henry axiale speling tuimelaars - Guest - 06-19-2009 Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Oke Henry, Verhelderend. |