Hobbyist Forum
Restauratie R75/5 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Restauratie R75/5 (/showthread.php?tid=5007)

Pages: 1 2 3 4 5 6


Restauratie R75/5 - Bassie - 02-28-2009

Ik kon het toch niet laten om er een motor bij te kopen.....opknapper R75/5 uit 1973. Ik zal jullie dan ook nog wel een keer lastig vallen met vragen....daar staat tegenover dat er ook wat over de vooruitgang verteld wordt....
Hierbij dan de 1e vraag:
Is er ergens een spuitbusje te koop met de juiste kleur zwart om het frame wat bij te werken??


Restauratie R75/5 - Guest - 03-02-2009

ik heb de middelste moer van de bovenste kroonplaat voorvork los & de aludoppen.
onder de aludoppen zitten (helaas) weer 2 moeren.Ik meet 35,5 mm, de 36mm ringsleutel past dan ook niet echt geweldig.zijn deze ook rechtsom=los?
tnx


Restauratie R75/5 - Guest - 03-02-2009

De middelste moer (bovenste kroonplaat voorvork) & de aludopjes heb ik er inmiddels af (helaas niet zonder beschadigingen, hopelijk nog nieuw te koop).
Nu nog de moeren onder de aludoppen.Ik meet ong. 35,5 mm
met een grote ringsleutel 36mm net geen fijne passing?? & ik neem aan weer gewoon rechtsom is los?
Bedankt!


Restauratie R75/5 - Guest - 03-02-2009

Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Bassie.
99.9% van alle bouten en moeren is/zijn gewone rechtse schroefdraad.
Alleen in het geval er een kans is dat de moer of bout losloopt, bijvoorbeeld op een roterende as op het hart, kan het wel eens linkse draad zijn.
Dit soort moeren of bouten zijn dan "tegendraads". ( loopt de as dan b.v rechtsom, dan gaat de moer of bout linksom vast.
Je vind ook vaak de combinatie rechts/linkse schroefdaad op verstelinrichtingen, b.v remstangen. stuurstangen.
Let op: dit is GEEN regel.
Ik heb mijn brommer nog nooit helemaal los gehad (niet nodig), maar ik denk dat je in een boxer niet zo heel veel linkse draad vind.
Is het anders, hoor ik het graag van iemand.

Chris


Restauratie R75/5 - Guest - 03-02-2009

Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

De aluminium afdekdoppen moeten losgedraaid worden in de 2 gaatjes met passend gereedschap, vaak even een verlengstukje bij gebruiken, zijn gewoon verkrijgbaar bij de Hobbyist.
De moeren die hier onder zitten zijn ook prima te lossen door een waterpomptang op de juiste manier te gebruiken, een tang met goeie bekken grijpt zich er wel in vast, iets van Snap-on of zo.
Ook weer vastzetten wil prima met deze tang.
Zolang wij geen links zeggen is het rechts draad.


Restauratie R75/5 - Guest - 03-02-2009

Quote:De middelste moer (bovenste kroonplaat voorvork) & de aludopjes heb ik er inmiddels af (helaas niet zonder beschadigingen, hopelijk nog nieuw te koop).
Nu nog de moeren onder de aludoppen.Ik meet ong. 35,5 mm
met een grote ringsleutel 36mm net geen fijne passing?? & ik neem aan weer gewoon rechtsom is los?
Bedankt!
Voor die moeten moet je de originele sleutel uit het boordgereedschap gebruiken. Als het ding niet aanwezig is: kopen. Je hebt er ook gemak van bij het (de)monteren van de achterbrug.
Een steek- of ringsleutel van die maat heeft te weinig grip. De moeren kunnen enorm vastzitten. Warm stoken (niet met gasbrander) en gepast geweld kan nodig zijn om ze los te krijgen.


Restauratie R75/5 - Guest - 03-03-2009

Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Voor die betreffende moeren heb ik van een ringsleutel de onderkant van het 12 kant plat geslepen. Op deze manier valt hij verder over de (platte) moer en heb je meer grip . Werkt perfect.

Succes René


Restauratie R75/5 - Guest - 03-03-2009

Vandaag een electrische slagmoersleutel geleend, zo los :-)
frame,blok & spatborden / wielen houden de motor nu nog bijeen.
Voorlopig kan ik mij uitleven op het nodige polijstwerk, blok reinigen en wat spuitwerk (koplamp,oren,achterlicht). Als dit alles opgebouwd is de wielen er nog uit voor nieuwe spaken/velgen.
Omdat mijn kennis niet toereikend is om de hele motor te demonteren (helaas) geen poedercoat voor het frame....

[img]/import/photos/p31852s.jpg[/img]


Restauratie R75/5 - Guest - 03-03-2009

Toch nog een vraagje...de einddempers moeten er nog af (vervanging) maar zitten vast op de bochten. Uitbuigen (schroevedraaier)? WD40? heet stoken?
TNX


Restauratie R75/5 - Guest - 03-03-2009

bij mij hielp goed wd40 spuiten ( desnoods een paar dagen lang ) en dan een beetje al draaiend los maken/trekken. met een schroevendraaier heb je grote kans dat je de bochten beschadigt....