Hobbyist Forum
bmw k1100Lt transmissie problemen - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: bmw k1100Lt transmissie problemen (/showthread.php?tid=4964)

bmw k1100Lt transmissie problemen - langebart - 01-28-2009

Vanmorgen reed ik weg en het rode algemen waarschuwings lampje brande. Normaal niets aan de hand ,even remmen met voor en achter en het is weg.
Echter het wilde niet weg. Moest toch nog wat door rijden omdat ik niet kon stoppen , bij het schakelen van 2 naar 3 een hoop geluid, maar weining snelheid. Moter maar aan de kan gezet en een keer aan en uit gezet, maar geen effect.

Gistern middag de motor na een rit van ca 40 km geen weg gezet en vanmorgne bij -2 weer gestart.

iemand ening idee

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 01-28-2009

Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Als dat rode lampje blijft branden is het achterlicht/remlicht kapot of de schakelaar van de voet of handrem.
Heeft niks met je transmissie te maken, tenminste, niet dat ik weet....

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 01-29-2009

Dat dacht ik ook, maar het was wel toevallig, vandaar dat ik het maar even vermelde. gisteren nog wel verder gekeen het en het lijkt echt in de versnellingsbak te zitten

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 01-29-2009

Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:

Is je aandrijving helemaal weg?
Schakeld je bak nog?
Hoor je de vreemde geluiden ook als hij in zijn vrij staat en de motor loopt?
Draaid het achterwiel nog soepel rond als je de motor op de middenbok hebt staan?

Het rode lampje heeft niets met de transmissie te maken, maar is een controllelampje voor het rem en achterlicht.

Bij de 16 kleppers K serie gaat er nogal eens een kruiskoppeling in de cardanas stuk. Dit gebeurd meestal vanaf 85.000 km

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 01-30-2009

Hoi
de motor maakt dezelfde rare geluiden als hij in zijn vrij en in de versnelling staat. alleen vrijtrekken met de koppeling laat het geluid ophouden. het rare geluid komt hoog uit de bak vandaan, tegen de koppeling aan.
Het achterwil draait gewoon (hij rold gewoon zowel in zijn vrij als in de versnelling, maar wel met geluid)

Inmiddels het bedraddins schema bekeken en er is geen relatie met de olie of zo van de bak.

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 01-30-2009

Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk de dynamo koppeling maar eens na. Grote kans dat de rubber koppeling stuk is.

Voor meer info zie www.bmwk.nl

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 02-03-2009

De aandrijving doet het helemaal niet meer. In geen enkele versnelling. alleen wat herrie. heeeft denk niet zoveel met de dynamo te maken.

Bart.

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 02-03-2009

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Bart.
Het zou kunnen dat de spievertanding tussen motor en bak of tussen bak en achterwiel(cardanas) kapot is. Gebeurt wel eens bij K75 en 100 versie. Die van het cardan is nog relatief eenvoudig te controleren .
Succes. Hans. K75 met schurgerskuip.

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 02-10-2009

Bedankt Hans, maar hoe kun je nu bepalen of het de bak is of de spievertnading.
Er komt een ratelend geluid hoog uit de bak en niet bij de insteek van de cardan as

bmw k1100Lt transmissie problemen - Guest - 02-10-2009

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Een manier is dat je om te bepalen of de bak of aandrijfas kapot is je het cardan moet verwijderen. Dan zie je al meteen of daar de splines versleten zijn. Is dat niet het geval dan trek je de aandrijfas eruit want er zitten ook splines aan de andere kant.Is daar ook niks te zien dan moet je er van uit gaan dat de bak schade heeft opgelopen. Misschien(waarschijnlijk) dat de site van Bert Meijerink kan helpen voor het demonteren van deze delen. Of een goed werkplaatsboek. Dit lijkt mij iig een begin.
Succes. Hans.