Hobbyist Forum
R100R verbruik verlagen - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: R100R verbruik verlagen (/showthread.php?tid=475)

R100R verbruik verlagen - Forum import - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Eddy In het Veld', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo zuinigheids fanaten
Ik ben in het bezit van een R100R met ongeveer 11.000 km op de teller.Ik rij rustig en het verbruik is conform de fabrieksopgave 1 op 16 a 17 km
Persoonlijk vind ik dat aan de hoge kant en ik zoek dan ook manieren om tot en lager verbruik te komen.Ik wil bv een langere overbrenging in de versnellingsbak bouwen(Kayser,+10%).Dat dit help weet ik uit ervaring bij mijn R80ST,maar ik wil nog wat verder. Mijn vraag is dan ook of er iemand ervaring heeft met andere nokkenassen en/of carburateurs of nog andere manieren. Ik heb reeds 2 carburateurs 26 mm van R45 de kop getikt,maar nog niet gemonteerd.Dat mijn R100R eventueel vermogen verliest vind ik niet erg.Ik heb ook nog een R60/2 van 1969 met de korte 27/8 overbrenging en lage compressie maar ik haal makkelijk 1 op 20 met dezelfde rustige rijstijl.
Hetzelfde verbruik geldt ook voor de R75/5 van mijn broer dus er moet nog wel verbetering mogelijk zijn.
De R100R voor de amerikaanse markt heeft 32 mm carburateurs ipv 40 mm,weet iemand hoeveel PK deze maschiene heeft?

Elke reactie is welkom
Eddy

R100R verbruik verlagen - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Eddy,

Zelf heb ik ook geexperimenteerd met het efficienter maken van BMW's . M'n oude R60/5 met schuifcarburateurs liep in eerste instantie 1:17. Het mengsel stond met de sproeiernaald in positie "2" vrij rijk: donkere isolatoren van de bougies. Dit is de fabrieksafstelling. Ik heb de naalden in positie "1" gehangen, dus lager en het verbruik was toen ca 1:19. Met een ca 3 graden voorlijker ontsteking dan standaard pingelt de motor nog net niet, waarbij in de zeer lage toeren met beleid gas geven moet worden. de isolator kleur van de bougie was nu OK. verbruik ca 1:20, netjes toch..dez machine was snel voor z'n cylinder inhoud.

M'n R100RS met 40 mm carbs heeft ook nog in de basis afstelling een tamelijk rijk mengsel. (en reed 1:16) Als de motor op choke gestart is, kan de choke onmiddelijk helemaal dicht, en de motor slaat niet af in koude toestand. Ik heb de vlotterkamer niveau's eerst gelijk gezet, een stond er te hoog (een preciezieklusje). Dat doe je door de motor exact horizontaal te zetten de benzine kranen te sluiten, de slangen van de carbs te trekken en de vlotter bakjes heel voorzichtig te demonteren (geen benzine laten morsen en naar het niveau te kijken.
Vervolgens heb ik de naalden op gelijke hoogte gehangen. Nu loopt de r100rs 1:19, en ik weet dat het nog beter kan door het vlotterkamer niveau te gaan verlagen en ook zijn er "langere" tandwielsetjes te koop die alleen de 5-e versnelling verlengen.(minder toeren bij gelijke snelheid.)

Als je nog terug schrijft, welke eindoverbrenging heeft je r100? Ik heb 1;2,91 een lange overbrenging.

Mijn devies is dus: eerst alles 100% gelijk maken en ook controleren, dan veranderen met kleine beetjes tegelijk.

Veel succes,

Louis.

Reactie van bezoeker 'Eddy', geïmporteerd van het oude forum:

Louis,bedankt voor je reactie
Mijn overbrenging van de R100R is een 34/11,17" wiel en bandenmaat 140/80. Als je het geheel narekent is dit hetzelfde als de R75/5 met
32/10 en 4.00x18 band.
Maw de overbrenging is iets laag gegeard.Daarvoor heb ik al een lange set van 10% van de firma Kayser(nog niet ingebouwd) Er schijnt ook nog een soort "Bergnockenwelle" te bestaan van 296?(origineel 308?) die flink wat extra koppel geeft bij lage toerentallen en slechts gering vermogensverlies bij hoge toerentallen.Dat lijkt mij wel wat,maar hoe kom je daaraan en wie heeft daar ervaring mee?

Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

je kan al heel goedkoop de eindoverbrenging wijzigen door een achterband met hogere wang te kiezen. Daardoor wordt de afrolomtrek groter. Nadeel is wel dat het de balans in de wegligging kan veranderen en dat je snelheidsmeter minder zal aangeven dan in werkelijkheid gereden wordt.

Verder is het in mijn optiek een illusie om een 1000CC moter net zo zuinig te laten lopen als een 600cc.

die 32mm carb's kunnen wel het koppelverloop beinvloeden waardoor je minder topvermogen hebt maar wel meer vacuum = venturi-werking en dus betere vulling van de moter bij lage toeren.

Nokkenas: hoe heter de nokkenas hoe meer overlap in de kleptiming (uitgedrukt in graden, inlaatklep(pen) is(zijn) dan tegelijk open met de uitlaatklep(pen))
300 graden is een typische HETE nokkenas die al lastig te gebruiken is omdat de moter dan slechter stationair zal draaien.
260 graden is een typische TAMME straatnokkenas waarbij de overlap goed genoeg is voor een leuk topvermogen maar waarbij het blok ook lekker goed stationair draait en veel trekkracht heeft bij lage toeren.

De combinatie veel CC's, tamme nokkenas, lange eindoverbrenging, lage toeren heeft BMW ook al eens bij hun auto's toegepast: de 325 en 525 ETA motoren. ('85-'87)
Deze hadden 2,7L inhoud maar waren zuiniger dan een 320i!!

Voor zuinig rijden (= op koppel rijden) heb je een tamme nokkenas nodig met kleinere carburateurs.
Ook een betere ontsteking kan een plus zijn (dubbel?Krauser, electonisch?)
zodat je armere mengsels nog kan ontsteken.(daar is een betere vonk voor nodig)

Ik ben best wel benieuwd hoe je het gaat aanpakken.

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Niet beter inruilen voor een honda 4takt bromfiets? gr Jan

Beste Jan,bedankt voor je reactie.Om maar met het laatste te beginnen:Ik heb al een Honda CB100S en deze nipt als een boedistische monnik van de kostbare benzine,dus bij de volgende oliecrisis rij ik nog steeds.
De originele nokkenas is een zg 308? nokkenas en er zijn snelle nokkenassen van 320? en 334? te koop voor meer vermogen bij hogere toerentallen.Voor mij niet interessant. Nu schijnt er ook een zg "bergnockenwelle" te zijn die merkbaar meer koppel geeft bij lage(re) toerentallen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes: Eddy

Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

die zal dan wel onder de 300 graden zitten met z'n overlap.

Bergop rijdend trek je immers vaak weg vanuit een hairpin en vanuit lage toeren.
Veel trekkracht nodig.

Hoe zit dat met die GS-nokkeassen? zijn die misschien wat tammer vanwege terreingebruik?

Beste Jan
Wat je zegt over de nokkenas klopt: het is een 296 graden
nokkenas wat ik ondertussen begrepen heb,maar ik heb nog geen ervaringen of vermogen cq koppelkrommes gezien. weet jij misschien iets meer over dit soort nokkenassen. Zou kleinere carburateurs oook nog van invloed zijn?

Groetjes Eddy