Hobbyist Forum
Cilinderkoppen type R90 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Cilinderkoppen type R90 (/showthread.php?tid=4643)

Pages: 1 2 3

Cilinderkoppen type R90 - Guest - 07-16-2008

Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:

hoi bert ,
beste oplossing en de denk ook de goedkoopste, als je andere koppen koopt moet je waarschijnlijk deze alsnog repareren of dan heeft die kop een slechte zitting of die kop heeft een afgebroken vin ze hebben meestal allemaal wel wat of ze zijn niet loodvrij., en goede koppen (gereviseerd) en tja ik ben ook door schade en schande geworden dat er verschil in reviseren zit.
verkoop je koppen die je op de foto hebt , en van de centjes laat je je eigen koppen reviseren bij een revisie bedrijf ga er rechtstreeks naar toe niet via een bmw boer want die willen er ook nog wat aan verdienen.
dat lijkt mij de beste oplossing voor jou en als je een goed adres wil hebben dan mail je maar dan komt dat wel goed.

suc6

Quote:hoi bert ,
beste oplossing en de denk ook de goedkoopste, als je andere koppen koopt moet je waarschijnlijk deze alsnog repareren of dan heeft die kop een slechte zitting of die kop heeft een afgebroken vin ze hebben meestal allemaal wel wat of ze zijn niet loodvrij., en goede koppen (gereviseerd) en tja ik ben ook door schade en schande geworden dat er verschil in reviseren zit.
verkoop je koppen die je op de foto hebt , en van de centjes laat je je eigen koppen reviseren bij een revisie bedrijf ga er rechtstreeks naar toe niet via een bmw boer want die willen er ook nog wat aan verdienen.
dat lijkt mij de beste oplossing voor jou en als je een goed adres wil hebben dan mail je maar dan komt dat wel goed.

suc6
Hallo Tristan, bedankt voor de adviezen maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen?
Hoe zien de koppen van een R90S eruit en welke koppen heb ik dan gekocht(foto)?

Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:

hoe groet is jouw inlaatpoort in de kop?waar de flens van de carb zit.
bij mij is die 38mm dus voor dellortos.
echter jouw koppen hebben flensen voor bing carbarateurs maar t zou kunnen dat je die om kunt wisselen.
mijn koppen hebben andere nummers dan die van jou .alleen ik weet 100 procent dat die van mij van een r90s komen.
ik durf dus geen uitspraak te maken wat je voor koppen hebt.misschien zijn t wel maandag morgen koppen en hebben ze deL9 per ongeluk omgedraaid, haha en zijn ze van van een 60/5

Cilinderkoppen type R90 - Guest - 07-17-2008

Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:

Ik volg deze discussie al een aantal dagen, uit nieuwsgierigheid omdat ik benieuwd van welke motor ze zouden zijn.
Ik kan me voorstellen dat de nummers niet overeenkomen met die van Tristan als het malnummers zijn ze zullen niet 1 mal gebruiken en elke mal heeft een uniek nummer om ze terug te kunnen vinden.

Als je op realoem kijkt heb ik het vermoeden dat er een modificatie is geweest in de kop van de R90/6 en na eens googlen kwam ik dit tegen :

"Once in awhile a question comes up about such as the R90/6 and R90S, about a roll-pin, and that they used different head gaskets. That is true, but the old gaskets are not available, and you can just remove the roll pin and use the later gasket. For purists (??), the R90/6 changed to the other style (no roll pin) at serial 4961244; and the R90S at serial 4980480. The cylinder head was modified to eliminate that roll-pin sleeve, and the associated gasket hole was made smaller. You CAN use the later gasket with the earlier head AND keep the roll pin, if you really want to. The later gasket can be modified to 14-1/2 mm hole, original was 10-1/2 to 11 mm." (site van Snowbum : http://home.jps.net/~snowbum/break-in.htm)

Misschien dat je er iets mee kunt.

Jacob

Cilinderkoppen type R90 - Guest - 12-31-2008

Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Bert,
Weet je inmiddels al meer van die r90 koppen? Kun je aan de nummers het bouwjaar zien? Koppen van mijn R100RT hebben L10 en R10 dus dat klopt, maar dus 38mm bochten, terwijl van 1978 tot 1980 40mm bochten origineel. Kun je aan de nummers de diameter van de klepschotels afleiden? Er bestaan ook R100 koppen met 42mm inlaatkleppen, die hebben dan 65Pk met 40mm carbs. R100RT hoort 44m inlaatklep te hebben en dan 70PK met 40mm carbs. Ik las trouwens ergens dat er ook protoypen 90S met Bing carburateurs zijn uitgeprobeerd. Zal wel heel bijzonder zijn als je daar de koppen van hebt.
groeten
Tom

Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Bert,
in het boek van Andy Schwietzer:
vanaf framenummer 4050544 90/6 en framenummer 4081080 90S:
durch geanderte zentrierung der zylinderkopfe bei den 900er modellen entfallen dort die ansenkungen und spannhulsen bei geanderter zylinderkopfdichtung, bmw teile nr. 1121261672. Diese ist nach aufweitung der zentrierbohrungen auf 14,5 mm auch bei den alteren typen verwendbar.
Volgens mij beantwoord dit jouw oorspronkelijk vraag. Het zijn dus vroege 90/6 cilinderkoppen, d.w.z. t/m halverwege 1974
Tom

Quote:Hallo Bert,
Weet je inmiddels al meer van die r90 koppen? Kun je aan de nummers het bouwjaar zien? Koppen van mijn R100RT hebben L10 en R10 dus dat klopt, maar dus 38mm bochten, terwijl van 1978 tot 1980 40mm bochten origineel. Kun je aan de nummers de diameter van de klepschotels afleiden? Er bestaan ook R100 koppen met 42mm inlaatkleppen, die hebben dan 65Pk met 40mm carbs. R100RT hoort 44m inlaatklep te hebben en dan 70PK met 40mm carbs. Ik las trouwens ergens dat er ook protoypen 90S met Bing carburateurs zijn uitgeprobeerd. Zal wel heel bijzonder zijn als je daar de koppen van hebt.
groeten
Tom
Datum: 31-12-2008 11:20 Door: Tom (gast) quote »
Bert,
in het boek van Andy Schwietzer:
vanaf framenummer 4050544 90/6 en framenummer 4081080 90S:
durch geanderte zentrierung der zylinderkopfe bei den 900er modellen entfallen dort die ansenkungen und spannhulsen bei geanderter zylinderkopfdichtung, bmw teile nr. 1121261672. Diese ist nach aufweitung der zentrierbohrungen auf 14,5 mm auch bei den alteren typen verwendbar.
Volgens mij beantwoord dit jouw oorspronkelijk vraag. Het zijn dus vroege 90/6 cilinderkoppen, d.w.z. t/m halverwege 1974
Tom

Hallo Tom, ben er nog steeds niet uit. Weet inmiddels wel dat deze van na 1975 zijn.
De gaten voor de stoterstangen zijn immers groter dan die van '75.

Heb een foto gemaakt van beiden zie verschillen. Echter de pakking die ik erbij heb is passend voor de bj.'75, gaten voor stoters in de pakking zijn wel groter maar precies passend op de cilinder. Voor die bj'75 heb ik een set cilinders met koppen kompleet.

Als ik deze pakking op de nieuwere(?) type leg (heb ik dus geen cilinders bij)zijn de gaten even groot echter het metalen gedeelte van de pakking valt niet op de vlakke rand maar als het ware in de verbandingsruimte(heeft geen steun en kan dus minder afdichten. De verbrandingsruimte is in doorsnede 5mm groter, is 96 mm in tegenstelling tot de bj.'75 die 91 mm is.
Heb de pakking telf. besteld waarbij verteld werd dat deze voor zowel de oude als nieuwere bouwjaren moeten passen.

Moet anders maar eens met zowel de '75 koppen met cilinders als de nieuwere(?)
koppen naar een BMWdealer.
Of hier op forum moet de oplossing zich aanbieden.

Zou een revisie willen uitstellen en de nieuwere koppen willen gaan monteren omdat deze me beter lijken.

[img]/import/photos/p31048s.jpg[/img]