Hobbyist Forum
Geen vacuummeting - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Geen vacuummeting (/showthread.php?tid=4540)

Geen vacuummeting - Egbert - 05-13-2008

Beste mensen,
ik heb een (te) prima werkende R80. Starten gaat zonder choke binnen 2 seconden. De colortune laat een ietwat te gele vlam zien, bij alle toerentallen die ik stilstaand durf draaien (max 3000, heel kort 4000). Dus (iets) te rijk. Evengoed hindert me dit wat minder, ik zal de vlotters (vorig jaar vervangen) nog beter moeten instellen.
Er is echter nog een gek probleem:
Als ik de vacuummeter aansluit (kwikkolom) dan zie ik totaal geen vacuum. Niet stationair, niet bij gas geven, niet bij gas loslaten, nooit dus. Het ligt niet aan de kwikkolom, die heeft vorige week nog gewerkt met resultaat. Dus het zit in de carbs. Ik heb de aanslagschroeven helemaal vrijgedraaid, er is speling op de gaskabels, dus er is geen uitwendige mechanische reden. Voordat ik de carbs een keer helemaal had gestript kon ik wel vacuum meten, dus ik heb kennelijk iets verkeerd terug in elkaar gezet.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt,
Egbert

Geen vacuummeting - Guest - 05-13-2008

Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert, als je aangeeft dat je meters werken kan het inderdaad daar niet aan liggen. Hoewel ik wel weet dat de vacuumcarburateurs op een boxer weinig vacuum trekken. Ik heb zelf morgan carbtune synchroonmeters. De fabrikant hiervan noemt dit expliciet en raadt aan om de meters bij het afstellen op hun kop te hangen omdat de onderduik te laag schijnt te zijn om de staafje de zwaartekracht te kunnen laten overwinnen. Dus als jij vergelijkbare meters hebt?

Je geeft aan dat je de motor stationair max 4000 rpm laat lopen. Begrijp ik hier goed uit dat je er nog niet (onder belasting) mee hebt gereden? Als je membraam niet goed werkt meet je inderdaad nauwelijks onderdruk (de gasschuif komt nauwelijks omhoog) maar wil de motor onbelast nog wel 3-4000 toeren draaien. Dus check die eens.

Tenslotte, je geeft aan dat de motor zonder choke start. Dat is volgens mij een bevestiging dat de carburateurs nogal rijk staan. Ik heb R80 carburateurs op een 75/5 en daarbij moet ik toch echt de choke gebruiken. Succes!

Geen vacuummeting - Guest - 05-14-2008

Ik reageer op een fenomeen waar ik weinig verstand van heb, dus bij voorbaat...
Na de revisie van mijn R100Rs bleek dat ik ik volgens de klassieke methode (zoals regelmatig op deze site beschreven) de carbs niet kon afstellen. Bleek te komen door twee verstopte kleine kanaaltjes die achter de gasklep zitten. Je moet die klep open houden en met een punttang en daarin een nylond draadje de gaatjes weer openpoeren. Of het te maken heeft met het vacuum weet ik niet, maar bij mij heeft het wel geholpen om de motor weer soepel aan het lopen te krijgen.

Maarten,
ik gebruik een kwikkolom en ik rij ook regelmatig, met een zijspan er aan dus redelijk belast. Dat is dus ook wat mij zo verbaast: het hele spul werkt en ik kan desondanks geen vacuum meten.
Ik denk dat ik de carbs er maar weer eens afhaal en goed controleer en schoonmaak.
Groeten,
Egbert

Idd een merkwaardig probleem

Geen vacuummeting - Guest - 05-16-2008

Als het goed is moet je de aansluitingen waar de vacuummeter op aangesloten wordt er uit kunnen schroeven. Kijk eens of die gaatjes wel doorgankelijk zijn.

Geen vacuummeting - Guest - 05-17-2008

Quote:Als het goed is moet je de aansluitingen waar de vacuummeter op aangesloten wordt er uit kunnen schroeven. Kijk eens of die gaatjes wel doorgankelijk zijn.
Voordat je iets anders doet, blaas eens op de aansluitingen om te controleren of ze open zijn.

Bep van Malde

Geen vacuummeting - Guest - 05-17-2008

OP de site van morgan carbtune leesik voor het nieuwe model meter dit:
BMW

R-series BMWs can have readings lower than 8cmHg, so it will be off the scale. To get a reading below 8cmHg remove the plastic cable clip from the top cap and insert it in the bottom cap. Hang the Carbtune II upside-down. Ignore the scale figures. Zero will now be around 17cmHg on the scale but the full width red graduations will still be 2cmHg.

Kun je daar wat mee egbert?

Geen vacuummeting - Guest - 05-18-2008

j-vervloet en Bep: jullie hadden in feite de oorzaak te pakken. Echter ik had mijzelf op een verkeerd been staan. Lees draadje: vacuumprobleem opgelost.
En zoals gezegd:
allen bedankt die hun best gedaan hebben om te helpen.
Groeten,
Egbert