Hobbyist Forum
R(ikketik) 67/2 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: R(ikketik) 67/2 (/showthread.php?tid=4476)

Pages: 1 2

R(ikketik) 67/2 - Forum import - 04-11-2008

Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R67/2 (1952) heeft sinds kort een luide tik in de rechtercilinder. Ik kan wel een tikje verdragen, maar deze klinkt me nogal hard, of wordt ik paranoia? Nu las ik hier op dit forum reeds heel wat over tikken en rammelen en dan vooral over de axiale speling van de tuimelaars, dus even gecheckt: die bepaalde speling lijkt me niet noemenswaardig en links lijkt trouwens evenveel of zelfs meer speling te hebben. Kan zo’n axiale speling trouwens echt wel zó veel herrie maken? Klepspeling lijkt ook in orde.
Het tikken lijkt eerder op een knikker, zeg maar: als een kogeltje dat in een spuitbus heen en weer geschud wordt. De zoekterm ‘kinkkers’ bracht me bij pingelen. Nu vraag ik me af: gaat een motor pingelen op stationair toerental? De tik gaat mee met het toerental maar verdwijnt soms ook tijdens het rijden, soms draait de motor ook stationair zonder deze tik. Bovendien: wanneer het een probleem van octaangehalte of te vroege ontsteking zou zijn (pingelen), zou ik het dan niet in beide cilinders moeten horen, lijkt me toch logisch?
Of moet ik meteen maar de boel demonteren zodat ik de endlagers kan controleren?

R(ikketik) 67/2 - Guest - 04-12-2008

Ik heb bij mijn R50 indertijd een tik gehad die kwam door een versleten nokkenas waarop de nokvolger steeds met een klap terecht kwam.
Smallendschade geeft niet zo'n hard geluid.
Maar t wordt waarschijnlijk wel demonteren....

Coen

R(ikketik) 67/2 - Guest - 04-13-2008

Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Niet lachen hé, Coen, ik ben geen kenner van het vak der mechaniek, ik ben eerder een prutser die zich bij deze tikhistorie voor de eerste keer in zijn leven tot de diepste krochten van een motorblok waagt. Vandaar dat ik deze morgen bedacht: vooraleer ik dit blok open gooi kan ik misschien even het aantal tikken per minuut gaan tellen? Misschien geeft dit wel wat meer gegevens over waar ik de tik moet gaan zoeken? Ik zal je maar niet gaan verklappen hoe ik deze telling uitvoerde maar de draaiende koude motor kwam ongeveer aan 240 tikken/minuut. Het probleem leek me dus eerder bij de kleppen in plaats van bij de zuiger te zoeken?
Toch maar de rechtercilinder volledig gedemonteerd. Speling op de zuiger of de drijfstang is absoluut niet te voelen. Nokvolgers zien er prima uit, van de nokkenas is dit wat moeilijker te zien. Toen ik echter de cilinderkop oppakte om ook die even grondig te inspecteren hoorde ik een tik, leek me niet echt normaal te zijn. Met de cilinderkop schudden gaf een reeks aan tikken, blijkt de klepgeleider van de inlaatklep los te zitten, hij schuift vrolijk heen en weer over de klepsteel.
In de hoop dat dit inderdaad de oorzaak is van deze harde tik, ga ik maar meteen beide cilinderkoppen afnemen, verpakken en opsturen naar onze baas hier. Kan ik ze meteen ook beter een harde zitting laten geven.
Eenmaal terug, hopelijk duurt dit niet té lang? (iemand een idee?), laat ik hier nog weten of dit tikken wat stiller gaat. Tenzij echt niemand hiervan wakker ligt natuurlijk? Jij lijkt de enige, Coen, alvast bedankt.

Joseph,
ik heb niet gereageerd omdat ik er (nog) geen idee of ervaring bij had. En ik ben wel benieuwd of de revisie jouw probleem verhelpt. Dus graag verslagje van het resultaat. Voor als ik zelf ooit met zoiets kom te zitten.
Groeten,
Egbert

Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:

Ben toch wel benieuwd hoe je het tellen hebt gedaan Wink
Tja, dit soort malheur is moeilijk te bedenken, maar ik denk dat je probleem opgelost is als je de kop gereviseerd hebt.

Coen

Ik weet niet hoe er tikken geteld zijn, maar ik heb een stehoscoop die je tegen het blok aan kan houden en dan hoor je ook alle geluiden in het blok extra sterk. Dat kun je opnemen met een mp3 met spraakopname en dan later tellen..
Zo iets zou kunnen dus.

R(ikketik) 67/2 - Guest - 04-14-2008

Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Het moet niet gekker worden.

Je zou ook kunnen proberen een metronoom synchroon met het tikken te laten lopen. Gaat vrij snel, lijkt mij. De waarde (BPM=BeatsPerMinute) kun je dan eenvoudig aflezen, en die is dan heel exact. Is maar een gok...:-)

Het begint aardig op muziek te lijken,kun je niet meedoen philharmonisch orkest?
Groeten, Frits

En nog niet eens zo'n gekke gok!
Slim bedacht Hans, zo'n electronische metronoom kan je (tenminste de mijne) soepel op elke snelheid zetten, ik weet alleen z'n topsnelheid nog niet, ga ik nu natuurlijk wel uitzoeken.
Groeten,
Egbert