Hobbyist Forum
oliedruk bmw r90/6 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: oliedruk bmw r90/6 (/showthread.php?tid=4468)

Pages: 1 2 3 4


oliedruk bmw r90/6 - Forum import - 04-03-2008

Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

hallo,
heb een gerevisserd blok gekocht een r90/6 met 1000 cc cilinders ,heb er persoonlijk niets aangedaan behalve kleppen stellen en onsteking, ik heb het blok nu aan het lopen wat me opvalt het oliedruk lampje gaat pas bij ong 1700 toeren uit . iemand iedeen??

mvg frenk



oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-04-2008

Frenk,

heb je het lampje niet omgewisseld met het laadcontrole lampje? of de bedrading ervan.
Als het echt om het olie druklampje gaat, de olie schakelaar gaat weleens stuk.
Als je wilt weten hoeveel druk de oliepomp levert dan moet je de oliedrukschakelaar vervangen voor een manometer (drukmeter) tot 5 bar. Starten en kijken, meten is weten.

Richard


oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-05-2008

Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

hallo richard
aan de lampjes ligt het zekers niet ik heb gewoon het blok verwisseld.
aan de olie druk schakelaar ook niet maar na buiten om wat inspectie zag mn zoon tristan dat een stoterstang rubber stuk was dus ik dacht misschien is het dat wel dus cilinderkop verwijderd en zag ik olie in de cilinder staan een beetje te veel van het goede dacht ik dus cilinder wat naar voren getrokken bleken de trekstangen ook los te zitten ik kon ze met de hand losdraaien
ik denk dat ik beter het hele blok maar inspecteer. ben benieuwd wat ik nog meer aan tref en dat allemaal ,omdat het oliedruk lampje pas met 1700 toeren uit ging.
heeft iemand nog suggesties of het daar aan zou kunnen liggen of zou ik het toch in de oliepomp moeten zoeken ?
gr frenk


oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-05-2008

De prijs waar voor je het gekocht heb zou ook een indicatie kunnen zijn of het blok aan eind is


oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-05-2008

Quote:hallo richard
aan de lampjes ligt het zekers niet ik heb gewoon het blok verwisseld.
aan de olie druk schakelaar ook niet maar na buiten om wat inspectie zag mn zoon tristan dat een stoterstang rubber stuk was dus ik dacht misschien is het dat wel dus cilinderkop verwijderd en zag ik olie in de cilinder staan een beetje te veel van het goede dacht ik dus cilinder wat naar voren getrokken bleken de trekstangen ook los te zitten ik kon ze met de hand losdraaien
ik denk dat ik beter het hele blok maar inspecteer. ben benieuwd wat ik nog meer aan tref en dat allemaal ,omdat het oliedruk lampje pas met 1700 toeren uit ging.
heeft iemand nog suggesties of het daar aan zou kunnen liggen of zou ik het toch in de oliepomp moeten zoeken ?
gr frenk
Hallo Frenk, niet geheel ondenkbeeldig dat er iets mis is met de pomp maar allereerst alles inspecteren op overmatige lekkages. Wat ook wel eens voorkomt is dat het deksel
van de pomp los gaat zitten ook te zien aan olie op het ´plateau´ wat dus niet alleen veroorzaakt wordt door de krukaskeerring achter de koppeling.
Ook even de oliepan verwijderen en checken of aanzuigfilter niet vervuild is en goed kan aanzuigen.
Redelijk veel werk en vele pakkingen en rubbers vernieuwen maar dit is serieus genoeg.
Succes met deze klus, met een vriendelijke groet



oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-05-2008

Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Het is een geheel gereviceerd blok hebben ze me verzekerd. Alle lagers zijn vervangen in het blok en het is allemaal geparelstraald. Het ziet er werkelijk prachtig uit allemaal. Mooi gereviceerde carburateurs en ik kan me niet voorstellen dat iemand die moeite heeft genomen om een blok in elkaar te flansen wat niet deugt, maar je weet maar nooit. Om het in onderdelen te verkopen had hij vast meer gekregen. Dus ik ga de cilinders er vanaf halen, zuigerveren en olie schraapveren checken en trekstangen vastmaken met locktide. De carterpan haal ik er ook maar vanaf en check de aanzuiging, daarna de oliepomp. Hell of a job, maar ik ben vast besloten om er voor te gaan. Ik ben 53 jaar en rij al vanaf mn 18de bmw en heb eigenlijk nooit problemen gehad.
Nog iemand suggesties? Ik vind dit forum trouwens klasse, helemaal toppie!
Gr Frenk


oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-06-2008

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die trekstangen zitten normaal nooit vast in het blok, de meeste hebben gewoon een open draadgat naar binnen toe.
Ze moeten wel allemaal zover naar binnen gedraaid zijn dat je 2-3 gangen draad boven de moer overhoud met de koppen gemonteerd, uit het hoofd is dat dan 25,5 cm vanaf het pasvlak op het carter.

Kijk eens goed naar het deksel van de oliefilter, daar moet een stalen ring, een O-ring en een papieren pakking zitten.
Op het filter zelf zitten 2 O-ringen, trek het filter eruit en kijk of die aanwezig zijn en of er niet per ongeluk 1 weg is, of er 1 is achtergebleven van een vorig filter, 2 O-ringen op elkaar doen ook niks.

Verder kan de oliepomp defect zijn , demonteer deze en meet hem na volgens het wphb, kijk ook goed of de spie geen ruimte heeft.

Groeten, Paul.






oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-06-2008

Alvorens je een en ander loshaalt : Zit het oliefilter goed gemonteerd?
Ik heb begrepen als daar een O/pakking ring niet goed zit je ook drukverlies kunt hebben.
Vraag de vorige eigenaar eens wat het zou kunnen zijn.Misschien kan hij nog wat zinnigs aandragen.




oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-06-2008

Frenk,

wat voorbijganger als schreef, het oliefilterdeksel kan het probleem zijn. open maken en nieuw filter erin, dan de grote stalen ring, witte oliering, en als laatste de pakking en dan het deksel en of oliethermostaat.

Als de stalen ring er niet goed in zit of is vergeten dan verschuift de o-ring waardoor je een interne lekkage hebt.

Richard


oliedruk bmw r90/6 - Guest - 04-06-2008

Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:

vandaag hebben we even gekeken naar het blok , ik dacht het gevonden te hebben door een defecte stoterstangpijp rubber even vervangen dus , met een koude motor ging het lampje bij ca 1200 touren uit das mooi dacht ik , maar toen ik er ong 5 minuten opgereden had ging het weer bij ca 1700 touren uit ,dus niets opgeschoten , wel worden de koppen gesmeerd in de deksels lag genoeg olie