aansluiting bedrading R100RS - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: aansluiting bedrading R100RS (/showthread.php?tid=4435) Pages:
1
2
|
aansluiting bedrading R100RS - Arno - 03-18-2008 Na drie jaar heb ik mijn R100RS uit 1977 weer compleet en is de opbouw gestart. Ik ben al een heel eind, maar zit nu met wat vragen over de bedrading. Destijds heb ik wel een tekening gemaakt, maar stom genoeg niet van alle aansluiten opgeschreven waar ze naar toe gaan. Het schema uit Peters kan me ook niet met alles helpen omdat daar minder draden zijn getekend dan ik op mijn motor heb aangetroffen. Ook zijn sommige kleuren anders. Bijv. de drie draden die van de diodeplaat naar de alternator lopen. Bij mij zijn ze rood, blauw en zwartwit. Volgens Peters zijn ze alledrie zwart. Verder worden er allerlei nummers en cijfers bij de verschillende onderdelen genoemd, maar ook die tref ik niet op mijn onderdelen aan. Behalve de Y, W, V en U op de alternator. De info op de website die Voorbijganger heeft gepost brengt me ook niet verder. De kleur/functie is mij wel duidelijk, maar welke aansluiting moet ik gebruiken? Overigens wel een leuke die ik van de site heb gehaald: “Two color wires MAY have some related function to the stripe color, or the body color, or both, or neither. “ Maar goed, hier mijn vragen. Als ik van voren naar de diodeplaat kijk, dan zie ik rechts twee aansluitingen die in een hoek van 90 graden omhoog staan. De linker (en grootste) gaat naar de startmotor (rood). Maar dan de tweede. Daar zat een zwarte draad op. Waar waar gaat die naar toe? Dan de condensator. Een aansluiting gaat naar de puntjes. De andere (zwart) naar de massa van de bobine. Klopt dat? Overigens komen beide zwarte draden uit de kabelboom waarvan twee draden (bruin en groen-zwart) naar de twee aansluitingen van de koolborstels gaan. En tot slot nog een vraag over de massa-aansluitingen. In totaal heb ik drie bruine massadraadjes over. Twee gaan volgens mijn schets naar de diodeplaat (ook niet in Peters getekend). De derde waar moet ik die op aan sluiten? Alvast bedankt voor jullie hulp, Arno aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-18-2008 Quote:Na drie jaar heb ik mijn R100RS uit 1977 weer compleet en is de opbouw gestart. Ik ben al een heel eind, maar zit nu met wat vragen over de bedrading. Destijds heb ik wel een tekening gemaakt, maar stom genoeg niet van alle aansluiten opgeschreven waar ze naar toe gaan.Ik dacht dat ik ook een foto had geplaatst. Nog een poging [img]/import/photos/p27451s.jpg[/img] aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-18-2008 Reactie van bezoeker 'Diallo', geïmporteerd van het oude forum: Beste Arno, Uit het schema dat hier voor me ligt (Reparatur Anleitung /7), haal k t volgende : Uit de 'top' van de diodeplaat vertrekken idd twee draden, een dikke rode, zoals je zegt, naar startmotor (30). De rechter draad is in dit schema een 1 mm² blauwe die aansluiting vindt op de spanningsregelaar. Deze komt er samen met een 0.75BL toe afkomstig van het instrumentenpaneel (laadcontrolelampje). Aansluiting van condensator ok, denk k. Betreffende massapunten...hier op forum es verder luisteren. t Zijn der die der zeker meer van weten.. Succes Boyo, Diallo aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-18-2008 hallo Arno dit heb ik gevonden bij de r100rs club http://r100rs.woubar.nl/77RS_schema_kleur.jpg is in kleur getekend. groeten, frits aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-18-2008 Dank voor je snelle reactie. Bij mij zit de blauwe draad die naar de spanningsreglaar gaat aangesloten op de achterkant van de diodeplaat. Van achteren gezien op de rechter aansluiting. aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-18-2008 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Op de diodeplaat vind je aan de achterkant een reeks aansluitingen, 3 liggend, 1 staand en weer een liggende. De 1e 3 zijn de 3 draden die je ook op de generator vind, U-V-W, aansluitvolgorde maakt niks uit. De staande en liggende ernaast zijn op de diodeplaat doorverbonden, 1 ervan (blauw) gaat naar de regelaar. De Y vind je aan de rechter zijkant van de plaat, deze gaat naar punt Y op de generator. De 2 draden op de borstels van de generator zijn DF en D- op de regelaar. De 2 omhoog staande kontakten zijn de laadstroom, de dikke gaat via de startermotor naar de accu, de andere (indien gebruikt) naar het contactslot. De 3 bruine massa kabeltjes, daar gaan er 2 van naar de diodeplaat, deze hangt aan 4 rubbers en bij de bovenste 2 moeten de massa kabels tussen de diodeplaat en de rubbers, het 3e draadje gaat aan het frame/motorblok. Groeten, Paul. aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-19-2008 Dank voor jullie reacties. De bedrading in en rondom het blok en de achterkant is zit netjes aangesloten. De kuip volgt nog wel. Dat deel + contactslot is netjes opgetekend. Een leerpuntje: eerst je carterontluchting monteren en dan pas je startmotor. aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-21-2008 Arno, je noemt daar inderdaad een sterk leermoment! Gefeliciteerd dat je het misschien zelfs op tijd hebt ontdekt. Heb er zelf wel eens mee geworsteld. Goeten, Egbert aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-21-2008 Helaas. Ik voelde me net een aap die een banaan door een klein gaatje probeert te halen. 't Was toch even de kunst van het loshalen. aansluiting bedrading R100RS - Guest - 03-25-2008 Na drie jaar is dit het resultaat. Dank voor jullie hulp. [img]/import/photos/p27531s.jpg[/img] |