Hobbyist Forum
degelijkheid BMW - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: degelijkheid BMW (/showthread.php?tid=3880)

Pages: 1 2


degelijkheid BMW - Forum import - 05-13-2007

Reactie van bezoeker 'jop', geïmporteerd van het oude forum:

Is BMW werkelijk zo degelijk ? Wat zijn zo'n beetje de gangbare km standen voor BMW R series ?




degelijkheid BMW - Guest - 05-13-2007

Reactie van bezoeker 'jop', geïmporteerd van het oude forum:

Ik bedoel eigenlijk; is het slim om een R80 (1986) met ca. 150.000 km op de klok aan te schaffen ?


degelijkheid BMW - Guest - 05-13-2007

Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb een R60/5 deze heeft 133.000 km loopt nog als een zonnetje en ook nog op superbenziene.rnals ze goed onderhouden zijn krijg je ze bijna niet meer versleten.bij zoveel kmters zijn er vaak wel klijne mankementjes maar als je een beetje handig bent is dit allemaal goed op te lossen.groetjes patrick


degelijkheid BMW - Guest - 05-14-2007

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jop,
ook een BMW kan problemen krijgen, als je dit Forum een keer goed doorleest ontdek je dat wel. Een groot deel heeft te maken met achterstallig of slecht onderhoud, een deel met onhandige "verbeteringen". mijn ervaring, ik ben een redelijk goede sleutelaar, is dat de BM in ieder geval makkelijk en prettig sleutelt. De combinatie van een goed WPH (Peters, Haynes of bucheli), goed gereedschap en wat sleutelvaardigheid is genoeg om bij een BM bijna alles zelf te fiksen en met betrekkelijk weinig kosten de rest te laten fiksen. Bij de traditionele BM's heb je niet de typische problemen van sommige Japanners waar er allerlei verschillende schroeven en bouten samen een deksel of onderdeel op zijn plaats houden, bijvoorbeeld.
En betrouwbaar? Ik kan elke motor kaot rijden en ik kan een BM makkelijker heel houden, laat ik het zo zeggen.
Groeten,
Egbert


degelijkheid BMW - Guest - 05-15-2007

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik onderschrijf Egbert zijn verhaal met dit verschil dat het wat mij betreft voor de tweekleps boxers opgaat. Ik heb geen ervaring met 4 kleps Boxers en Egbert volgens mij ook niet, maar dat laatste weet ik niet 100 % zeker.


degelijkheid BMW - Guest - 05-15-2007

Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Jop,rnik onderschrijf het verhaal van Egbert volkomen. Heb zelf jarenlang 75/5 gereden tot 140.000km. Nauwelijks problemen, zeer betrouwbaar, zonder revisiewerk. Je moet alleen op gepaste wijze met je BMW omgaan en rijden, netjes schakelen, goed onderhoud doen en niet als een dolleman ermee scheuren. Dan heb je gegarandeerd jarenlang plezier.rnrnEgbert, je kunt het weer uitstekend verwoorden. Zie telkens weer jouw bijdrage aan de vragen, we kunnen er alleen maar erg blij mee zijn !


degelijkheid BMW - Guest - 05-16-2007

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Nou ja, ZO goed zijn de R's nou ook weer niet dat je er geen problemen mee kunt krijgen. In Duitse motorbladen wordt toch wel vermeld dat veelal voor een ton de koppen gereviseerd moeten worden. Ook bij de R80's van voor voor '90 waarbij het nog wel eens voorkwam dat de klepzetels eningszins los gingen zitten.rnOok het uitgaande lager van de versnellingsbak kan voor die KMstand al voor problemen zorgen.rnDie problemen zouden zich ten gevolge van BMW updates zelf, bij de modellen van na '89 niet meer voordoen.rnZelf heb ik bij een GS van '85 ooit het grote cardanlager met locktite vast moeten zetten omdat het te los in het huis zat.rnrnMaar goed, met op tijd olie verversen, kleppen stellen en niet scheuren moet je zonder al te veel problemen een ton kunnen rijden. En dan nog. Nieuwe zuigerveren,pistonpennen,bigendlagerschalen, distributiekettinkie en huppekee de volgende ton ligt binnen handbereik.rnrnHoogstwaarschijnlijk al gebeurd bij een motor met 150.000KM.rnProefrit maken zou ik zeggen. Goed warm rijden. Als het blok goed is hangt ie lekker aan 't gas, kun je bij 100 prima in de spiegels kijken en loopt ie stationair als een zonnetje.rnZo niet, oppassen tenzij de prijs zo laag is dat er voldoende ruimte overblijft om mogelijke reparaties/revisie uit te voeren/te laten uitvoeren.rnrnHansrnRammelt er van alles


degelijkheid BMW - Guest - 05-18-2007

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mensen,
bedankt voor lovende kritiek. Ik wil U allen iets vertellen.
Ik rij een oude 2-klepper van 1982, met een zijspan en aangepaste overbrenging. Ik kocht de motor in 1985 met het advies dat nieuwe klepzetels nodig waren. Ik rijd de machine nog steeds en de klepzetels moeten nog.
OK, ik rij zo'n 5000 per jaar momenteel en toch. En ik heb uit gemakzucht nog niet eens olie ververst?!
Gek he? Die BM doet het gewoon. En af en toe pak ik iets aan en hij (zij) blijft maar rijden.
Daarom dus BMW, denk ik
Groeten
Egbert



degelijkheid BMW - Guest - 05-18-2007

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Sorry, ik kocht hem in 1995, niet 1985. Tikfoutje
Egbert


degelijkheid BMW - Guest - 05-18-2007

Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Egbert,

Ben je met een priveonderzoek bezig naar oa. de noodzaak van olieverversen? 12 jaar a 5000 KM per jaar betekent dat je al 60000 KM geen olie ververst hebt?
Ooit hebben ze die proef gedaan met twee VW golfjes. De een vanaf nieuw alle verversingsbeurten inclusief filter, de ander niks verversen en niks nieuw filter. Alleen bijbvullen indien noodzakelijk en tuffen maar. Bij 60D bleken er geen noemenswaardige slijtageverschillen.
Een oliedeskundige die bij Shell had gewerkt had destijds ook een alternatieve peilstok ontwikkelt die niet alleen het niveau doch ook de olieverzuring aangaf. Want dat, de verzuring, was volgens hem eigenlijk de enige reden om olie te verversen.
Wellicht de reden dat ie ex-Shell werknemer was?
Trouwens, als je bij BMW elke 7500 KM zo'n twee liter zou moeten bijvullen ververs je ook al regelmatig.
En voor de rest blijft oa een R80 een sleuteltechnisch ideaal toegankelijke motor met vergeefbare "makken" en heerlijke tour/rijeigenschappen.

Hans