Hobbyist Forum
Synchroniseren carbs - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Synchroniseren carbs (/showthread.php?tid=3877)

Synchroniseren carbs - Forum import - 05-12-2007

Reactie van bezoeker 'Andr', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb mijn carbs. gesychroniseerd mbv 2 vacuummeters. Stationair toerental is perfect en de motor loopt mooi.
Bij afstellen bij 3000-4000 toeren krijg ik de meters niet in balans. Wat ik ook probeer, het lukt niet. Trillingen bij 4000-4500 toeren (rijdend !) zijn iets afgenomen maar blijft vrij sterk. Bij 5000 toeren in 5e vern. loopt de motor zonder trillingen.
Weet iemand wat de mogelijke oorzaak kan zijn dat ik de vacuummeters niet in balans krijg ?

Boxergroet,

Andr

Synchroniseren carbs - Guest - 05-13-2007

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Andre,
het toerengebied waar je problemen hebt lijkt het hoofdsproeier plus gasnaald gebied. Kan dus aan naalden en misschien ook membranen liggen. Als je handig zoekt in dit forum vind je ergens een plaatje dat aangeeft welke carburateurfasen bij een bepaald toerental horen. Als je het echt niet kunt vinden mag je me mailen (boesrijk2home.nl) voor het plaatje, ik heb het ergens opgeslagen. Deksels eraf draaien (carburateur laten zitten, dan gaat het makkelijker), membraan plus zuiger en naald lichten en goed kijken of er extreme slijt op de naalden is, of rare vervorming. Of kapotte membranen. Hou links en rechts apart en herkenbaar, dat is altijd handig om extra problemen te voorkomen.
Succes,
Egbert

Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Controleer de gaskabels op eventuele slijtage ,en de gasklepveerjes.
Probeer of je tijdens het synchroniseren door met de hand een gasklep met de hand te bewegen de meters wel synchroon krijgt.
Controleer of niet ergens je inlaatspruitstuk vacuum kan weglekken.
Check ook mijn website voor info http://home.versatel.nl/fam.malde/index.html

Groeten Bep van Malde

Reactie van bezoeker 'AndrÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor jullie reactie.rnrnIk ga eerst maar eens proberen of ik het vacuum via de methode van Bep synchroon kan krijgen; idd de kabels eens nalopen.rnAls dat in orde blijkt te zijn moet ik verder gaan zoeken en misschien denken aan de naalden/membraan.rnrnBoxergroet,rnrnrnAndrÈrn

Reactie van bezoeker 'AndrÈ', geïmporteerd van het oude forum:

De carburateurs zijn nu gesynchroniseerd en hebben bij alle toerentallen een gelijk vacuum.
Ik heb precies gedaan wat er in de handleiding van mijn R100RS (1988 60 pk) stond.
Motor warmrijden ca. 15 min.
Beide gaskabels 1mm speling.
Gasklepschroeven instellen zodat die precies de aanslag van de gaskleparm raken;beide mengselschroeven helemaal dichtdraaien. Vervolgens de mengselschroeven 1 slag terugdraaien en de gasklepschroeven 1 slag terugdraaien.
Motor starten en nu de beide mengselschroeven zodanig verstellen zodat je max. toerental krijgt. Vervolgens toerental bijregelen tot iets meer dan 1000 rpm.
Dan de vacuummeters erop en de mengselschroeven en de gasklepschroeven bijregelen (toerental handhaven op iets meer dan 1000 rpm) zodat beide carbs. hetzelfde vacuum hebben.Opletten dat beide cylinders gelijkmatig mooir rond lopen (deels op toerenteller, deels op gehoor). Dan bij verschillende toerentallen controleren of het vacuum aan beide zijde gelijk is. Dat was het geval dus niet meer aan de gaskabelinstelling komen en de moertjes hiervan voorzichtig vastdraaien.
Machine loopt mooi en gelijkmatig.Oppassen dat dit hele verhaal niet langer duurt dan ca. 10 min. ivm oververhitting. 2 Ventilatoren gericht op de voorzijde van de cylinders helpen de boel koel te houden.
Blijkbaar was de basisinstelling van mijn carbs. niet meer wat het zijn moest.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Boxergroet,

AndrÈ.

Synchroniseren carbs - Guest - 05-14-2007

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Andre,
zo te lezen heb je het mooi opgelost. Slimme truuk van de ventilatoren, in warme tijden zeker een goede raad. Kunst blijft natuurlijk om er 2 te vinden die je kan lenen...
Je verhaal klinkt als het boekje en als het nu goed werkt heb je het volgens mij prima gedaan.
Groeten,
Egbert