Hobbyist Forum
zwaarlopen achterwiel r65 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: zwaarlopen achterwiel r65 (/showthread.php?tid=3655)

Pages: 1 2

zwaarlopen achterwiel r65 - Forum import - 01-23-2007

Reactie van bezoeker 'Dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, ik heb een probleem met mijn r65 uit 1980. Het achterwiel loopt heel zwaar rond en vanaf ongeveer 50 km/u komt er vanuit de aandrijfing en/of versnellingsbak een gierend geluid. heb alle olie vervangen wat geen resultaat op leverde. Als ik de moter op de middenbok zet en de moter het achterwiel laat aandrijven komt er en gierend geluid naarvoren, wat niet duidelijk te achterhalen is waar het vandaan komt.
Heeft mischien iemand dit al eerder meegemaakt?, of weet wat de boosdoener van dit verhaal is.

zwaarlopen achterwiel r65 - Guest - 01-23-2007

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Dennis,
hoe draait het wiel als je het met de hand ronddraait? Dat kan in ieder geval een aanwijzing geven of je in aandrijfas/haakse overbrenging of in versnellingsbak moet kiken.
Succes,
Egbert

Reactie van bezoeker 'JEROEN', geïmporteerd van het oude forum:

Loopt de rem niet aan, zit de blok vast?

Als ik het achterwiel met de hand rond draai gaat dit tevens zeer moeizaam, als je een harde zwengel geeft stopt hij eigelijk gelijk. en de remblokken lopen echt niet aan. heb het achterwiel gedemonteerd en de as die je ziet kun je bijna ook met de hand niet ronddraaien. maar het schavende geluid is niet te achterhalen.

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou maar uit gaan van een uitgelopen lager of zitten er nog ergens bronzen bussen in de eind aandrijving?
Die zijn toch kenmerkend voor een huilend geluid als ze uitgeliopen zijn

Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Achteraan beginnen, wiel eruit, dan cardan los, dan achter brug incl. cardanas, nu kan je bepalen waar hij zwaar loopt.

succes

welk lager bedoel je wat er mischien uitgelopen kan zijn, in de versnellingsbak of in de aandrijving??????

zwaarlopen achterwiel r65 - Guest - 01-24-2007

Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Als je as bijna niet te draaien is zitten je achterwiellagers vast. Begin daar maar eens met het onderzoek.

zwaarlopen achterwiel r65 - Guest - 01-26-2007

heb nu achterwiel verwijderd, en de as uit het cardan draait zeer zwaar. heb daarna de cardanhuis gedemonteerd, en de uitgaande as draait moeizaam maar is volgens mijn altijd. Heb daarna cardan gedemonteerd, daar merk ik niets aan.
Heb daarna versnellingsbak gedemonteerd, uitgaande as draaid ook redelijk moeizaam (maar is altijd volgens mijn), en maakt een beetje haperig gevoel als of lager van de uitgaande as versleten is, dus ik ga nu het lager nader inspecteren.

Nu was mijn vraag: De as die uit het cardanhuis komt, en waar het achterwiel tegen bevestigd is draait die altijd zwaar????

zwaarlopen achterwiel r65 - Guest - 01-26-2007

Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Als de uitgaande as van de versnellingsba zwaar draait en dus ook de cardan, dan zit er wat fout in de versnellingsbak. De tandwielen in de versnellingsbak moeten in principe heel licht draaien.