Hobbyist Forum
Gezwets van motor dealer(s) ? - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Gezwets van motor dealer(s) ? (/showthread.php?tid=3631)

Pages: 1 2

Gezwets van motor dealer(s) ? - Forum import - 01-13-2007

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Waar ik zo moe van word, zijn motorhandelaren die aan een stuk door de blaren op hun tong praten om...???
Zo ook vandaag weer, ik ga kijken naar een K 100 ui 1984 eventueel om de Tr1 in te ruilen.
De man vertelt niet alleen zijn eigen ervaringen, zijn ervaringen zijn inmiddels (voor hem ) waarheid geworden.

Een andere mening hebben over favoriete merk banden of het uitwisselen van andere ervaringen was ook haast niet mogelijk.

Ik denk dan, wat valt er te verbergen, of wat wordt er niet gezegd:

een proefrit kon niet want vorig jaar was er iemand tijdens een proefrit met een van zijn motoren gevallen, is dat geen bedrijfsrisico?

de motor was al warm gereden (daar hou ik helmaal niet van, ik wil een koude start mee maken)

Dus de koop/ruil gaat niet door.

wie herkent dit?

Gezwets van motor dealer(s) ? - Guest - 01-13-2007

Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:

spreekt me aan
kritisch blijven loont
mvg
Helmer/Almere

Gezwets van motor dealer(s) ? - Guest - 01-13-2007

Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Door dat gezwets moet je door heen prikken,maar ja een motor van 23 jaar?

Arnold

Gezwets van motor dealer(s) ? - Guest - 01-14-2007

Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Zeker de k100 moet voor een goede beoordeling koud gestart kunnen worden. Een of 'spantandwiel'of iets dergelijks kan niet in orde zijn en dat hoor je alleen als het blok echt koud is. Dan hoor je het ook echt goed, choke uit voor wat minder toeren, dan hoor je hem rammelen als het mis is. Ik heb me laten vertellen dat reparatie gauw richting Ä1.000 gaat.

Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Wat Leon zegt is juist. Bij de K's tot 1987/1988 werd de transmissiedemper met 6 klinknagels gebruikt (op de koppelingsas). Mijn K100 (1986) begon met koude motor bij ruim 100dkm bonkend te lopen. (Echter bij warme motor hoor je niets.) Dit werd steeds erger. Bij 115dkm alle moed verzameld en het blok gedemonteerd. De demper vervangen door een gebruikt exemplaar met 12 klinknagels. Een nieuwe demper kost ruim Ä 300, hierbij komt nog het smalle tandwiel om de tandspelling op te heffen van Ä 90. De hele operaratie kostte mij ongeveer Ä 250. Vervangen werden 2 simmerringen, kettinggeleiders (de ketting zelf was nog als nieuw) 4 aanzuigrubbers, groot kogellager op tussenas en een gebruikte transmissiedemper. Als je het laat doen, dan ben je ver over Ä 1000 heen. (De dealer gebruikt alleen nieuw materiaal). Mijn ervaring met oudere K's is, dat op termijn dempers met 6 klinknagels loskomen. Uiteindelijk slaat het aluminium huis kapot en/of breken de nagels. Van exemplaren met 12 nagels heb ik nooit klachten vernomen.
Als het demperhuis afbreekt van het tandwiel, zet dan direct de motor af, want als de tussenas stilvalt, stopt ook de olie/waterpomp.

Groeten,
Frans

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Dan heb je het helaas niet getroffen en heb je er verstandig aan gedaan weg te lopen. Ik kwam eens bij een handelaar die heel open en eerlijk overkwam en mij de motor liet starten en proefrijden. Dat schept vertrouwen, de papieren waren ook gewoon in te zien.
Zo kan het dus ook.
Aan de andere kant zijn er 'klanten' die misbruik maken van de openheid van een handelaar en een motor al dan niet met opzet mishandelen om de conditie te 'peilen'.
Maar is wel een vorm van zoals je dat noemt bedrijfsrisico. Dan moet je maar niet gaan handelen, toch? Handelen is ook risico lopen, in risico zit juist de winst.
Bij een dealer kopen is ook niet altijd makkelijk.
gr marcel

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben gewend om in iedergeval in staat gesteld te worden de compressie te meten.

Maar deze man wilde dat ik hem op zijn woord geloofde.......
Dat wil ik dan weer graag onderbouwd zien met feiten.

Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Ton,

Ik zou zeggen gewoon laten staan er zijn genoeg k100 te koop.

Groet Arnold

Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Ton,

Ik zou zeggen gewoon laten staan er zijn genoeg k100 te koop.

Groet Arnold
Wat mag je eigenlijk je verwachten van een fiets van 1984, technisch geproken.
Het zijn eigenlijk allemaal oude barrels, toch?
Stond de fiets te koop bij een dealer, of een particulier?
Ik beoordeel een motor eigenlijk liever zelf, gewoon technisch, ze zijn toch allemaal van een verpleegster zijn geweest.......
Als je een gebruikte fiets koop mag je denk ik geen nieuwspecs verwachten, wel soms?
Van Hessing mag je toch ook niet proefrijden in een bentley.

Chris

Gezwets van motor dealer(s) ? - Guest - 01-15-2007

Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Chris,

Van dat proef rijden klopt niet helemaal,ik mag bijvoorbeeld niet proef rijden.
Maar een kennis van mij wel (een paar miljoen achter de hand)

Arnold