Hobbyist Forum
Accu lsnel leeg - bekend probleem? - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Accu lsnel leeg - bekend probleem? (/showthread.php?tid=3628)

Pages: 1 2

Accu lsnel leeg - bekend probleem? - Forum import - 01-13-2007

Reactie van bezoeker 'Hendrik', geïmporteerd van het oude forum:

Hi,

Ik rij sinds vorig jaar op een R1100RT. Nadat de motor twee weken had stil gestaan knipperde de lampjes al van het ABS. De garage heeft toen op basis van garantie de accu vervangen en het knipperen van de lampjes was over.
Toen stond de motor 3 wkn stil en opnieuw knipperden de lampjes. Veel gereden maar lampjes bleven knipperen. Nu heeft de motor een maand stil gestaan en start
hij helemaal niet meer.

Ik heb horen vertellen dat het ABS stroom blijft vragen van de accu, is dit waar en zo ja, wat zijn de mogelijkheden om dit te voorkomen??? Heeft het bijvoorbeeld zin
om een schakelaar op de plus aan te sluiten?

Alle advies is welkom.....!

Accu lsnel leeg - bekend probleem? - Guest - 01-13-2007

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Normaal trekt het ABS geen stroom als het contact uit staat.

Wat wel stroom trekt, is het klokje, evt een alarm en de radio, indien gemonteerd, maar deze stromen zijn laag, enkele mA, dus moet een gezonde accu dat kunnen bijhouden, ook een paar weken.

Je moet het dus zoeken in andere lekstromen, door de + of - kabel van de accu los te halen en daar een Amperemeter tussen zetten en dan 1 voor 1 systemen/stekkers loshalen.

Groeten, Paul.

Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Hoe oud is de accu.

Groetend,

Ron

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een leuke manier om lekstromen te meten is de pluskabel van de accu loshalen, een proeflampje tussen de pluskabel en de plus accupool te plaatsen en als het lampje oplicht is er een 'stille'verbruiker. Door nu de zekeringen ÈÈn voor ÈÈn te verwijderen en weer te plaatsen kan je oorzaak zoeken.
Trouwens, is het laadsysteem wel ok?
Zitten de accupolen wel goed vast? Is de huidige accu inderdaad wel goed? Heb je toen een nieuwe accu gekregen?

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Er is ongeveer een jaar of zo geleden ook eens iets geweest over schakelingen om de ABS uit te zetten, bij het starten of zo. Zoek maar eens naar ABS. Zelf heb ik geen ABS dus kan ik je geen inhoudelijk advies geven. De hierboven genoemde tips zijn de moeite waard.
Succes,
Egbert

Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik weet niet waar de motor staat, maar m.i. scheelt het zeker of de motorfiets in een verwarmde garage staat of een vochtige omgeving. Ik zou gewoon kiezen voor een druppellader, want 3 weken stilstaan is best lang voor een accu waarvan grote inspanningen worden gevergd (bv ABS is bij inwerkingtreding een grootverbruiker!). En als je slechts korte stukken rijdt, dan kan de accu ook niet optimaal opladen.

Accu lsnel leeg - bekend probleem? - Guest - 01-15-2007

Reactie van bezoeker 'Hendrik', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik stond versteld van de snelle reacties!

De accu is ongeveer 4 a 5 maanden geleden vervangen door een nieuwe. Ik heb zaterdag de accu eruit gehaald en meegenomen naar de eerste de beste motorzaak. Zij konden mij vertellen dat de accu volledig dood was. Wel vertelde ze mij dat het om een goedkoop merk accu ging en zij raadde mij aan om een onderhoudsvrije accu te gebruiken??????

Zij hebben de accu nu aangesloten op hun lader om alsnog te proberen hier weer wat puf in te
krijgen. (zit momenteel in de US dus moet effe een weekje wachten voor ik verder kan).

Zodra ik deze of een nieuwe accu terug heb zal ik inderdaad eens proberen om een meting te verrichten. Want het kan toch niet normaal zijn dat na zo'n korte periode de accu kaduuk is....

De motor staat in een droge garage, alwaar ik helaas geen beschikking heb over stroom. Dat is exact het probleem waar ik tegenaan loop.

Nogmaals, enorm bedankt voor de reacties tot dusver. Ik waardeer dit enorm. Verder adviezen zie ik met enorm veel interesse tegemoet.

gr,

Hendrik

Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

Vijf weken een accu niet bijladen is erg veel hoor, je moet de accu "minstens 1 keer per week" bijladen als je de motor niet gebruikt. Maar als je geen elektrisch in de garage hebt rest er niet anders, dan de accu er uit te halen mee naar huis nemen en em zo thuis bij te laden!

Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hendrik,

Ik rij zelf ook op een R1100 RT het hele jaar door. Nu het wat kouder begint te worden start de motor wat moeilijker als hij een paar dagen heeft stilgestaan. De ABS heeft in het verleden ook altijd geknippert na het starten als het wat kouder werd ( <10 gr ). Dit heb ik opgelost door de ABS te overbruggen tijdens het starten zodat deze geen laag voltage kan meten waardoor deze in storing valt ( is een bekent kwaaltje ). Mijn accu is nu 3 jaar oud maar ik heb het vermoeden dat als de motor 5 weken niet zou draaien deze ook niet meer zal starten ( in de winter ).

Groeten Ludi

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

EÈn keer per week laden is wel veel, eens in de maand moet voldoende zijn. Anders is de accu niet meer ok.
De vraag blijft:was het wel een nieuwe accu die je toen gekregen hebt?
Een slechte accu geeft een slecht laadsysteem, je had de dynamo nog niet kunnen testen?