Hobbyist Forum
euro of super - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: euro of super (/showthread.php?tid=3430)

Pages: 1 2 3

euro of super - Forum import - 10-01-2006

Reactie van bezoeker 'rindert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R60/6 en tank altijd super zoals voorgeschreven in het boekje. Laatst (omdat er geen super was) euro loodvrij getankt en loodvervanger toegevoegd. De motor rijdt hier ook prima op en pingelt niet. Kan ik nu gewoon euro tanken of kan ik toch beter de duurdere super benzine tanken?

Rindert

euro of super - Guest - 10-01-2006

Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Met oude kleppen is het beter on super te blijven rijden. Een keertje euroloodvrij is geen ramp. In duitsland beter je lood meenemen omdat gelode benzine daar steeds schaarser wordt. Ik heb een koprevisie laten doen omdat mijn machine er gezien de leeftijd aan toe was en meteen de aanpassing laten doen zodat ik op eurosuper kan rijden.Succes.Jeroen

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Gelode peut is hier ook allang verdwenen, alleen 95 en 98 nog maar in loodvrij.

Als jouw R60 goed loopt op 95, dan gewoon dat tanken, krijg je toch last van pingel, kan je weer naar 98, of dikkere voetpakkingen monteren, dan gaat de compressie omlaag en verklein je de kans op het pingelen.

Groeten, Paul.

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk eens bij 'zoeken', er al meer over geschreven. Kijk eens bij 'loodvrij'
Ik meen als de motor al zo'n 70000km op loodhoudend heeft gelopen de kleppen voor de rest loodvrij kunnen verdragen. Tenzij je de kleppen gaat opschuren want dan is de beschermende laag weg.
Loodhoudende benzine is in Nederland al zo'n 6 jaar niet meer leverbaar.
Waren de R60 types niet redlijk gevoelig voor pingelen, dat dikkere voetpakkingen en een later ontstekingstijdstip toen als modificaties golden?
Als super98 voldoet lekker zo houden. Compressieverlaging (dikkere voetpakking)en verlating van het tijdstip geeft vermogensverlies en dus ook een verhoging van het brandstofverbruik. Daar zit je niet op te wachten denk ik.

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Als je toch loodvervanger toevoegt kan je volgens mij de goedkoopste tanken. Doe ik al jaren voor mijn R80 en geen problemen.
Groeten,
Egbert

euro of super - Guest - 10-02-2006

Reactie van bezoeker 'van dam', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb een R60/6 en tank altijd super zoals voorgeschreven in het boekje. Laatst (omdat er geen super was) euro loodvrij getankt en loodvervanger toegevoegd. De motor rijdt hier ook prima op en pingelt niet. Kan ik nu gewoon euro tanken of kan ik toch beter de duurdere super benzine tanken?

Rindert
ik heb een r100rs uit 79 die moest ook op super,maar zonder aan passingenrijd ik al jaren op euro loodvrij,met loodvervanger geen enkel probleem,Paul.

euro of super - Guest - 10-02-2006

Reactie van bezoeker 'rindert', geïmporteerd van het oude forum:

bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het voortaan inderdaad maar hou bij euro loodvrij met loodvervanger!

Rindert

euro of super - Guest - 10-03-2006

Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom in vredesnaam loodvervanger??
Ook als een kop niet geschikt is voor loodvrije benzine loopt hij niet direct kapot als je loodvrij tankt.
Dat kan soms wel tot 20.000 Km duren, en dan nog niet in een keer.
Ik rijd al jaren met mijn R90S loodvrij met de originele koppen, nix probleem.
Ik heb dit al eens eerder geschreven, vervangen jullie je nieuwe banden ook omdat ze over 10.000 km versleten zijn?
Voor hoeveel geld loodvervanger heb je verstookt voor de kop aan revisie toe is?
Rare gedachtenkronkel vind ik, gebaseerd op veronderstellingen die m.i. nergens op slaan.
Gewoon loodvrij tanken.
kop versleten?
Eraf met dat ding, kleppen en zittingen vernieuwen en rijden maar........

Chris (met zonder loodvervanger)

Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Een litertje loodvervanger kost je de kop niet.

Reactie van bezoeker 'jo', geïmporteerd van het oude forum:

Chris,

Ik gebruik nu 140.000 km. Aral loodvervanger en heb even zitten rekenen. Bij verbruik 1:15 heeft die loodvervanger me Ä 230,-. gekost.
Als ik na 30.000 km een koppenrevisie had moeten laten doen - en meteen geschikt laten maken voor loodvrij - was ik, denk ik, toch duurder uit geweest. Maar wellicht heb jij een goedkoop revisie adresje...

groet, Jo (R100CS)