Hobbyist Forum
Branstof verbruik R80RT 1986 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Branstof verbruik R80RT 1986 (/showthread.php?tid=3413)

Pages: 1 2 3

Branstof verbruik R80RT 1986 - Forum import - 09-25-2006

Reactie van bezoeker 'hendrie', geïmporteerd van het oude forum:

De kleppen zijn gesteld bougies vernieuwd olie vervangen voor 20W50.

De kilometerteller loopt goed mee klopt op de rijksweg met de groene paaltjes (alleen de snelheids meter geeft te veel aan)

De Mengesel schroeven staan net op max toerental +-1(1 slag)(geen co meter gebruikt)

Stationair synchroon afgesteld met vacu

Branstof verbruik R80RT 1986 - Guest - 09-25-2006

Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

A;s je de carburateur gegevens van je RT op dit forum plaatst heb ik denk ik een mogelijkheid om zuiniger te rijden. Ik heb (nu niet bij me) een paar fabrieksaanpassingen voor de carbs. Daardoor ging mijn R80-7 van 1-15 naar 1-21 bij constant 110 km/u. Want je moet wel de meetomstandigheden gelijk houden als je vergelijkt. Morgen heb ik de instellingen voor je.

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Probeer eens de naald een tandje lager te zetten.
Ik neem aan dat er aardig wat kilometers op zitten, begin anders eerst met andere (juiste)naalden en sproeiers. 1 op 12 is wel veel zeker in deze dure tijd.
Luchtfilter ok?
Kijk eens bij 'zoeken' R80 van pakweg 80-85 kregen als modificatie een andere sproeierbezetting ivm hoog benzineverbruik.
gr marcel

Reactie van bezoeker 'Ton Goossens', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb bij boxers met een hoog verbruik regelmatig de naalden en de naaldsproeiers vervangen met een goed rerultaat.

Groeten
Ton

Quote:A;s je de carburateur gegevens van je RT op dit forum plaatst heb ik denk ik een mogelijkheid om zuiniger te rijden. Ik heb (nu niet bij me) een paar fabrieksaanpassingen voor de carbs. Daardoor ging mijn R80-7 van 1-15 naar 1-21 bij constant 110 km/u. Want je moet wel de meetomstandigheden gelijk houden als je vergelijkt. Morgen heb ik de instellingen voor je.
Ik kan op de carboratuers niets vinden behalve bing .
de motor is de laatste 13 jaar van een nu 63 jarige geweest en dealer onderhouden ik mag aannemen dat het geen samengesteld ding is en alles in orginele toestand is.
met de naald bedoelen jullie de gas naald mag ik aannemen?

Branstof verbruik R80RT 1986 - Guest - 09-26-2006

Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Het klinkt alsof geen documentatie van je R80RT hebt. Schaf b.v. Peters motorhandboek nr43 aan. Hierin staat ook alles van jouw motor. Ik ga ervan uit dat je in staat bent om dit klusje uit te voeren. Nu de wijziging. In je carbs zitten waarschijnlijk versleten sproeiernaalden. Koop nieuwe van maat 46-242 en hang ze gewoon op de 3e positie van bovenaf. Zo zitten de oude nu als het goed is ook. Koop ook 2 hoofdsproeiers maat 125 en haal de oude van maat 130 er uit en zet de kleinere maat 125 er in. Dit is alles en het kost niet veel. De kosten heb je er met 1 tank benzine al uit. Laat de regelschroeven staan zoals ze nu staan want hij loopt nu goed. Rij na de wijziging de motor even warm en stel de carbs per cilinder af. Als het afregelen problemen geeft vraag het dan maar weer aan mij.

Quote:Het klinkt alsof geen documentatie van je R80RT hebt. Schaf b.v. Peters motorhandboek nr43 aan. Hierin staat ook alles van jouw motor. Ik ga ervan uit dat je in staat bent om dit klusje uit te voeren. Nu de wijziging. In je carbs zitten waarschijnlijk versleten sproeiernaalden. Koop nieuwe van maat 46-242 en hang ze gewoon op de 3e positie van bovenaf. Zo zitten de oude nu als het goed is ook. Koop ook 2 hoofdsproeiers maat 125 en haal de oude van maat 130 er uit en zet de kleinere maat 125 er in. Dit is alles en het kost niet veel. De kosten heb je er met 1 tank benzine al uit. Laat de regelschroeven staan zoals ze nu staan want hij loopt nu goed. Rij na de wijziging de motor even warm en stel de carbs per cilinder af. Als het afregelen problemen geeft vraag het dan maar weer aan mij.
de sproeier 125 is by de hobbyist bekent maar de 46-242 naaldsproeier kunnen ze niet vinden is hier een ander bestel nr voor????

Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Weet je zeker dat maximaal 1 op 18 de norm is? Ik heb ook een R80RT gereden en weet nog goed dat dit een benzineslurper was. Er zit ook een kuip op die de aerodynamische waarde heeft van Gordon...

[img]/import/photos/p20126s.jpg[/img]

Branstof verbruik R80RT 1986 - Guest - 09-27-2006

Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hendrie,
Heb zelf een R 80 Rt uit 1981. toen ik deze motor pas had, 3 jaar nu, had hij een benzineverbruik van 1 op 14. Heb de sproeiernaalden eerst 1 stand laten zakken, motor liep goed. Heb de sproeiernaald nog een standje laten zakken, en motor liep duidelijk slechter. Eigenlijk alleen met de choke erbij liep hij toen goed, of hij moest echt warm zijn, na zo'n 5 km met de choke te hebben gereden. Sproeiernaald terug in de vorige positie, verbruik is nu 1 op 18 in de stad en ruim 1 op 20 op de autoweg. Uiteraard bij ,,normale snelheden".
Choke kan na 500 meter rijden ook helemaal eraf.
Boxergroet,
Ludo.

Branstof verbruik R80RT 1986 - Guest - 09-30-2006

Ik heb inmiddels de hoofdsproeier en de komplete naald sproeier vervangen.
hoofdsproeier was 135 >nu 125 de naaldsproeier is de betreffende die jij(Gerard) opgegeven heb de hobbyist heeft het koperdeel er bij gezocht . het inbouwen was een fluitje v e cent
ik heb echter nog te weinig gereden om een definitive conclusie te trekken maar na 35 km was er alweer een behoorlijk gat in de tankgeslagen.
Wel zijn de bougies nu in het midden mooi grijs deze waren zwart.
Het starten geeft geen probleem maar met dit warme weer geeft na de eerste keer starten met de choke volledig open nauwlijks verhoogd toeren tal(hoe moet dat van de winter)
Ook bij starten met warme motor "petst" deze geregeld.
Het syngroon stellen zowel stationair als met 2000 toeren reagerde zeer afwachtend.
De mengsel schroef is uit eindelijk bij beide carbs op de zelfe plaats komen te staan als voor de ombouw.
Ik laat na meer km nog weten wat nu het verbruik is bij zeer rustige rijstijl.
groet: hendrie