BMW- R 1200S - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: BMW- R 1200S (/showthread.php?tid=3248) |
BMW- R 1200S - Forum import - 08-02-2006 Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb vernomen dat de nieuwe 1200S, die 122 PK moet leveren" wegens de strenge emissie eisen sterk afgeknepen zou zijn op de uitlaatpijp. Insiders beweren dat de BMW met een ander opener uitlaat 15 PK meer zou kunnen leveren, en mede daardoor ook een sterker middengebied zou produceren. (137 PK) Heeft iemand gehoord welk uitlaatsysteen ze bedoelen, als vervanger van het orginele? Mvgr. Piet. BMW- R 1200S - Guest - 08-03-2006 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Als dat zo is, dan zal het niet lang duren voordat de heren Laser, Jama, Bos en andere uitlaatfabrikanten hier een antwoord op hebben. Even afwachten dus. Groeten, Paul. BMW- R 1200S - Guest - 08-03-2006 Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Kan mij niet voorstellen dat puur alleen uitlaat zo'n 'beperkt' vermogen geeft. In combinatie met chippen zou het logischer zijn. Maar is 122(!) pk nog niet genoeg? BMW- R 1200S - Guest - 08-03-2006 Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Natuurlijk, als de uitlaat veranderd zal de motor ook gechipt moeten worden! BMW- R 1200S - Guest - 08-03-2006 Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Ik ken de term chipping niet zo goed, maar ik neem aan dat de afstelling van de benzine luchtverhouding aangepast moet worden, dat heet de mapping veranderen naar mijn beste weten en dat zal vast en zeker moeten gebeuren. BMW- R 1200S - Guest - 08-03-2006 Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Correct Piet, de Mapping veranderen heet in de wereld "chippen". Meestal moet een Eprom (Erasable Programmable) chip worden aangepast, of een soortgelijk hard/software component. Vandaar de kreet "chippen". Soms kunnen ze de inhoud veranderen, soms moet er een ander in. Kan allemaal. Voor de volledigheid: "chip" is een vakterm onder electronici voor een IC, een Integrated Circuit, ofwel een (plastic) doosje met veel pootjes waar een heleboel electronica, soms zelfs prgrammering en geheugen in zit. Als je ooit een PC of een modern electronica ding openmaakt zie je ze wel. In moderne motorvoertuigen zit altijd een "motor-management-systeem" dat in chips zit en/of gebruik maakt van chips. Wat dit betreft zijn de gebruikers van "ouderwetse" atmosferisch gestuurde motoren in het voordeel, wij kunnen ons redden met carburateurdiameters, sproeierdiameters en nokkenassen. Evengoed... een verkeerde nokkenas is een duur en arbeidsintensitief verhaal om te verhelepen, een chip vervangen is weer veel simpeler...;-) Groeten van een spraakzame (want oude Beatles CD (net gekopieerd) opstaan) Egbert BMW- R 1200S - Guest - 08-04-2006 Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum: Dat kan toch niet waar zijn, een aantal leuke reacties, ook een zeer spraakzame en goede uitleg van good old Egbert, en een in slaap gevallen Piet die niet eens antwoord geeft! Ik wist dat de moderne motorfiets zo ongeveer werkt, maar het is een hobby van mij hoor ben geen beroeps. Heb een kennis die heeft een power commander laten monteren, die kan die omhoog draaien dan komen er meer PK's uit, de techniek is met hele grote sprongen vooruit gegaan de laatste jaren. Ik denk dat die imitatie uitlaat van remus is overigens, die zijn wel heel snel met uitlaten maken, de motor staat nog niet in de showroom en dan hebben ze al een uitlaat gereed. Zeker een hele goede collega van BMW! We horen het nog wel, zou leuk zijn als de 1200S getest wordt met die uitlaat, 15 pk meer da's wel een hele boel! Egbert de groetjes daar, kijk uit" verlies je zijspan niet. Groetjes. Piet. BMW- R 1200S - Guest - 08-04-2006 Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: De fabrikant kient software uit waarbij de motor milieutechnisch en met een lange levensduur kan blijven functioneren. Hier zijn heel wat uurtjes op de vermogensbank aan vooraf gegaan. Om nu vermogenswinst te kunnen behalen wordt vaak het mengsel op bepaalde toeren verrijkt, het ontstekingstijdstip gewijzigd en het maximum toerental verhoogd. Vaak zou je dan op Super (loodvrij) moeten rijden. Dit zou inderdaad zeker i.c.m. een wat meer open uitlaatsysteem meer vermogen kunnen leveren. De reserves van de motor worden uiteraard aangesproken dus een theoretisch kortere levenduur zou kunnen voorkomen. De fabrieksgarantie vervalt uiteraard. Om de chip te kunnnen herprogrammeren zal deze eerst 'gekraakt' moeten worden om vervolgens andere data in te kunnen brengen. De chip op zich kost enkele euro's. De manuren achter de herprogrammering fors. Dit maakt het chippen duur. Bij auto's weet ik bij een professionele tuner die weet waar hij mee bezig is, minimaal 1000 euro incl fijnafstelling op de bank, elke auto reageerd nÈt even anders op de tuningschip. Vooral turbo auto's kunnen een flinke vermogenstoename krijgen, atmosferische modellen niet meer dan pakweg 5 tot 10%. In advertenties wordt veel beloofd, maar of je dat echt krijgt... Een 'powerbox' is vaak niet meer dan een soort weerstannd die je tussen de luchthoeveelheidsmeter prikt om de in te spuiten brandstof te vergroten. Als je pech hebt slaat de computer direkt in noodloop. De nieuwste BMW's zitten ook al vol met can-bus en is niet zomaar te beinvloeden. Persoonlijk betwijfel ik sterk de voordelen van chippen. gr marcel. |