Hobbyist Forum
Koelprobleem K1 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Koelprobleem K1 (/showthread.php?tid=3228)

Pages: 1 2 3 4

Koelprobleem K1 - Guest - 08-01-2006

Reactie van bezoeker 'Arie ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Peter

Prettige vakantie toegewenst.
Zelf ga ik dit weeekend ook weg met de tent (helaas niet op de motor)

Vgr Arie K100rs16v

Koelprobleem K1 - Guest - 08-03-2006

Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Arie,
Nog geen multimeter gekocht, maar toch al wat geprobeerd. Ik heb het relais (pootjes 85 & 86 ) onder spanning gezet. Ik heb hiervoor een acculader gebruikt opdat ik de hele accu niet hoefde uit te bouwen. Ik weet niet of dat "verstandig" is, maar met het proeflampje eerst geprobeert en dat werkte. Toen het proeflampje aangesloten op de andere 2 pootjes (30 & 87). Ik hoorde het relais wel "schakelen", maar het lampje ging niet branden. Betekent dat dat het relais overleden is? Misschien is er nog een andere manier van controleren mogelijk? Anders maar weer langs de dealert voor een nieuw realais (zal me de kop ook niet kosten)
Ik zie je reactie weer met belangstelling tegemoet.
Groet en een goed weekend,
Peter

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik hoor niemand over massa?

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Arie,
Nog geen multimeter gekocht, maar toch al wat geprobeerd. Ik heb het relais (pootjes 85 & 86 ) onder spanning gezet. Ik heb hiervoor een acculader gebruikt opdat ik de hele accu niet hoefde uit te bouwen. Ik weet niet of dat "verstandig" is, maar met het proeflampje eerst geprobeert en dat werkte. Toen het proeflampje aangesloten op de andere 2 pootjes (30 & 87). Ik hoorde het relais wel "schakelen", maar het lampje ging niet branden. Betekent dat dat het relais overleden is? Misschien is er nog een andere manier van controleren mogelijk? Anders maar weer langs de dealert voor een nieuw realais (zal me de kop ook niet kosten)
Ik zie je reactie weer met belangstelling tegemoet.
Groet en een goed weekend,
Peter
Dag Peter,

Om het geheel juist te controleren, moet er op aansluiting 30 wÈl spanning staan, dit moet je dan wel eerst controleren door je testlampje, waar je overigens heel veel metingen mee kunt doen, ÈÈn aansluiting aan de massa (motorblok, massa accu) te houden of monteren en op aansluiting 30 kijken of je lampje brandt,

Zo niet, dan kan de aansluiting van de ven ook nooit spanning krijgen als je het relais bekrachtigt.
Groetjes,
Marco

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik hoor niemand over massa?
Dag Marcel,

Zie mijn reactie van 25-7-2006.
Groetjes,
Marco

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Peter,
als je in de buurt van Beetsterzwaag woont mag je wel een keer langskomen, kunnen we wat dingen meten.
Mail effe naar boesrijk2home.nl met iets anders voor de 2.
Groeten en succes,
Egbert

Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi peter,

Je kan het relais testen door hem op de volgende manier aan te sluiten.

Als je draadje pootje 86 aan de plus van je accu zet dan gaat het proeflampje branden, en als je hem loshaald dan gaat hij uit.

[img]/import/photos/p18944s.jpg[/img]

Koelprobleem K1 - Guest - 08-04-2006

Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo ,
Bedankt voor het aanbod Egbert, maar ik woon in Heino (bij Zwolle). Volgens mij is dat ver weg van Beesterwaag.
Arie, Ik heb de test van het relais uitgevoerd volgens jouw schema. Spanning (dus plus en massa op de poortjes 85 en 86 (maakt het nog uit waar de + en waar de - zit?). Proeflampje tussen pootjes 30 en 87 en: niets. Ik hoor het relais wel schakelen, maar het proeflampje gaat niet branden.
Mijn conclusie: relais functioneert niet goed????
Ik zal de test nog eens ter controle doen, maar volgens mij had ik het de eerste keer al goed.
Groet,
Peter

Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Je sluit het lampje verkeerd aan. het lampje moet tussen pootje 87 en de min van de accu.
Pootje 85 moet ook aan de min van de accu. En pootjes 86 en 30 moeten beide aan de plus van de accu. Als het relais goed is dan gaat het lampje branden.
(zie het tekeningetje))

suc6 Arie

Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Is het gewoon niet eenvoudiger om het relais van de koelventilator even om te wissen met die van de claxon. Zijn per slot van rekening dezelfde relais.

Druk op de claxon, haal er een van de kleine relais uit tot hij het niet meer doet. (Dan heb je het claxonrelais te pakken.)

Steek nu je koelventilator relais hier voor in de plaats. Doet de claxon het weer dan is het relais dus goed.