Snelle nokkenas monteren R75/5 - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: Snelle nokkenas monteren R75/5 (/showthread.php?tid=3190) |
Snelle nokkenas monteren R75/5 - Forum import - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Was ik weer, zoals reeds eerder aangegeven zijn de boutjes los achter het tandwiel van de nokkenas. Krukastandwiel wilde er niet af, lager wel, ketting dus maar door geslepen. Maar nu het volgende: De oude originele nokkenas is aan het uiteinde rond met een spietje welke de oliepomp? moet aandrijven. De snelle nokkenas die ik nu heb 336 graden , heeft 2 vlakke kanten en geen spie, klopt het dan als ik deze monteer dat hij niet vrij wil draaien en dat die nok dan de oliepomp aandrijft. Iemand enig idee hoe dit zit, heb er niet veel trek in dat de boel vastslaat als de motor weer gestart wordt. Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Jouw sportnok is van een later type, daar hoort ook een andere oliepomp bij. Oud; Rond met losse spie. Nieuw; 2 vlakke kanten. Is de ontstekings kant wel gelijk? Dwz. met pen voor de vervroeger? Of plat met een groef? Anders moet je ook nog aan een ander distributiedeksel, voordeksel en ontsteking. Groeten, Paul. Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Nog wat. Misschien moet je ook nog andere tandwielen en ketting. De dubbele past ws niet, maar dat is niet zeker. Groeten, Paul. Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Bijgaand een foto: Links is de oude originele, rechts de snelle nokkenas. [img]/import/photos/p18375s.jpg[/img] Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: De ontstekingskant lijkt me wel goed, zit plat kantje aan voor de centrufigaal vervroeger. Maak me alleen zorgen om dat gedeelte van de as bij de oliepomp. Schijn ik met een lampje in het blok, dan zie ik geen enkele oneffenheid voor de aandrijvingvan de oliepomp, de spie is me dan ook niet geheel duidelijk, valt deze ergens in of drijft deze de pomp aan. Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De rotor van de oude oliepomp heeft een rond gat met spiebaan, de nieuwe een gat met 2 vlakke kanten. Mannetje/vrouwtje met de as. Die nieuwe gaat nooit op de ouwe passen, dus een andere oliepomp is nodig. Je moet nu toch het vliegwiel los sleutelen, zo krijg je de ouwe as er ook niet meer in. Maak ook eens een plaatje van de andere kant van de assen. Groeten, Paul. Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: De andere kant, van de linker(standaard) is een stukje van het schroefdraad afgebroken, verder lijken ze mij gelijk. [img]/import/photos/p18379s.jpg[/img] Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-04-2006 Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Vliegwiel gedemonteerd, zal morgen even de oliepomp los schroeven. Dit vliegwiel komt er trouwens op: [img]/import/photos/p18380s.jpg[/img] Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-05-2006 Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Vanmorgen met Kasper gebeld, hoort inderdaad een rotor bij van een later type, alleen de binnenrotor hoeft worden vervangen. Wacht even af tot de onderdelen binnen zijn en ga dan weer optimistisch aan de gang. Voor zover bedankt voor de reacties. Snelle nokkenas monteren R75/5 - Guest - 07-05-2006 Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Rudyhadee, Het beste is de hele oliepomp vervangen, binnen rotor en buiten ring. Controleer ook het deksel van de pomp op slijtage. Het vliegwiel ziet er goed uit,maar let op dat er twee verschillende diameters bouten zijn die het vliegwiel vast maken op de krukas. De /5 heeft dunnere bouten. Richard |