Hobbyist Forum
olie lekkage r 100t 1980 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: olie lekkage r 100t 1980 (/showthread.php?tid=3162)



olie lekkage r 100t 1980 - Forum import - 06-18-2006

Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:

weer een probleem ondekt met de net aangeschafte r100t. Bij een stop, na 80 km, lekte er olie uit het scharnierrubber cardanas bij koppelingshandle. Omdat ik mij voorgenomen heb zoveel mogelijk zelf te sleutelen aan deze motor, heb ik klem van het rubber verwijderd. En inderdaad hier komt de olie uit. Kan iemand mij vertellen wat dit euvel kan zijn. na controle cardanas olie bleek dat er niet veel meer in zat. Dus ik ga er van uit dat de olielekkage cardanas olie is. maar ben een beginneling op sleutelgebied. kan het ook versnellingsbakolie zijn? Dank alvast voor de reakties


olie lekkage r 100t 1980 - Guest - 06-18-2006

Reactie van bezoeker 'Paul ', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Zoveel olie zit daar ook niet in, 150cc 80w/90.

Kijk of er niet een scheurtje/gaatje in de balg zit, met wat geluk (en goed ontvetten) kan je het dichten met wat kit of een bandenplakker.
Als dat niet wil, dan de 2 scharnierpunten van de brug, en de 4 bouten van de as los en de brug naar achter trekken.
Dan kan je het balgje eenvoudig wisselen.

Groeten, Paul.


olie lekkage r 100t 1980 - Guest - 06-18-2006

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn R100RT van 1981. De balgmof dient vervangen te worden. Gebruik de zoekfunctie en tik "balgmof" in. Je krijgt dan alle informatie die je nodig hebt. Ik heb het daar destijds ook mee opgelost.

Veel succes, Jan


olie lekkage r 100t 1980 - Guest - 06-18-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het al eerder gepost en het helpt wellicht:
vraag je tandarts om zo'n haakje waarmee hij gaatjes onderzoekt (AU!) en slijp het puntje stomp. Daarmee kan je heel simpel en snel het rubberbalgje op zijn plaats trekken.
Heb ik geleerd van een razend handige monteur en maat van me.
Egbert


olie lekkage r 100t 1980 - Guest - 06-18-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Er popt nog wat herrinnering op.
Voor de vier boutjes: ik meen me te herinneren dat je er geen ringetjes onder moet leggen: als die stuk gaan krijg je alleen maar meer problemen. Bij het originele boordgereedschap heb je een passende sleutel, m10 12-kant ring, die werkt prima.
Voor de eerste 2 slagen losdraaien: achterrrem indrukken, dan draait de kruiskoppeling niet meer mee. Eenmaal een paar slagen los hoor je daar geen last meer van te hebben.
Succes,
Egbert


olie lekkage r 100t 1980 - Guest - 06-19-2006

Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

voor de vier boutjes waarmee de cardan op de versnellingsbak zit, is ooit een modificatie uitgebracht te herkennen aan het niet aanwezig zijn van de ringentjes.
Die hadden namelijk de eigenschap nog wel eens te breken.

Bij twijfel, koop 4 nieuwe boutjes (wel de juiste voor die plaats). Mochten ze namelijk losraken tijdens het rijden, dan zal je cardanas vrij kunnen bewegen in een willekeurige richting (bv vastslaan tegen je achterbrug bij 120 km/h). Niet leuk, wel schade).



olie lekkage r 100t 1980 - Guest - 06-19-2006

Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Er popt nog wat herrinnering op.
Voor de vier boutjes: ik meen me te herinneren dat je er geen ringetjes onder moet leggen: als die stuk gaan krijg je alleen maar meer problemen. Bij het originele boordgereedschap heb je een passende sleutel, m10 12-kant ring, die werkt prima.
Voor de eerste 2 slagen losdraaien: achterrrem indrukken, dan draait de kruiskoppeling niet meer mee. Eenmaal een paar slagen los hoor je daar geen last meer van te hebben.
Succes,
Egbert
Egbert,

Volkomen juist, voor wat de achterrem betreft. Als je alleen moet werken, kun je ook de eerste versn. inschakelen i.p.v. de achterrem te gebruiken. Door de koppeling afwisselend te bedienen kun je dan gemakkelijk bij de boutjes komen, voor zowel vast- als losdraaien.

Groeten,
Frans