Hobbyist Forum
koppakkingen boxer vervangen.... - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: koppakkingen boxer vervangen.... (/showthread.php?tid=2964)

Pages: 1 2

koppakkingen boxer vervangen.... - Forum import - 04-23-2006

Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum:

voorlopig een paar dagen niet meer rijden , de olie sijpelde door de koppakkingen naar mijn schoenen zodat die wel goed in het vet staan.
maar FF de pakkingen vervangen van het apparaat.
heeft iemand nog tips of goedbedoelde opmerkingen voor de operatie begint ?
alles is welkom.

koppakkingen boxer vervangen.... - Guest - 04-23-2006

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Klussie van niks.

2 dingen die je in de gaten moet houden zijn; 1e, de uitlaatwartels, als deze niet met 1-2 ferme klappen loskomen kan je die beter splijten, anders gaat de schroefdraad om zeep.
2e, de koppakking is niet symetrisch daar waar de stoterstangen doorheen gaan.

Groeten, Paul.

koppakkingen boxer vervangen.... - Guest - 04-24-2006

Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi boxer-rinus..

Wat is er toch met jouw motor aan de hand... k hoor alleen maar sleutelverhalen.. op deze site..en op motorforum (ben ik ook baksteenJob)

groeten,

Job

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Wel zorgvuldig alle resten van de oude pakking verwijderen, indien die niet aan-een-stuk loslaat. Pasvlakken eventueel goed gladschuren. En de moeren in volgorde aandraaien, eerst handvast en dan in volgorde op moment.
Aanhaalvolgorde:
linksboven, rechtsonder, linksonder, rechtsboven, middenonder, middenboven.
Aanhaalkoppel in Nm tot 1980:
1e trap 15, 2e trap 35, 3e trap 40, einddoel 38 - 42
vanaf 1981:
1e tr 15, 2e tr 25, 3e tr 35, einddoel 35 - 39.
Overigens vind ik het vreemd dat je bij het aanhalen van buiten naar binnen werkt, in verband met vervormen lijkt van binnen naar buiten logischer. Evengoed, dit is wat alle boekjes zeggen dus zal het wel kloppen.
Gaat gewoon goed komen denk ik.
Groeten,
Egbert

Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

In aanvulling op wat er al geschreven is een paar dingen die ik zelf altijd doe:

1. Uitlaatwartels: eerst inspuiten met Imal en laten intrekken, is niet nodig als je het schroefdraad bij montage ingevet hebt met kopervet. Dat laatste doe ik altijd en is me goed bevallen.
2. Gebruik de (originele) sleutel voor de wartels, anders breken de koelvinnen makkelijk af.
3. Trek de koppen na ongeveer 1000 km na met de momentsleutel, waardes staan al in het bericht van Egbert.

Wat is de oorzaak van de lekkage ? Als een kop goed vast zit gaat-ie niet zomaar lekken. Zijn het misschien de pakkingen van de klepdeksels die lekken ? Ik zou ze wel meteen vervangen als je toch de koppakkingen doet.

succes, klus valt wel mee

Dirk

Reactie van bezoeker 'rindert', geïmporteerd van het oude forum:

Waarschijnlijk moet je ook meteen je voetpakkingen vervangen als de druk eraf is geweest. Ook is het in dat geval handig om ook meteen de rubberen mofjes tussen het blok en de stoterstangbuizen te vervangen. Dit om lekkage in de toekomst te voorkomen.

Rindert

Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi boxer-rinus..

Wat is er toch met jouw motor aan de hand... k hoor alleen maar sleutelverhalen.. op deze site..en op motorforum (ben ik ook baksteenJob)

groeten,

Job
hahaha....niks aan de hand ik sleutel nou eenmaal graag .
en als ik rij gebruik ik de motor voluit zodat er wel eens wat slijt.

op de r1100gs zitten geen wartelmoeren op de uitlaatpoorten, maar gewoon 3 tapeinden die ik ook laat vernieuwen omdat ze versleten zijn.
het enigste rotklusje lijkt me straks dat kettingwieltje van de nokkenasketting weer terug plaatsen met de ketting er rond.
weinig ruimte voor dikke vingers .

koppakkingen boxer vervangen.... - Guest - 04-25-2006

Reactie van bezoeker 'OLAF', geïmporteerd van het oude forum:

Goed idee om ook de rubbermofjes te vervangen . goed kijkken of ze op haar/hem plaats komen

[img]/import/photos/p16765s.jpg[/img]

koppakkingen boxer vervangen.... - Guest - 04-26-2006

Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

hou maar op, hij heeft het over een semi boven liggende nokkenas, daar hebben wij hier geen verstand van. Sorry R1100 weet ik weinig van.

koppakkingen boxer vervangen.... - Guest - 04-26-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Rinus,
nu blijkt dat het om een oliegekoelde gaat kloppen de door mij geleverde gegevens niet meer. Die zul je ergens anders moeten vinden, mijne waren voor de airheads.
Sorry,
Egbert