Hobbyist Forum
Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast (/showthread.php?tid=2773)

Pages: 1 2

Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Forum import - 02-12-2006

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Wie heeft er een tip om de klembout van de vorkpoot los te krijgen.
Het betreft de onderste inbusbout (12) van onderste kroonplaat. (zie foto) Met een inbussleutel lukt het al niet meer.
Al vast bedankt voor de reacties

[img]/import/photos/t2877s.jpg[/img]

Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Guest - 02-12-2006

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Grote waterpomptang erop. eerst flink laten schrikken met een forse hamertik.
Een torx dop erin slaan.
In uiterste geval een imbussleutel erop /erin lassen.
succes!

Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Guest - 02-12-2006

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou eerst flink wat kruiupolie of wd 40 erin spuiten en dat een paar dagen laten weken tussendoor inspuiten.
Ik heb zo twee uitlaten loskekregen die nooit meer los leken te willen.

Nog een minder ingrijpende optie is:
Zet een imbus(dop) op een slagschroevedraaier en meppen maar. OOk dan zou ik Wd 40 of iets dergelijks gebruiken.
Warm stoken zou ook kunnen als je er bij kunt,en een imbus sleutel er op vastlassen ook maar dat zou ik pas in laatste geval doen.

Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Guest - 02-13-2006

Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ton, een imbussleutel erop vastlassen is hier niet de laaste maar de eerste optie.
De bout is toch allang naar de bollen!
Je hoeft ook geen dure imbussleutel te gebruiken, alles is goed.
Wel even stevig doorlassen, scherm het aluminium even af met een stukje latoenkoper of iets dergelijks, en let wel op dat je de imbussleutel nog wel rond krijgt nadat je hem gelast hebt.
Doorlassen zodat de sleutel goed in de bout vast komt, maar nog belangrijker de warmte goed in de bout trekt, dit zal hem waarschijnlijk al voor 40% lossen, let maar op!
Dit lijkt allemaal erg lomp, maar ik kan je verzekeren dat dit voor echt hardnekkige bouten een van de best oplossingen is, gewoon even stevig ingrijpen, en klaar.
Veel beter dan dat gehamer en getob.
Mijn twee centen, voor wat het waard is........

Chris

Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Guest - 02-13-2006

Quote:Ton, een imbussleutel erop vastlassen is hier niet de laaste maar de eerste optie.
De bout is toch allang naar de bollen!
Je hoeft ook geen dure imbussleutel te gebruiken, alles is goed.
Wel even stevig doorlassen, scherm het aluminium even af met een stukje latoenkoper of iets dergelijks, en let wel op dat je de imbussleutel nog wel rond krijgt nadat je hem gelast hebt.
Doorlassen zodat de sleutel goed in de bout vast komt, maar nog belangrijker de warmte goed in de bout trekt, dit zal hem waarschijnlijk al voor 40% lossen, let maar op!
Dit lijkt allemaal erg lomp, maar ik kan je verzekeren dat dit voor echt hardnekkige bouten een van de best oplossingen is, gewoon even stevig ingrijpen, en klaar.
Veel beter dan dat gehamer en getob.
Mijn twee centen, voor wat het waard is........

Chris
Chris,

jou verhaal gaat alleen op wanneer er genoeg ruimte is om de imbussleutel dan nog rond te kunnen draaien. Dan ben ik het helemaal met je eens, sterker nog dat heb ik zelf al vaker toegepast. Ik kan me deze situatie (K75)niet helemaal voor de geest halen.

Onderste klembout vorkpoot K75 RTmuurvast - Guest - 02-14-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Als er weinig ruimte is slijp dan een voldoende lang stuk van een inbussleutel (goedkope) af, las dit er in en zet daar de passende dop op. Vervolgens met de ratel er uit draaien.
groeten
egbert

Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum:

wordt de inbus niet zacht na het lassen?

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een imbussleutel en -bout is van huis uit al een sterker soort staal dan een gewone bout. Een bijkomend voordeel van lassen is dat de bout flink zal worden verhit waardoor je de kans vergroot dat ie beter los komt.
Het aluminium warmstoken moet je niet doen of echt heel voorzichtig.
Wellicht een gekke tip: ik heb wel eens iets los gekregen door een kleine bankschroef evt. gemonteerd op een buis/pijp op de boutkop te plaatsen. een bankschroef(je) kan je nl vreselijk goed vastdraaien.

EEn goede griptang wil ipv een bankschroefje ook wel eens handig zijn.
Dus geen griptang van de Gamma die 3 voor 5 euro kosten maar een goede die je bij een gereedschap zaak haalt en zo rond de 10 euro of meer per stuk kost.

Reactie van bezoeker 'chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel hoe kom je daar nu bij een inbus bout en een gewone bout hebben de zelfde samensteling namelijk 8.8 !!

chefke