Hobbyist Forum
Carterdruk R100 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Carterdruk R100 (/showthread.php?tid=2747)

Pages: 1 2 3


Carterdruk R100 - Forum import - 02-05-2006

Reactie van bezoeker 'Jorg', geïmporteerd van het oude forum:

Toen ik bij mijn R100 de olievulplug


Carterdruk R100 - Guest - 02-05-2006

Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

T lijkt mij normaal dat de olie nevel behoorlijk druk veroorzaakt.

Bij mijn Xt die met Dry sump werkt word zelfs gewaarschuwd om niet de olievuldop los te draaien als je behoorlijk hebt gereden (veel druk). Op zich logisch lijkt me.


Carterdruk R100 - Guest - 02-05-2006

Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

erg veel druk kan er niet opstaan mijns inziens. De carterontluchting heeft maar een erg slap veertje. Misschien blijft hij plakken bij jou of staat hij op de vekeerde voor spanning. Ik rij een 60/7en daarbij is het erg lage waarde.

Groeten en suc6


Carterdruk R100 - Guest - 02-05-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad, het lijkt mij dan ook dat je goed doet om de ontluchtingsklep wel even te onderzoeken.
Groeten,
Egbert


Carterdruk R100 - Guest - 02-05-2006

Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Toen ik bij mijn R100 de olievulplug ñna een lange rit- verwijderde viel het mij op dat er blijkbaar nog al een grote druk heerst in het carter als de motor draait. De olienevel kwam met hoge snelheid naar buiten. Is dit normaal en heeft dit een bepaalde functie?
Draaide je de plug er af met draaiende motor of lees ik dat verkeerd? Dan kan het wel zijn dat er wat nevel om je oren vliegt vnawege de diverse draaiende delen die ook allemaal gesmeerd worden en tijdens het draaien wat van die olie "verliezen".

Als het blok niet draaide is het een ander verhaal, en zou inderdaad je ontluchting dicht kunnen zitten, hoewel ik me dat bijna niet voor kan stellen.


Carterdruk R100 - Guest - 02-05-2006

Reactie van bezoeker 'Jorg', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Toen ik bij mijn R100 de olievulplug ñna een lange rit- verwijderde viel het mij op dat er blijkbaar nog al een grote druk heerst in het carter als de motor draait. De olienevel kwam met hoge snelheid naar buiten. Is dit normaal en heeft dit een bepaalde functie?
Draaide je de plug er af met draaiende motor of lees ik dat verkeerd? Dan kan het wel zijn dat er wat nevel om je oren vliegt vnawege de diverse draaiende delen die ook allemaal gesmeerd worden en tijdens het draaien wat van die olie "verliezen".

Als het blok niet draaide is het een ander verhaal, en zou inderdaad je ontluchting dicht kunnen zitten, hoewel ik me dat bijna niet voor kan stellen.</blockquote>De motor draaide stationair. De damp kwam er met veel lawaai uit. Ik heb ondertussen begrepen dat het volume in het blok varieert door de verplaatsing van de zuigers. Wat mij opgevallen is dat er onder de inlaatklep in de linker cilinder altijd een plasje olie staat. Deze olie komt m.i. via de carterontluchting door de carburateur hier terecht.


Carterdruk R100 - Guest - 02-06-2006

Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hoi,

mijn r45 blaast ook behoorlijk, en er komen wat drupjes olie mee, maar is ook normaal, de zuigers bewegen te gelijk naar binnen toe, die druk zal de weg van de minste weerstand kiezen om naar buiten te gaan, dus het gat vd peilstok.


Carterdruk R100 - Guest - 02-06-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jorg,
waar zie je dat plasje olie? In de cylinder, in de kop, op straat er onder?
En hoeveel is het?
Want dat de geventileerde olie door de carburateurs wordt aangezogen is idd waar, maar als dat een plas is lijkt het mij mogelijk dat er meer aan de hand is.
Groeten,
Egbert


Carterdruk R100 - Guest - 02-06-2006

Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn motor (60/7) komt de ontluchting uit in de rechter carb. misschien dat dat op de r100 anders is maar dat kan ik niet helemaal terug vinden. Verder zag ik dat de voorspanning op de onderste stand moet staan. Wellicjt verkeerde voorpspanning.

Dat de motor draaiend de olie naar buiten ventileert lijkt mij logisch. Waarom zou je trouwens met draaiende motor olie willen peilen?


Carterdruk R100 - Guest - 02-06-2006

Reactie van bezoeker 'Jorg', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jorg,
waar zie je dat plasje olie? In de cylinder, in de kop, op straat er onder?
En hoeveel is het?
Want dat de geventileerde olie door de carburateurs wordt aangezogen is idd waar, maar als dat een plas is lijkt het mij mogelijk dat er meer aan de hand is.
Groeten,
Egbert
Het plasje olie ligt bij de klepsteel van de inlaatklep, ik vermoed dat het of langs de steel komt of via de carburateur.