Hobbyist Forum
problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 (/showthread.php?tid=2691)

Pages: 1 2

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Forum import - 01-08-2006

Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een K75 uit 1994. Vorig jaar kreeg ik problemen met de koppeling. Tijdens het stationair draaien hoorde je een "tak tak tak"geluid. Indrukken koppelingshendel hielp wel. Volgens dealer kwam dat meer voor en zou het geen probleem zijn. Uiteindelijk resulteerde dit in het gegeven dat ik stil kwam te staan. Na demontage bleek dat de ingaande as van de versnellingspak was vastgelopen in de koppelingsschijf. Geheel aan spie was verwrongen, dus ingaande as en koppelingschijf vervangen (prijzig)
Versnellingsbak en tandwielen waren nog oke volgens monteur. Een en ander aan pakkingen vervangen en het geheel weer in elkaar gezet. En maar weer rijden Nu ruim 10.000 km en ongeveer jaar later is het weer gebeurd...
Heeft iemand enig idee hoe dit komt?
Heb geen zin om weer snel alles in elkaar te zetten en over een jaar weer op kosten te zitten.
ben benieuwd naar de reakties

Bert

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-09-2006

Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik je verhaal goed begrijp, dan heeft de prise-as(ingaande as) van de v.bak zich vastgevreten in de vertanding van de koppelingsplaat.
Indien dit zo is, dan zou ik zeker controleren of koppelingsas/prise-as wel in lijn liggen.
Ben ook benieuwd naar de km stand.

Frans

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-10-2006

Reactie van bezoeker 'rick kierkels', geïmporteerd van het oude forum:

Bovenstaande raad klopt als een bus...
Koppeling(krukas) en ingaande as liggen hoogstwaarschiojnlijk niet in lijn.
Wordt trouwens bepaald door positie van de versnellingsbak tov van motorblok.
Is een bekend probleem, je hebt mogelijk een slecht exemplaar. 0,10 mm excentriciteit is al te veel.
Ik heb zelfs al eens op een forum gelezen dat je een nieuw versnellingsbakhuis van bmw vergoed zou kunnen krijgen als je dit door metingen kunt aantonen.
Arbeidsloon en lagers en overige onderdelen zijn wel voor eigen rekening.
Wel vreemd dat dit probleem nu pas optreedt, of had je de k75 pas.( wat was de geschiedenis van de k75?)
Anders is er mogelijk toch iets anders aan de hand.( krukaslagering?)

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-11-2006

Quote:Als ik je verhaal goed begrijp, dan heeft de prise-as(ingaande as) van de v.bak zich vastgevreten in de vertanding van de koppelingsplaat.
Indien dit zo is, dan zou ik zeker controleren of koppelingsas/prise-as wel in lijn liggen.

Frans
Frans de eerste 80.000km geen probleem, met de oude as alles goed in lijn gekregen.

Quote:Bovenstaande raad klopt als een bus...
Koppeling(krukas) en ingaande as liggen hoogstwaarschiojnlijk niet in lijn.
Wordt trouwens bepaald door positie van de versnellingsbak tov van motorblok.
Is een bekend probleem, je hebt mogelijk een slecht exemplaar. 0,10 mm excentriciteit is al te veel.
Ik heb zelfs al eens op een forum gelezen dat je een nieuw versnellingsbakhuis van bmw vergoed zou kunnen krijgen als je dit door metingen kunt aantonen.
Arbeidsloon en lagers en overige onderdelen zijn wel voor eigen rekening.
Wel vreemd dat dit probleem nu pas optreedt, of had je de k75 pas.( wat was de geschiedenis van de k75?)
Anders is er mogelijk toch iets anders aan de hand.( krukaslagering?)
Ik kocht de motor, toen 5 jaar oud met 13.000km op teller. Waren niet bepaald "goede"motorrijders. Reed er zelf probleemloos 70.000km mee...staat nu ongeveer op 91000, loopt verder prima dus??? maar alle tips zijn welkom...sleutel meestal zelf met ervaren sleutelaar.

Quote:Als ik je verhaal goed begrijp, dan heeft de prise-as(ingaande as) van de v.bak zich vastgevreten in de vertanding van de koppelingsplaat.

Frans
km stand is nu 91000....1e geval ongeveer met 80000...lijn zou goed moeten zijn...gaan het nog wel eens proberen...alle tips zijn welkom

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-12-2006

Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Ik weet het, dit is vaker genoemd, door voor- en tegenstanders met allemaal hun argumenten; maar mijn vraag is of de splain vertanding tussen koppelingsplaat en ingaande as ingevet was? Zo ja: met welke soort en was dit nu nog aanwezig; zo nee: dan is dit naar mijn mening de oorzaak.

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-14-2006

Quote:Ik weet het, dit is vaker genoemd, door voor- en tegenstanders met allemaal hun argumenten; maar mijn vraag is of de splain vertanding tussen koppelingsplaat en ingaande as ingevet was? Zo ja: met welke soort en was dit nu nog aanwezig; zo nee: dan is dit naar mijn mening de oorzaak.
ja, volgens mijn herinnering was die ingevet, maar nu was er geen vet meer aawezig...welk vet weet ik echter niet meer...advies???

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-16-2006

Bert,

Ik gebruik zelf een taaie vetsoort; jaren en jaren geleden bij een automaterialen groothandel aangeschaft, speciaal voor dit soort toepassingen: koppelingsplaat/ ingaande as. Het is van SACHS, ik meen type EP3 of EP5. Ik zal het nakijken en nog laten weten. Dat "taaie" werd door de verkoper beschreven als " anti-slingervet", wat op zich een goede omschrijving is. Ook heb ik goede ervaringen met het beroemde/beruchte copa-slib/kopervet.

Willem

problemen met ingaande as/koppeling BMW K75 - Guest - 01-17-2006

Ik zou nog even terugkomen op de vetsoort; is van SACHS type 3EP Hochleistungsfett f¸r Kupplungsscheibenprofile. Indertijd leverde Sachs o.a. (vervangings-)koppelingsplaten en drukgroepen voor auto's. Ik weet niet of dit nog zo is. Maar ik denk dat een automaterialen zaak je wel aan dit soort vet kan helpen. tenslotte heeft elke auto een droge plaatkoppeling, wat in principe identiek is aan de BMW motorfietsen koppelingen. En nogmaals: naar mijn ervaring altijd de splain-vertanding smeren! Ik heb in het verleden enkele keren meegemaakt dat dit niet was gebeurd, met minimaal ernstig ingeslagen vertanding (ook op de ingaande as) tot gevolg.

Succes, Willem