Hobbyist Forum
Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling (/showthread.php?tid=2562)

Pages: 1 2


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Forum import - 11-20-2005

Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Van mijn r80/7 (1978) zakt het toerental als ik de koppeling intrek, zowel met de bak in een versnelling als in z'n vrij. Is dit normaal?
Het blok is helemaal uit elkaar geweest om een nieuwe krukas te monteren.

Groet,

Peter


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij is dan de axiale speling van de krukas te groot. Je hebt uiteraard radiale speling, maar ook axiale speling. In de krukas zitten o.a. axiale drukringen. De maximale axiale speling staat wel in het werkplaatshandboek.
Heb je het bij een revisiebedrijf laten doen, dan zijn zij in feite verantwoordelijk voor die speling.

Vr. gr. rein.


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ik heb ook met dat probleem zitten kl@ten.

Radiale en axiale speling waren prima in orde, en aan het vliegwiel was ook niks te zien.
Een ander vliegwiel gemonteerd, en het probleem was weg.

Het oude vliegwiel nagemeten, gaf geen afwijking rara?

Groeten, Paul.


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Kan het uberhaupt kwaad?

Is de axiale speling te meten via de dynamo rotor (dan hoeft de boel nl niet uit elkaar). Even een paar tikken erop om hem richting bak de bak te verplaatsen, dan de meetklok erop en koppeling in trekken of zo????

Iemand hier ervaring mee?


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum:

Is normaal heb ik ook bij mijn oude boxers. Komt simpel door het feit dat je de krukas belast wanneer je de koppeling in drukt en daardoor gaat de motor iets langzamer draaien, vooral wanneer deze koud is.

Groetjes,

Jan


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Normaal is het zeker niet, bij mij zakte het tt zover dat de motor afgewurgd werd, tot afslaan toe.
Ook kon je heel goed weerstand voelen als je de motor met de hand draaide, zo gauw je de koppeling inkneep, zat de boel vast.

Ik heb dat vergeleken met andere BMW's, die zakte nauwelijks.

Meten op de rotor gaat prima met een meetklok.

Groeten, Paul.


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum:

Paul,

Dan is er bij jouw motor een probleem, druklager kapot bv?
Bij al mijn boxer motoren daalt het toerental een fractie indien de koppeling wordt aangetrokken. Ze lopen prima , slaan niet af etc. Niets wijst erop dat er iets aan de hand zou kunnen zijn.

Groetjes,

Jan




Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Jan;

Uiteindelijk, na lang zoeken en onderdelen wisselen van een 'goed' blok, bleek dat er iets met het oude vliegwiel niet in orde was.
Een ander gemonteerd, het blok weer opgebouwd met de originele koppeling, bak en druklager, probleem verholpen.

Ik 'voel' nu dat de motor reageert op het intrekken van de koppeling, maar zakken in toeren is nauwelijks merkbaar.

Groeten, Paul.


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik begrijp uit jullie opmerkingen dat het ook uit het druklager danwel de drukstift kan komen.
Het was nogal een gefriemel om het lapje stof goed om de drukstift heen te krijgen bij de montage. Kan het daar ook aan liggen? De compleet gemonteerde drukstift, dus inclusief de plunjer welke aan de achterzijde uit de bak steekt, schuift behoorlijk zwaar door de bak. Het leek mij dat dit door de keerring van de plunjer komt dus heb ik daar geen aandacht aan besteed.


Stationair toerental zakt bij intrekken van de koppeling - Guest - 11-21-2005

Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Is het viltje van de drukstift te vervangen met gemonteerde versnellingsbak en gemonteerde swingarm?