Helicoil hielp niet meer - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: Helicoil hielp niet meer (/showthread.php?tid=2500) |
Helicoil hielp niet meer - Forum import - 10-29-2005 Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Heren, Vandaag is er een kleine ramp gebeurd. Tijdens een onderhoudsbeurt aan het blok van de R80RT bleek van de twee onderste lange tapeinden van de linker cilinder de draad in het Carter stuk gedraaid te zijn. Met de momentsleutel controleerde we het aanhaalmoment, bij de onderste twee tapeinden bleek dat het vereiste moment nooit kwam. Het draadeinde werd uit het carter getrokken. Dat was even een minder leuke constatering. Toen ook nog eens bleek dat er al helicoils in gezet waren, werd de omvang van de ramp pas goed duidelijk. De hamvraag is nu: wie weet er een oplossing? 2-componentenlijm en een nieuwe helicoil? Dicht laten lassen en een nieuwe schroefdraad laten tappen? Carter vervangen? Optie 1. of een varinat daarop hoop ik eigenlijk het meest op. Dat is het minste werk. Optie 2 en 3 betekenen heel veel werk. En wat komt er dan nog meer aan het licht. Als ik dit forum ooit nodig heb gehad is het nu wel. Iemand die het ei van Columbus weet? Ik wacht in spanning af...... John Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-29-2005 Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: john, das klote. probeer een 2compmetaallijm. mocht je na volledige uitharding je aanhaalmoment halen, is het in orde. GOED ontvetten!!!!! succes. grt, peter v oossanen Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-29-2005 Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Heeft dat een goede slagingskans Peter? John Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum: Ooit op vehikel gezien dat ze aluminium soldeerden met een eenvoudig gas brandertje. Dit zag er erg eenvoudig uit.(de praktijk zal wel tegen vallen, maar niet geschoten is altijd mis) Lumiweld heet dit spul en is nog steeds te koop, oa hier http://www.frost-auto.nl/ws/website/pagina12.html suc6 Arie Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum: john, ik weet dat het beresterk is, maar heb er op dit gebied geen ervaring mee. mischien is het beter het gat op te boren/ruwen en kneedbaar metaal in te doen(zo een staafje),rondom, en daarna boren en tappen. dat spul is denk ik sterker. succes Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Ik zou proberen de draadbus vast te zetten met dit twee componenten spul, dan draait het tapeind tenminste gewoon in metaal. Je kunt dan de te lijmen oppervlakken wat ruwer maken de ruimte tussen carter en draadbus zo beperkt mogelijk houden. En inderdaad heel goed ontvetten. Ik hoop dat het lukt Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ik ken het aluminium-soldeerspul, ik heb het gekocht na een overtuigende demo in het Autotron te Rosmalen. Na thuiskomst geprobeerd, KLOTE! De demonstrateur, zorgt ervoor dat hij de plaatjes die hij last mooi opsteld, onder ideale omstandigheden. koste toendertijd Fl 100,- voor een meter draad, geen succes voor wat mij betreft. Ik weet niet of lijmen wel zo verstandig is, de sterkte die de lijm op zou moeten brengen is toch wel erg hoog. In het verleden heb ik dit ook wel eens geprobeerd, maar weinig succes. Je moet niet vergeten dat de tapeiden van de motor ook nog warm worden en stotend belast worden. Ik zou denk, ik een verloopbus maken van staal, de draad van de verloop in het carter tappen, en daarna vastzeten met Locktite. Dan kun je originele tapeinden weer gebruiken, en de locktite vangt niet de trekkracht op maar borgt de bus alleen. Veel wijsheid gewenst: Chris Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Lijmen kan, er zijn professionele lijmen die sterker zijn dan het alu wat je lijmt. Een draadbus is ook een prima optie, maar ik denk dat dat niet meer past omdat het gat te groot is. Dus moet je op zoek naar draadbussen M14-M10 lengte 25-30mm, of maak deze zelf. Een draaibank is dan wel handig. Groeten, Paul. Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: kijk eens op www.v-lamberti.de en klik op gewindefest. dit zijn draadbussen met een grotere buitendiameter dan bij helicoil. bij m10 staat dat de buiten diameter 14mm is,misschien kun je hier wat mee. groet henry Helicoil hielp niet meer - Guest - 10-30-2005 Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Het probleem van John is me bekend, we waren samen aan het sleutelen...:-) Er nog eens rustig over nadenkend na de ellende van gisteren:de gaten voor de tapeinden hebben na de operatie met de helicoil nu een diameter van zo'n 12 mm (= de maat van de speciale tap voor de helicoil). De optie met de draadbus lijkt me sterker dan de chemie. Kan je hierin M14 tappen, is er nog voldoende vlees voordat je in het gat van de cylinder zit ? Wie kan John en mij helpen aan draadbussen M14 buiten M10 binnenmaat, ik heb helaas geen draaibank en heb er ook nog nooit mee gewerkt. Dirk, die het zeker net zo vervelend vindt als John |