Hobbyist Forum
Hoog verbuik R1100RS - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Hoog verbuik R1100RS (/showthread.php?tid=2328)

Pages: 1 2


Hoog verbuik R1100RS - Forum import - 08-29-2005

Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum:

Dag mede-bmw-rijders. Na 15 jaar R100RS toch maar een recentere Boxer gekocht: een R1100RSuit 95-96. De motor rijdt en stuurt gewoonweg heerlijk en eigenlijk is er helemaal niets op aan te merken.
Behalve het verbruik... Zelfs bij een rustige rijstijl is dit niet onder de 1-16 te krijgen. Voor mijn idee zit er iets met de verbranding niet helemaal lekker, gezien het feit dat de bougies niet mooi bruin zijn, maar eerder zwart (geen olie) en dat zelfs bij een warme motor de motor ruikt naar slecht verbrande benzine. Ook blijft de uitlaat zwart (het olieverbruik is tot nog toe nihil) ook na vijf tanken. Wie heeft er tips en waar moet ik opletten?


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 08-29-2005

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een verbruik van 1-16 is niet abnormaal, maar met rustig rijden moet meer mogelijk zijn, maar beter als 1-20 wordt het niet.

Wat je kunt (laten) controleren, is de brandstofdruk, het CO, of indien uitgevoerd met cat, de werking van de Lambdasonde.

Kijk ook eens onder de tank (rechter paneel en zadel eraf) of de branstof slangen goed dicht zijn, deze willen wel eens zweten.

Groeten, Paul.


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 10-19-2005

Reactie van bezoeker 'Marcel Schmidt', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
ik heb zo'n 60.000 km met een 1100RS gereden en heb juist een verbruik van 1:17 tot 1:19. Ook een 1000 km snelwegdag met 140 ‡ 150 km/u levert ongeveer 1:18 op. De buitentemperatuur heeft wel invloed op een verbruik van zo'n injectie fiets. In de winter is 1:16 wel mogelijk maar dorstiger dan 1:16 is mijn motorfiets nooit geweest en een gemiddelde van tegen de 1:18 vind ik niet verkeerd. Let wel: ik heb altijd speciale (Brisk) bougies vanwege het KFR verschijnsel.
Op binnendoorwegen haal ik tegen de 1:20 en dan kun je nog best flink doorrijden.


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-26-2010

Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:

ook ik heb erg veel last van een hoog benzineverbruik bij mijn R1100RS uit 1994. Heb er recentelijk een EFI op laten monteren om het "fahrruck" effect te minimaliseren. Naar mijn idee is het verbruik daardoor niet noemenswaardig verandert. Hij heeft een tijdje 1:18 gereden bij lange afstanden maar komt nu nauwelijks onder de 1:16 (1:15,4) om precies te zijn. Graag wat tips. Volgens mij zit er bij die van mij geen katalysator op dus ook geen lambda sonde.



Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-26-2010

Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Harry, wat is een EFI?

Chris


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-26-2010

Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een collega van mij heeft dezelfde ervaring met hetzelfde type. Hij zegt dat het te maken heeft met de katalysator en zijn juiste werking ervan.
Een licht rijk (pendelend)mengsel is nodig om een katalysator goed te laten werken en daar heeft hij wel gelijk in.
Toch denk ik dat je met 1:16 gewoon erg goed zit hoor.
Wellicht kan je hem iets armer krijgen door de lambda sonde iets te foppen. Daar zijn kitjes voor. Is gewoon een kleine weerstand hoor maar je moet net even de juiste waarde weten.
gr marcel R80 1986 1:17


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-26-2010

Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:

Een EFI is de tegenhanger van een powercommander. Die laatste is er niet voor R1100RS dus vandaar een EFI. Overigens zit er op die van mij geen Lambdasonde want er zit nog geen katalysator op. Dat waren allee de types na 1994 en die van mij is van 1994. Misschien dat er iemand is die ervaring heeft een EFI?

Groetjes van Harrie


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-30-2010

Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

alle afdichtingen naar de cylinders echt dicht?
bij een klein lek lijkt het of de motor prima loopt, maar valse lucht laat de motronic vals reageren: meer benzine ivm verkeerde lucht verhouding.
test het eens uit met wat remreiniger op de rubers te spuiten bij een lopende motor. bij langzamer lopen of uitval vd motor weet je dat je mag gaan sleutelen.
bij mijn oude rs, die ik nog lang niet kwijt wil, maakte het 4 km/ltr uit en een behoorlijk groot koppel!!!


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-30-2010

Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Harrie, wat is een powercommander?
En als die de tegenhanger is van weer een ander, in mijn ogen geheimzinig ding, wat is dat dan weer?

Chris R90S met zonder moeilijke dingen.


Hoog verbuik R1100RS - Guest - 05-30-2010

Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:

Een BMW uit de R serie heeft last van het zgn fahr-ruck effect. Dat komt omdat het mengsel zo armis afgesteld door BMW i.v.m. strenge milieu eisen. Dit effect komt in uiting door weinig trekkracht onderin en het inhouden van de motor (heen en weer effect). Nu kun je een powercommander installeren. Dat is een klein kastje (lees computertje) die het injectiesysteem als het war een beetje belazerd en het mengsel wat rijker zet Dat werkt d.m.v zgn. mappings (programa's) die je voor verschillende doeleinden kunt downloaden vna inernet. Wil je r een race motor van maken of juist een toermotor etc. Voor de BMW R1100RS is er geen powercommander beschikbaar maar wel de tegenhanger (zeg maar concurrent) een TFI van Dobeck performance (http://www.dobeckperformance.com/motorcycle/fuelinjection.asp). De motor rijdt dan veel rustiger, heeft veel meer vermogen onderin en is nagenoeg het fahr-ruck effect kwijt. Kijk maar eens op de site van hun. Ze kosten ongeveer 260 Euro en de montage is een fluitje van een cent.

Groetjes van Harrie