Hobbyist Forum
olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak (/showthread.php?tid=2226)

olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Forum import - 07-25-2005

Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Na enige kilometers te hebben gereden op mijn R60/6 heb ik geconstateerd dat er olie uit het cardanhuis verdwenen was. Bij nader onderzoek bleek de olie in het cardanhuis terecht gekomen te zijn Nu weet ik dat er in het boutje dat de tellerkabel borgt in de vernellingsbak een klein gaatje zit dit is er om te voorkomen dat de olie uit het cardanhuis gezogen wordt toch gebeurd dit. Het gaatje is niet verstopt, wat is er aan de hand? Weet iemand hier raad op. Groetjes cees

olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Guest - 07-26-2005

Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Cees, zo, de olie is dus VAN het cardanhuis IN het cardanhuis terecht gekomen, hmmmm (sorry, maar ik heb wat sarcasme toegevoegd, en niet kwaad bedoeld)
en dat boutje heeft er helemaal niets mee te maken, dit zijn in weze 3 gescheiden, sytemen, 1e olie in het cardanhuis, 2e olie in de swingarmtunnel (cardanas) 3e olie in de versnellingsbak.
Wat een mogelijkheid kan zijn is dat de oliekering van je pignonwiel lekt, en dat je swingarm nu te veel olie heeft.
Dus controleer de swingarm +- 150cc .

gr.Rob

Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Ter aanvulling, in het geval met mijn R80RT, is er een kleine driehoekhoekige opening in het achterdeksel van de versnellingsbak waar de oliekering van de transmissie aan de uitgaande zijde (flens) aan de cardanas (flens) met 4 bouten gekoppeld is aanwezig, die als ventielatie functie heeft, en kan er wat olie "doorzweten" naar de swingarm.
Als men een monolever (natte cardan as) swingarm heeft dient deze opening onder geen beding afgesloten te zijn.
Heeft men echter een paralever swingarm, (droge cardan as) dan dient men deze opening met een goede siliconen kit af te dichten

gr.Rob

Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

hallo Rob ik heb inderdaad een foutje gemaakt de olie uit de swingarm verdwijnt in de versnellingsbak dat wat ik teveel uit de versnellingsbak aftap, kom ik tekort in de swingarm groetjes cees

Reactie van bezoeker 'Wil Jansen', geïmporteerd van het oude forum:

Omdat ik hetzelfde probleem had, en vervangen van de versnellingsbakkeerring niet hielp, ben ik op internet aan het zoeken geweest. Ik vond het volgende waar het probleem precies omschreven wordt: http://home.jps.net/~snowbum/oiltransfers.htm
Het komt er op neer dat je achtervering te slap is (of staat). Hierdoor loopt de olie bij het inveren naar de versnellingsbak en door de ontluchtingsopening boven de keerring in de bak.
Ik heb echt jaren zitten klooien met telkens olie bijvullen totdat de bak via het ontluchtingsschroefje van de tellerkabelaansluiting bij bergoprijden in de Alpen overstroomde.
Toen ben ik gaan zoeken en vond ik die site en ineens begreep ik het. Ik heb er toen Koni's opgezet en houd de veerspanning goed in de gaten. Sindsdien geen last meer.
Sukses,

Wil

olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Guest - 08-05-2005

Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Guys

Zorg voor goede keerringen, en voor goed open ontluchtingen van de eindoverbrenging, cardantunnel, en versnellingsbak. Dan is de zaak opgelost.
En goh......Heb ik weer iets van Cees.
Ik wist niet dat het borgboutje van de kabel een ontluchting vormt. D·t....ga ik nog cultiveren.
Nooit aandacht aan besteed. Nu zit ik op het spoor.
Bedankt!

Maurice.

olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Guest - 08-07-2005

Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Wil,

Met mijn R100 van 1984 hetzelfde probleem gehad. Volgens het boekje moet de tunnel tot bijna bovenaan worden gevuld. Zoals je hebt opgemerkt wordt voor de ontluchting van de tunnel de versnellingsbak (boven de simmerring) gebruikt en loopt er olie vanuit de tunnel naar de versn.bak. Indien de tunnel voor de helft wordt gevuld, wordt de meenemer op de cardanas nog voldoende gesmeerd, terwijl er vrijwel geen olie meer in de bak komt. Het naaldlager hoeft niet te worden gesmeerd, kijk maar naar de K-serie, welke ook droog loopt.

Groetjes,

Frans

olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Guest - 08-07-2005

Frans

Bij mijn R45 /65...... moet de tunnel net tot boven de wringingsdemper worden gevuld (zo'n 2mm of zo, FF nakijken).
Daarbij moet de motor op de bok horizontaal staan, en de achtervering uitgeveerd zijn. Dan wijst de cardantunnel wat naar beneden. Dan kan ie inderdaad maar wat tot de helft of zo vol staan. De problemen worden dan inderdaad door de vulstand niet veroorzaakt.

De naaldlagers (de kruiskoppeling) moeten bij de mijne wel degelijk gesmeerd worden. Er zitten geen dichtingen in, en dus blijft de vettigheid bij droge opstelling niet in hangen. Dan gaat ie stuk. Bij de K-serie zullen er wel dichtingen in zitten, en dan kan er vet in, net zoals bij mijn achterwiel aangedreven welvaartsblik.

Groetjes
Maurice

olie cardanhuis verdwijnt in vernellingsbak - Guest - 08-14-2005

Cees

Dat borgboutje voor de tellerkabel is inderdaad hol geboord, en vormt mijnsinziens gewoon de ontluchting voor de vernellingsbak.
Ik zoek eigelijk een ontluchting voor de swingarm. Het ziet ernaar uit, dat ik dit dingesten maar zelf moet gaan construeren. Ziet makkelijker uit dan het is, maar goed.

Groetjes
MAurice.