Hobbyist Forum
Remolie vervangen - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Remolie vervangen (/showthread.php?tid=1763)

Pages: 1 2

Remolie vervangen - Forum import - 02-13-2005

Reactie van bezoeker 'Age Hofman', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil mijn remolie vervangen, en heb daarvoor het grote boek ter hand genomen. Olie aftappen, potje weer vullen en dan ontluchten. Maar nu gaat de olie niet in de leiding en wordt er geen druk opgebouwd. Als ik de ontl.nippel opendraai, komt er eerst wat lucht en zuigt hij olie op uit het tappotje. Maar de oliereservoir blijf vol. Wie kan me een tip geven?

Remolie vervangen - Guest - 02-13-2005

Reactie van bezoeker 'akse', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Age

Als je een touwtje om de handel bind en de handel halverwege zijn slag daarmee vastzet kun je eerst koffie of een biertje? gaan drinken.
Remvloeistof zakt dan vanzelf naar beneden.
Wel zorgen dat het reservoir niet helemaal leegloopt anders komt er weer lucht bij.
als er schone remvloeistof door de ontluchting komt het nippeltje dicht, en met voorzichtig knijpen de druk opbouwen.
is de rem nog sponzig dan draai je onder druk van de handel het nippeltje een beetje los om de laatste lucht te laten ontsnappen.
ook onder druk het nippeltje weer vastdraaien anders zuig je weer lucht naar binnen.

Vr gr Henk A

Remolie vervangen - Guest - 02-13-2005

Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Tussen "potje weer vullen" en "ontluchten" hoort nog het vullen van de remleidingen door met je remhendel te pompen, waarbij je ontluchtingsnippel open staat.

Kan inderdaad ook door je remhendel vast te zetten zoals akse zegt.

Remolie vervangen - Guest - 02-14-2005

Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

KIJK UIT!!!!!!! de handel niet te ver in trekken, je komt met de plunjers op plaatsen waar ze nog nooit geweest zijn en je wil niet weten wat voor ellende daar is.
roest vuil en werk.
dus halve slag knijpen en vast zetten voor de druk.
gebruik anders een dikke stugge spons om tussen de remhandle en handvat te plaatsen om de rem te fixeren.

groeten,
maarten

Reactie van bezoeker 'Mohamed Hassan', geïmporteerd van het oude forum:

Zeker een boek van Peters?

Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum:

remmen ontluchten doe je in het algemeen zo.
Zet eerst de leidingsleutel 11mm op de ontluchtingsnippel. Indien je geen leidingsleutel hebt kun je deze zelf maken door in een ringsleutel een uitsparing te slijpen. Gebruik nooit steeksleutels.
Slang op de ontluchtingsnippel, uiteinde in een glazen potje. Los de ontluchtingsnippel en knijp te gelijk de rem in. De rem in houden en de onluchtingsnippel vastdraaien. Nu de remhendel loslaten. Nu de remhendel weer in. en tegelijk de ontluchtingsnippel weer los.
Deze handelingen herhalen totdat er geen luchtbellen meer door de transparante slang voorbij komen.
Remvloeistof elke twee jaar vervangen. Remvloeistof neemt water in zich op. dit water veroorzaakt roest en kan gaan koken waardoor de remwerking verloren gaat.
Succes.

Remolie vervangen - Guest - 02-20-2005

Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:

Je kan beter van af de rem klauw ontluchten en dit is heel simpel te doen
Je neemt een plastic pot zet aan de onderzijde een slang tule en aan de bovenzijde een ventiel doe er rem olie in zet dit onder druk ongeveer 1 - 2 bar en druk de rem olie van onder naar boven in de pot
Let wel op dat hij niet overstroomd

Remolie vervangen - Guest - 02-20-2005

Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Om je rem te ontluchten heb je hellemaal geen leiding sleutel nodig een normaale ringsleutel past heel goed op de ontluchtingsnippel,eerst sleutel er op daarna het slangetje.
De rest klopt hellemaal Eric.

Groeten Arnold

Remolie vervangen - Guest - 02-21-2005

Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum:

Klopt, ik was mis. De leidingsleutel ben je nodig voor alle remleidingsleutelwerk behalve de ontluchtingsnippel.
Quote:Om je rem te ontluchten heb je hellemaal geen leiding sleutel nodig een normaale ringsleutel past heel goed op de ontluchtingsnippel,eerst sleutel er op daarna het slangetje.
De rest klopt hellemaal Eric.

Groeten Arnold

Remolie vervangen - Guest - 02-21-2005

Reactie van bezoeker 'Ron Huisman', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Age, Ik heb pas geleden ook mijn remolie vernieuwd na een remmenrevisie. Ik heb bij de apotheek een spuit van 60 ml gehaald en daar een slangetje van ongeveer 20 cm aan vast gemaakt, de spuit heb ik gevuld met remolie, en op de ontluchtings nippel van de remklauw geplaatst en de leiding van onderen opgevuld totdat er remolie in het rempotje kwam . Dit heb ik aan beide zijden gedaan. Daar na heb ik het rempotje opgevuld en ben met ontluchten begonnen. Door de spuit (eerst leeg maken) op een van de ontluchtings nippels te plaatsen heb je geen potje onder de remklauw nodig bij het ontluchten, dit scheelt een hoop geklieder.
Ron.