Hobbyist Forum
Gevoelig op uitlaten??? - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Gevoelig op uitlaten??? (/showthread.php?tid=1759)

Pages: 1 2 3


Gevoelig op uitlaten??? - Forum import - 02-11-2005

Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal!
Waarom zijn boxers toch zo gevoelig voor modificaties aan het uitlaatsysteem. De meeste tweeklepper twins van andere merken zijn naar mijn ervaring lang niet zo nukkig. En zijn er ook uitlaat set ups waar zo'n boxer even goed of beter mee loopt dan met het standaard spul?

Dolf


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-11-2005

Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Dolf,

Zie de discussie an 10-02-2005 "uitlaat", daar is al het een en andere uitgelegd.
Groetjes,
Marco


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-11-2005

Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Dolf,

Een benzinemotor is een zeer compelex verhaal, als je de totale gasstroming vanaf de luchinlaat, via filter, carburateur, verbrandingskamer, uitlaatsysteem en uitlaatpijp uiteinde gaat bestuderen.

Het gehele systeem bestaat uit gasstromingen die niet continue zijn maar sterk pulserend.
In principe staan alle delen met elkaar in verband en zijn ze in een bepaalde harmonie, dit laatste in het ideale geval.
De drukgolven kunnen elkaar helpen maar ze kunnen elkaar ook sterk tegenwerken.

Dit wordt strek beÔnvloed door de lengte en vorm van de diverse componenten in het gehele systeem.
Zelfs de uitlaat beÔnvloedt de werking van de carburatie.
Dus ik kan mij heel goed indenken dat als een onderdeel wat afwijkende aerodynamische grootheden heeft, dit direct op de eigenschappen en prestaties van het motorgedrag tot gevolg kan hebben.

Een mooi voorbeeld vind ik zelf, dat als men andere of open luchtfiltersystemen gaat gebruiken, welliswaar de herrie beduidend toeneemt, waardoor het "sportieve" gevoel kennelijk ontstaat, maar het eindelijke vermogen vaak sterk terug loopt, terwijl het ook sterk van invloed kan zijn op delevensduur van de machine.
Dus de inhoud, lengte en breedte verhouding van de luchtinlaat staat in derect verband met de goede werking van de carburateur, zeer zeker als het gaat om constantvacu¸m carburateurs.
Maar ook de uitlaat heeft daar een sterke invloed op.
Vergeet niet dat een snellopende bezinemotor is niet vergelijkbaar met een stoommachine.

Misschien dat ik nog wel eens een uitgebreid artikel ga schrijven over dit ingewikkelde onderwerp wat grotendeels bestaat uit compexe vormen van aerodynamica omdat het een pulserende gasstroom is met grote thermische componenten die het geheel sterk beÔnvloeden.

Groetjes,
Marco


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-11-2005

Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marco, subtiel en gevoelig dus... Mocht je artikel er komen, dan wil er graag met je over praten. Lijkt me een mooi item voor een van de bladen die we hiero maken. Misschien handig om die kommunikaatsie ff via dolf@amklassiek.nl te doen. Anders lijkt het op sluikreclame voor ons troetelkind Motor Emotion.


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-11-2005

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf,

er zijn programma's die berekenen de diameter van de uitlaat vanaf de cilinderkop. Niet vergelijken met tweetakt.
Je kan ook de twee uitlaten na een bepaalde afstand bij elkaar laten komen, dan kan de ene cilinder de andere helpen, als je het niet goed doet dan is het tegen werken.

Richard


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-11-2005

Reactie van bezoeker 'Paul Tummers', geïmporteerd van het oude forum:

Ik denk dat Maco gelijk heeft. Het is een systeem dat in zijn totaliteit bezien moet worden en ook de uitlaat maakt deel uit van de door de ingenieurs berekende waarden voor wat betreft motorvermogen, te verwachten levensduur bij normaal gebruik, brandstofverbruik, olieconsumptie enz. Ik denk persoonlijk dat als je de behoeft voelt om te gaan experimenteren, je een ander type motor onderhanden moet gaan nemen,omdat naar mijn gevoel je alleen maar schijnwinsten kunt boeken met modificaties. Ik bedoel hiermee dat het bereikte wel ten koste van wat anders zal gaan en niet zelden is dat de levensduur en dat is toch eeuwig zonde van je ouwe trouwe boxer nietwaar?


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-12-2005

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Als je behoedzaam experimenteert kan je wel resultaten boeken, want de ingenieurs van de fabriek moeten compromissen sluiten waar ook het kosten verhaal een rol speelt. Vind maar eens uit wat bijvoorbeeld Richard allemaal heeft verbeterd aan zijn brommer. Kost een paar centen en het is wel een heel indrukwekkende machine geworden.
Egbert


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-12-2005

Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Egbert,

Ik begrijp het.

Groetjes,
Marco


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-13-2005

Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf!

Kijk ook eens in het boek "Wege zum Hochleistungsviertaktmotor" van Ludwig von Apfelbeck.
Daar staat keurig in wat er speelt bij jouw vraag.
Boekie heppik!

Groetjes
.... Maurice.


Gevoelig op uitlaten??? - Guest - 02-14-2005

Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

... maar het blijft me ondanks alle theorie verbazen wat mijn boxer in praktijk doet. Ik heb een weekend lopen smurfen et het oude uitlatenijzer uit de hoek van de schuur. En mijn trouwe tweeklepsboxer - en dat is geen high tech hoogstandje volgens mij - reageert zeker vanaf nullast zo verschillend op de diverse geprobeerde pijpen! Natuurlijk is het hele probleen gecancelled door gewoon de standaard pijpen er weer onfder te knopen.Maar ik ben dus wel tot de conclusie gekomen dat alle andere twins waarmee ik gespoeeld heb gewoon brute alleseters zijn.