Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 (/showthread.php?tid=1751) |
Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Forum import - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'Sil Steenland', geïmporteerd van het oude forum: Sinds kort ben ik in het bezit van deze K100 Rt bwj 86 met 90000 km op de teller. De motor loopt prima zeker al s hij de bedrujfs temperatuur heeft bereikt, echter alleen als je start bij koude motor hoor je een zware klop dit geluid is het meest bij de versnellingsbakzijde. Dit geluid is allen hoorbaar als de motor onregelmatig laag stationair loopt zodra je het gas iets opendraait en de motor hoger stationair loopt verdwijnt het geluid ook. Dit probleem heb ik al bij verschillende mensen verteld de een verteld dat de lagers zijn versleten van de krukas en de andere verteld over condens in de cilinders waardoor deze slecht verbrand en dit geluid veroorzaakt. Zelf vind ik het vreemd dat dit geluid verdwijnt zodra de motor stationair iets hoger draait en daarna niet meer hoorbaar en alleen hoorbaar tijdens de koude start, hoe lager de temperatuur hoe meer het geluid. Is er iemand die met bovenstaand probleem te maken heeft gehad of kan iemand suggesties doen wat er aan de hand is met deze motor. Ik ben voorbereid op het ergste maar wil iets meer duidelijkheid krijgen wat mijn probleem is geworden voordat ik lukraak ga demonteren of repareren cq reviseren Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum: Beste, Rij zelf met een K75RT van'90 maar gelukkig geen abnormaal lawaai. Het zware kloppen waarvan U spreekt heeft te maken met het te lage stationaire toerental. Elke motor moet "rondraaien" en niet "vierkant" Toen ik pas deze motor had draaide hij "warm" op amper 800 rpm Het stat.toerental bij warme motor heb ik nu afgesteld op iets meer dan 1000rpm. Als je bij een bedrijfswarme motor nog vreemde geluiden gaat horen dan kunnen het de lagers van de bak zijn of achteraan bij de eindaandrijving. Ook de distributieketting kan lawaai maken als de motortoerental te laag zit. Even afwachten en...als het moet stuk gaan zal het wel gebeuren,als is een K een beresterke motor. Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'henk akse', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Sil Het probleem is het rubber van de transmissiedemper. Dit rubber zou vervangen moeten worden samen met en seegerring die op dezelfde balans as gemonteerd is. als het rubber koud is hoor je het erger dan wanneer het blok op temperatuur is. Is een kwaal van de eerste bouwjaren K100 in dit forum is het al vaker besproken. Veel informatie kun je van Bert Mijerink zn site halen. http://home.12move.nl/bert.meijerink/index.htm Repareren is veel uren werk maar niet zo ingewikkeld Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Zowel Frank als Henk zitten goed. Een koude K100 draait als een cementmolen, zeker als het stationaire tt te laag is. Stel dit af op 1000-1100, en houdt een kouwe motor op toeren met het 'choke' hendel. Ook de rubbers in de demper verharden na verloop van jaren, vervangen dus maar. Groeten, Paul. Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum: Goeiedag Sil, Ik rijdt al zo'n 3 jaar op een k100rs van '87 km. stand 135dkm. Ik ervaar op dit moment hetzelfde probleem als jij hebt... Vooral nu in de winter is het "kloppen" niet om aan te horen en krijg er een slecht gevoel bij. Ik heb natuurlijk ook al wat "deskundigen" laten horen en mij hebben ze wijsgemaakt dat het of de distributie kan zijn of (en daar komt ie) de tussenas. Daar de distrie bij mij compleet vervangen is ben ik bang dat de tussenas overblijft. Oke, verder heb je niet zo heel veel aan mijn reactie, het is maar dat je weet dat je er niet alleen voorstaat! Succes er mee, Ed. Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'henk akse', geïmporteerd van het oude forum: hallo allemaal Ik heb me vergist in de naam van de as. Heet natuurlijk tussenas. Vr Gr Henk a Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum: Goeiedag Henk, Is dit tevens de as waar wel eens klinknagels van los laten? En is het mogelijk deze as te verwijderen met het blok nog in het frame? Groeten, Ed Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'henk akse', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Ed Klopt is dezelfde as Demonteren kan met het blok in het frame maar is lastig omdat er geen punten meer overblijven om de motor te steunen. De middenbok gaat er met de versn bak onderuit . Is nogal een slooppartijtje maar met wat tijd en geduld moet het lukken. Laten doen is bij een reparateur een dure klus. Lees ook verhalen van mensen die er al een paar jaar mee rondrijden dus stukgaan doet ie niet. Henk Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum: MÙge, iedereen, zijn de silentblocs in de koppelingskast van de dynamo niet een mogelijke oorzaak? Dat bleek op mijn K met 60.000 het geval en viel qua kosten geweldig mee. mvg Erik Zeer zwaar kloppen tijdens koude motor k100 rt 86 - Guest - 02-10-2005 Reactie van bezoeker 'H', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Daar kun je achter komen door een grote schroevendraaier tegen het carter te houden. Zet je oor tegen het heft en luister waar het geluid vandaan komt. |