Hobbyist Forum
zijspancardan R50 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: zijspancardan R50 (/showthread.php?tid=1606)

Pages: 1 2

zijspancardan R50 - Forum import - 12-20-2004

Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R50 met zijspan. De overbrengverhouding is nu 37/11 en dus solo.Wil graag een zijspan cardan die moeilijk te krijgen is. Bij de Hobyist te koop zag ik 26/6
Wie heeft ervaring met ombouw en is daar speciaal meetapparateur en/of gereedschap voor nodig.

zijspancardan R50 - Guest - 12-20-2004

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Gaat het hier om een komplete eindaandrijving, of alleen de 2 tandwielen?

Als het alleen de tandwielen zijn, kan je het best je oude eindaandrijving opsturen, en hun de tandwielen laten wisselen.

Dit is vrij eenvoudig, maar je hebt wat shims nodig voor de afstelling.

Als je een compleet ding kan krijgen, ben je gauw klaar.

Groeten, Paul.

zijspancardan R50 - Guest - 12-20-2004

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Paul heeft gelijk. Uitbouwen en inbouwen is niet zo'n probleem, ombouwen id het listige stuk en de Hobbyist kan dat volgens mij heel goed en goedkoper dan de dealer. En als je jouw overbrenging kan inruilen op een kant-en-klare ben je natuurlijk ook snel klaar voor een redelijk bedrag.
Overigens, waar woon je? Want ik zie hier in de buurt wel eens oude BMW's met bak rondrijden (hier in de buurt is zuid-oost Friesland).
Suces en den ker aan:
Two wheels good, Three wheels better!
Egbert

zijspancardan R50 - Guest - 12-21-2004

Paul en Egbert bedankt voor de reactie. Kennelijk ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik wil inderdaad in mijn bestaande cardanhuis een ander kroon en pignonwiel monteren en wel een overbrenging van 26/6 te koop bij de hobyist voor ongeveer Ä 500,- Ik ga er van uit dat de kwaliteit dan goed is.Dat lijkt veel maar als je weet wat er voor woekerprijzen voor complete zijspan cardans gevraagd worden (tot Ä1200 is mij gebleken)lijkt dit beter. Bij een oud exemplaar moet je ook nog afwachten hoe de staat is. Mijn vraag is dus kan ik dat zelf makkelijk monteren(met 2 rechter handen)of heb je b.v. voor de goede shims meet apparateur nodig. Of bij wie of waar kan ik het evt. betaalbaar in laten bouwen.

Hoi.

Bert, ik weet er alles van, rij zelf een R69/EML

Wat ik mij afvraag, is die 37/11 wel origineel R50, klinkt meer als R80/7, of iets uit die tijd.
Bij dat oude spul denk ik meer aan 25,26 of 27 tanden.

Toch blijf ik erbij dat je beter je oude huis kunt opsturen en hun laten monteren.

Het afstellen komt kort neer op het volgende; smeer de tanden in met een contactvloeistof(Pruisisch blauw), neem een willekeurige shim, monteer en draai een paar keer rond.

Dan de boel weer uitmekaar, en controleren hoe de tanden dragen.
Evt herhalen met een dikkere/dunnere shim tot het goed is.

Dit kan in 1 keer goed, als je geluk hebt, maar kan ook 4-5 pogingen duren.

Groeten, Paul.

Hoi.
37/11 omgerekend is 3,36, dit geeft Peters voor R60/5, 6, 7 R80 divers. De R50/5 en R60/7 1978 geeft Peters 32/9. De oude R50 uit 1955 - 62 hadden 3,18 (zoek het aantal tanden maar uit of 3,58 voor de S met voor zijspangebruik 4,25 dan wel 4,33. Dus het gaat waarschijnlijk over een R50/5 en dan heb je kennelijk al een iets te lange overbrenging.
De 26/6 klinkt naar oudere modellen en dan past het denk ik niet in je overbrengingshuis, als je inderdaad een /5 hebt. Want een andere variant van haakse overbrenging, volgens mij. Ik zou eens contact opnemen met de Hobbyist over de mogelijkheden om jouw type een lagere (kortere) gearing te geven.
Succes en hou ons op de hoogte.
Egbert

Hoi.

Als ik lees 'R50' ga ik ervan uit dat er ook R50 bedoeld wordt.
Hier dus pre '69.

Hebben we het hier over een R50/5, gaat dat oude spul niet passen.
Dan hou je niet zoveel opties over, standaard R50/5, R45 en sommige R65 hebben een kortere overbrening.

Kan je beter het motorblok ombouwen naar R75/5 oid.

Groeten, Paul.

zijspancardan R50 - Guest - 12-22-2004

Bedankt voor alle reacties.
Sorry maar ik had een klein foutje gemaakt. De huidige overbrenging is 35/11 .
De motor is wel degelijk een R50 van 1955 met(jawel) origineel linnen kenteken. Het cardan is voor een R50 wel standaard naar ik meen.
Verdere reacties welkom.

Een 35/11 is omgerekend 3,18 en dit is inderdaad standaard gearing voor de R50 van 1955 - 1960. De fabrieksgearing voor zijspan die daarbij hoort is 4,25.
De 26/6 tanden die je op het oog hebt (4,33) zijn de zijspangearing voor de R50S van 1960 - 1962. Moet dus heel goed kunnen denk ik. Laten doen of zelf doen is dan een keus die afhangt van je mogelijkheden (technisch en financieel).
Veel plezier met je klassieker en succes met de ombouw.
Overigens, de cijfertjes haal ik uit het boek BMW Motorrader van Heinz Hartel, uitgegeven 1976. Goed boek maarslecht ingebonden, mijne is losbladig geworden.
Allemaal prettige feestdagen maar weer.
Egbert

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Bert,

Ik wil nog even een aanvulling geven voor het afstellen van een cardan.

Er zijn vier afstellingen die erg belangrijk zijn voor de afstelling van een cardan,namelijk:

1 de speling van het kroonwiel
2 de diepte van het kroonwiel in het cardanhuis
3 de diepte van het pignonwiel naar de hartlijn van het kroonwiel
4 de voorspanning van de pingnonaslagers.

Als de gehele zaak keurig is afgesteld, dan heb je de voorgaschreven tandspeling bereikt zoals deze door de fabrikant is voorgeschreven. dit kan je met een voelrmaat controleren.

De diepte van de kroonwiel wordt in de fabriek met een soort mal gedaan, waarbij enkele waarden worden opgemeten en vaak in het huis als nummer worden ingeslagen. Dit wordt ook bij het kroonwiel gedaan.
Aan de hand van deze gegevens is het kroonwiel met de berekende shims af te stellen.
Dit geldt eigenlijk ook voor het pignonwiel.

Als deze mogelijkheden niet ter beschikking zijn dan moet je het experimenteel gaan bepalen.

Bij deze wijze zijn er twee belangrijke indicatoren, je moet dan de tanden over del gehele tand langte van enkele tanden van het pingnonwiel heel dun gelijkmatig insmeren met olieverf die je in een kunstwinkel kan krijgen, waar schilderij artikelen worden verkocht.
De kleur moet Pruisischblauw zijn.
De tanden moet absoluut vetvrij zijn en de beschermlagen zeer goed verwijderend.

Dan moet je voorzichtig het pignonwiel draaien zodanig dat er op het kroonwiel een aftekening van het blauw van het pignonwiel ontstaat.
Deze tekening is extreem belangrijk, hieraan kan je bepalen wat er verkeerd staat.
Als de afstelling van de diepten van beiden tandwielen goed staat, uiteraaard met de juite voorspanning van de lagers van de beide tandwielen, dan zie je dat er op de tand een ovaal eilandje is ontstaan van naar mijn schatting 2/3 van de tand en het moet precies symetrisch in het midden van de tand liggen.
Dus zowel symetrisch t.o.v. de uiteinden van de tand, als van de onderkant en de bovenzijde van de betreffende tand.
De juiste voorspanning van het pignonwiel moet je controleren door het draaimoment van de pingnonas te meten, zoals door de fabriek is vorgeschreven.
Voor de de lagers monteerd dus voor alle metingen moet je wel het conserveringsvet grondig verwijderen en vetvrij maken.
NOOIT met persluvht de lagers laten draaien, klinkt leuk maar verwoest een lager voordat het wordt gebruikt.
Als alles is afgesteld moet je de lagers wat olie geven, dan zijn ze al gesmeerd als je gaat rijden.
Nadat de afstellingen perfect zijn, kan je na het vullen van het cardan met de voorgeschreven olie je nieuwe cardan 1000 Km rustig indraaien, olie verversen en vor de rest van de levensduur van je motor blijven genieten van je motor met het fantastische cardan.

De volgorde van mijn verhaal is niet helemaal correct, dat realiseer ik mij maar de belangrijkste feiten heb ik beschreven.
Heel veel succes, groetjes en fijn Kerstdagen,
Marco.