Hobbyist Forum
Dubbele ontsteking op R100 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Dubbele ontsteking op R100 (/showthread.php?tid=1602)

Pages: 1 2 3 4

Dubbele ontsteking op R100 - Forum import - 12-17-2004

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Heeft iemand hier evaring mee, heeft het zin of ziet het er alleen maar gelikt uit?
Wat heb je ervoor nodig, ik las dat de electronische ontstekingunit kan blijven voldoen en dat je geen Silent Hectik o.g. nodig hebt.

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-18-2004

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Hans,

Ik heb net een paar maanden een Silent Hectic op m'n beemer gezet (R100 uit '82).
Dubbele bougies, werk goed, beter dan orgineel.
Ik heb deze ontsteking gekocht omdat de vervroeger in de orginele ontstekings unit kapot ging en de Hall gever begon over te slaan. Ik moest wel een nieuwe ontsteking kopen. (mijn blok heeft een compressie verhouding van 10,5:1 ipv 9,5:1 dit houd in dat de orginele ontsteking niet klopte. De ontsteking staat later en gaat in een andere vervroegingscurve en moet eerder stoppen)

Bij Silent Hectic krijg je ook twee nieuwe bobines met dubbele uitgang.

Als je het orginele ontsteking behoud en je zet er twee bobines aan elk 1,5 Ohm weerstand primair met dubbele uitgang, dat zou ook kunnen. Deze zijn leverbaar van Dyna. Deze leverd ook een systeem veer dubbele bougies.
Je moet dan wel andere veertjes op de vervroeger monteren en de vervroeger verbouwen dat die eerder stopt. Je kan niets aan de vervroegingscurve doen.
Als je meer vragen hebt dan lees ik het wel.

Richard

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-19-2004

Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hans
1 ding begrijp ik niet: dubbele bougie's? Misschien een domme vraag die gelijk bij mij komt bovenfrijven: in de kop zit maar ÈÈn gat voor ÈÈn bougie. Heb jij soms ander koppen. Zelf heb ik nog een originele RS en een RT, allebei met kontaktpuntjes, maar ik ben zeer geintereseerd in de elektronische onstekingen met name wat mogelijk met b.v. behoud van de kontaktpunten, maar zonder condensator, dus uitgebreid met elektronica waardoor de puntjes niet meer inbranden. Alles elektronisch lijkt me ook perfect, maar ook erg prijzig. Zijn er soms ander firma's en/of mogelijkheden?

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-19-2004

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maarten,

Een extra gat in de cilinderkop boren.
Ps. welke type BMW heb je.

Richard

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-20-2004

Hoi,

Inderdaad er moet een extra gat onderin bij tegenover het andere. Je moet wel aan de ontsteking een en ander aanpassen, extra bobines, timing aanpassen. Hier een link naar een site met een meer technische uitleg.

http://www.airheads.org/index.php?Technical%20Tips+Dual-plugging

De elektronische ontsteking kan naar het schijnt behouden blijven. Hier ben ik nog niet zeker van.
Ik heb dan zelf enkel een extra set bougieskabels nodig, de bougies, de gaten en bobines.
Heeft iemend hier ervaring mee?

Groeten Hans

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-20-2004

Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Aan Hans: Je vroeg om welk type motor: een R100RT uit 1980. Het is het type met de kontaktpunten en vervroeger in een alum. huis waarop de condensator is bevestigd. Dus voor de elektronische (orig.BMW) onsteking geschikt. Bedankt voor je reactie en ik ga eens kijken op de website die hans heeft gegeven.

motorgroet
Maarten

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-22-2004

Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

@ Hans: Als jouw motor nog contactpunten heeft lijkt me de stap naar electronische ontsteking de eerste en meest logische. Geeft ook veel verbetering.

@ Maarten: Op mijnR75/5 heb ik jaren gereden met een elvtronische onsteking met behoud van puntjes. Het was een zelfbouw pakket van Velleman (-+ f20,-), zeer simpel. Ik heb nog een ongebouwd setje liggen.
Beter starten en geen ingebrande punten meer. Het fibertje van de punten slijt uiteraard nog wel.

Frans

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-23-2004

Mijn motor heeft electronische ontsteking.
De motor draait verder goed.

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-23-2004

Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

@ Hans: ja, sorry ff verkeerd gelezen, hij is van '84

Dubbele ontsteking op R100 - Guest - 12-30-2004

Kan je bij de electronische ontsteking het tijdstip aanpassen? Hoe wordt de vervroeging geregeld?
Is dit als bij de contactpunt modellen? In het bok staat dat de electronsche ontsteking maar 1 keer om de 15000 km gechecked moet worden of zo? Hoe komt het dat ie minder verloopt?