Hobbyist Forum
Klein gaatje in cilindervoet R90/6 ? - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Klein gaatje in cilindervoet R90/6 ? (/showthread.php?tid=1599)

Klein gaatje in cilindervoet R90/6 ? - Forum import - 12-16-2004

Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Ik ben op dit moment mijn BMW R90/6 (blok ut 1973) aan het opbouwen. Eea had te maken met een nog onduidelijk geluid na het vervangen van de zuigerveren. Inmiddels heb ik de cilinders laten honen (lees ook artikel stootrandje in cilinder).
Valt mij op dat helemaal onderaan de cilindervoet, twee hele kleine gaatjes zijn aangebracht. Deze gaan door de cilinderwand heen, ter hoogte van de wang van de zuiger in de onderste zuigerstand.
Smering of ontluchting??
Waar loopt dat kanaal naar toe?

Groetjes Johs

Klein gaatje in cilindervoet R90/6 ? - Guest - 12-16-2004

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Johs,

Dat gaatje is smering.
De twee bovenste tap-einden waar je de cilinder mee vastmaakt loopt ook olie langs naar de tuimelaars.
Van de voorste tap-eind naar de achterste voel je aan de binnenkant van het carter het olie kanaal.
Die Duitsers zijn nog niet zo gek.

Richard

Klein gaatje in cilindervoet R90/6 ? - Guest - 12-17-2004

Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Richard,

Tja ik heb het eens ff bekeken. Wat ik nog niet snap: waar komt de olie vandaan? Loopt die olie spontaan (zonder druk) door dat gaatje, helemaal over het tapend tot net onder de moer van de tuimelaar? Als ik het klepdeksel eraf haal, dan zit er voldoende olie in het klepdeksel. Mag ik aannemen dat alle kanaaltjes dan ook goed open zijn?
Of komt er nog op andere manier olie bovenin, bij de tuimelaars.

Groetjes

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Volgens mij is dat een aftap van een labyrinth-afdichting van de cylindervoet.
Als je het goed bekijkt, zit er aan de buitenkant van de cylinderbus een ringvormige kamer met 2 gaatjes naar de boring.
Spat-olie van de kruk-as slaat hier neer, en wil naar buiten, als je nu een kamertje maakt waar de olie kan expanderen, zal de druk afnemen, en via die 2 gaatjes terug lopen het carter in.
Dat de zuiger wat extra smering krijgt is mooi meegenomen.

Het normale olie-circuit heeft hier niks mee van doen, de smering van de tuimelaars gaat via de bovenste tap-einden.

Groeten, Paul.

Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Paul,

Alsl de cilinder gemonteerd is, dan is het labyrinth omsloten door het Alu carter. Dus ik denk niet dat er spat-olie op kan komen. Ik zie wel dat het borinkje ook in de Alu carter zit aan de bovenzijde. Met een ijzerdraadje kan ik er niet door-en-door doorheen.
Zou het zo zijn, dat de olie in het carter wordt opgevangen en door dit gaatje van het carter het labyrint in komt. Door de zuigerbeweging icm het gaatje in de cilinderwand wordt de olie verder 'gepompt'naar beide bovenste draadenden avn de cilinder. Hier loopt het overheen en bereikt de tuimelaar-binnenas.
Het onderste gaatje is dan een drainage of een tweede (zelfde) systeem.

Of sla ik de plank nu helemaal mis??
NB: betekent olie in het klepdeksel, dat dit systeem OK is? Of komt de hoofdsmering van het kleppenmechaniek ergens anders vandaan?

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Eens in de boeken gedoken.

Het gaatje waar jij in peutert komt van het oliekanaal tussen de 2 bovenste tapeinden.

De smering van de tuimelaars komt via de bovenste tapeinden, als je goed kijkt waar de tapeinden het blok uitkomen, zie je ook een gaatje.

Dus de zuiger wordt wel gesmeerd via dit gaatje.
Ik was in de war met de latere, nikasil cylinders, die hebben dit niet meer.
Het onderste gaatje is een 2e van hetzelfde systeem.

Olie in het klepdeskel in goed, de olie komt via de tapeinden en loopt doot de stotertunnels weer terug.
Blijft altijd een restje achter.

Groeten, Paul.

RE: Klein gaatje in cilindervoet R90/6 ? - xaviier - 02-26-2024

друг480касаBettMichJeanЭбанClarЧернGeorавтоTescЮлдаЗимиLindспасрабоFusiФракUnitлитеМихеЭрен
ПрокFashTescCurvСобоEricземлГущиЗлатByzaсодеТихоKarlSonaOreaAnnaOlivNiveOreaМильTescPaleWesl
РождSiegДрузRenaCotoSinfChilFeliLondSmalсторСобоВелиИллюВТреЛюкстелеMobiMadiPaliСмирПаррDima
десяВостАбраПлавочергазеDelmMiyoPainXVIIChetZoneXVIIМаслЮдинPUREРосспокоZoneзолостарZoneRHZN
БулкZoneЛучнLynnАндрHomyкубиArthнеблСильстихблагADDEЛевиПариПиотИсмаЛеонFranсторERINМалыРазд
КурьPlayMadeLD-4переПроиBekoShinMichPN-0Disnсбор4400ScarSaleWoodТихоSTARSTARSEATресппсихBlue
GOBIрамкMersBlanWarhКитапелеLANGШутаMistRembDremBoscмаскzitaWindБеляЛитРSofiЛитРЛитРКонкRemi
АскеEmilкрасAlexИконсчасдебрCharБузуBillШуваВМаяэкспМишиAlanзавоТлебМакдклубStepПлющЗайцNorm
ЗаниБатусамоиздаКоржXVIIAstrСухиКапуЕникРуднавтоЩегоавтоЛурьВознхудоКохаобучElleМариLD-4LD-4
LD-4БезравтоCharДружComaПлакСычеИзмеСтырmailГероJametuchkasМилоNick