Hobbyist Forum
Rammelen en tikkende geluiden - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Rammelen en tikkende geluiden (/showthread.php?tid=1498)

Pages: 1 2 3

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 10-11-2005

Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb enkel een schuifmaat om het gat op te meten, ik twijfel of dat voldoende nauwkeurig is maar proberen kan altijd.

De bigend lagers zijn inderdaad versleten, ik kan de drijfstang aan de small-end zijde enkele millimeters "kantelen". De 2e cylinder moet er nog af en dan de drijfstangen, dan pas wordt de "schade" echt zichtbaar. Hopen maar dat de krukas en de drijfstangen nog goed zijn. Ook maar hopen dat de slijtage door leeftijd komt en niet door bv verstopte oliekanalen wat dan moet dus alles uit elkaar.

De zuiger kan ik niet kantelen t.o.v. de drijfstang, het small-end en de zuiger pen lijken dus nog in orde.

Het ziet er allen veel belovend uit en hopelijk kan ik binnenkort gaan genieten van mijn eerste "klassieke" BMW :-)

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 10-27-2005

Inmiddels is alles gedemonteerd. De kruktap van de rechter cylinder heeft een braampje en wat loopsporen, de kurkas wordt dus vervangen. Hoe ik de boel echter ook opmeet, de (radiale) speling blijft onder de service limiet van 0.07mm. Ook kan ik geen onrondheid in het bigend van de drijfstang of kruktap meten. Enkel het bigend van de linker drijfstang wijkt op 1 punt 0.03 mm af. De tik zat echter duidelijk aan de rechter kant en die is naar mijn meting 100% rond. Hopen maar dat het vervangen van krukas + drijfstangen voldoende helpt om de tik te verwijderen??

Wel zijn 2 van de stoterstangen krom (slingering 0.10mm en 0.23 mm). Ik betwijfel echter of dit de tik kan veroorzaken, ik zal ze in ieder geval maar wel vervangen.

Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Die kru(-r)kas vervang je nogal gemakkelijk. Hoe zagen de lagerschaaltjes van die "slechte" tap eruit. Heb je er een slijppapiertje overheen gehaald. Voor hetzelfde geld zit die braam er al eeuwen in en als het lager een goed draagbeeld laat zien zou ik 'm lekker laten zitten.

De schaaltjes welke eruit gekomen zijn zijn volledig verwoest. Er zaten diepe groeven in, waren wat stukjes vanaf gesprongen en ze zijn door het bigend van de drijfstang heen gedraaid. Deze heb ik vervangen zonder de krukas te demonteren. In de nieuwe zat direkt weer een groef die door de braam veroorzaakt is.

Zojuist met watervast korrel 600 papier + petroleum de braam + loopsporen verwijderd, dit lijkt aardig te zijn gelukt.

De "goede" kruktap meet 48.96 mm, de slechte 48.955mm. Biede vallen buiten de maatvoering welke in de haynes manual vermeld staat, dit kan echter ook aan mijn micrometertje liggen (het zijn overigens de fabrieks waardes, er wordt niet gesproken over een service limiet). Het onderscheid tussen de goede en slechte tap is dermate klein dat ik erg begin te twijfelen of dit wel de oorzaak van de tik is.

Na de montage van de nieuwe lager schalen en de proefrit kreeg ik het idee dat het niet aan de krukas/drijfstang zou liggen. De tik was niet afhankelijk van belasting of toerental en zat duidelijk aan de rechter kant. Omdat echter het voorgaande lager zo erg kapot was gedraaid ben je toch geneigd dit weer de schuld te geven. Ik heb de motor nooit in goede staat horen lopen dus kan ook niet oordelen of deze tik er al voor het kapotte bigend lager in heeft gezeten.

De bigends van de drijfstangen zijn erg moeilijk zelf te meten. De boel gaat in ieder geval mee naar de hobbyist, dan moeten zij maar uitsluitsel geven. Ik ben in ieder geval geneigd deze krukas terug te zetten.

Groet,

Peter

PS

Voor mijn r1150rt is de slijtage grens van de combinatie krukas/drijfstang 0,13mm. Je zou dus denken dat er voldoende tolerantie is om de missende 0,02mm van de krukas op te vangen????

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 10-31-2005

Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Kantelende zuiger?
Distributieketting?
Tuimelaar radiaal AXIAAL?
Kleppentrein krijg je niet echt stil, dat schijnt zo bij deze dingen te horen.
Heb je verder geen noemenswaardige verschijnselen?
geen rook, compressie verschillen, randen in de zuiger?

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 11-01-2005

Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Thomas

Ik begrijp niet goed waarom je de zwik direct uitelkaar gegooid hebt.
-Was de "tik" toerental afhankelijk of belastings afhankelijk?
Alleen in het laatste geval zou het de big-ens kunnen betreffen. In het andere geval geloof ik meer aan de kleppenwinkel.
- Heb je de axiaalspeling van de tuimelaars bij koude machinen als eens gereduceerd tot max 0,04mm. Minimaal 0,00 bij koude motor!
Doet wonderen. Wil je niet weten.

Klepgeleiderspeling laat de klep scheef op de zitting zakken. bij de veelbesproken 65.000km grens willen de klepschotels dan wel eens afbreken. Zelf gehad....slik....
Geleider speling maakt zich hoorbaar.

Ook de Nokkenas wil wel eens slijten aan de nokken, en erger nog. De hoofdtappen lopen in. Dan zit er niets anders op dan de nokkenstok te vervangen, tesamen met de stoters.
Een big-end klop heft een geheel ander klankspectrum dan de kleppen.
En axiaalspeling op de drijfstangen is normaal , en mÛet zelfs aanwezig zijn.
Niet schrikken van een 0,2 mm of zo. Doet geen pijn. Voelbare radiale speling is absoluut uit den boze. Meet de speling met plasticage draad. De enige juiste methode.

Succes.
Maurice

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 11-02-2005

Maurice,

Ik heb de boel helemaal uit elkaar gehaald omdat er zowieso schade aan de krukas is. Wellicht dat het geluid niet uit de nieuw gemonteerde bigend lagers afkomstig was maar na een ritje van 20km zat er weer een flinke groef in het bigend lager en was het dus een kwestie van (weinig) tijd totdat de boel weer in elkaar draait. Verder was er wat lagermateriaal verdwenen, dit lag onderin het karter. De krukas moet dus zowieso gerepareerd worden.

Ik heb nog geen duidelijke oorzaak van de tik kunnen vinden. De enige onregelmatigheden welke ik gevonden heb zijn 2 licht kromme stoterstanger, een versleten kettingspanner en een iets te grote slingering in de ontstekingsaansluiting van de nokkenas. Verder is (m.u.v. de krukas/drijfstang) nergens overmatige slijtage te vinden.

Zodra m'n kleppendemontagetang binnen is gaan de koppen voor de zekerheid nog even uit elkaar. De koppen zijn echter 2 jaar geleden geschikt gemaakt voor loodvrij dus daar verwacht ik eigenlijk ook niets.

Groetjes,

Peter

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 11-03-2005

Inmiddels heeft de Hobbyist de boel nagemeten: De krukas en drijfstangen moeten vervangen worden. Ook zit er speling op de nokkenas aan de kant van de oliekoeler, het gat is ovaal uitgesleten. Dit zou goed de oorzaak van de tik geweest kunnen zijn. De tik kwam uit de rechter cylinder en leek iets met de kleppentrein te maken te hebben. De nokken het dichts bij de oliekoelen bedienen inderdaad de kleppen van de rechter cylinder en 1+1=2 zou je denken.

In ieder geval wordt het dus ook een ander karter en wordt het al met al wat meer als eerst de bedoeling was maar ja, een hobby mag geld kosten.

Rammelen en tikkende geluiden - Guest - 11-03-2005

Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Thomas

Ik begrijp niet goed waarom je de zwik direct uitelkaar gegooid hebt.
-Was de "tik" toerental afhankelijk of belastings afhankelijk?
Alleen in het laatste geval zou het de big-ens kunnen betreffen. In het andere geval geloof ik meer aan de kleppenwinkel.
- Heb je de axiaalspeling van de tuimelaars bij koude machinen als eens gereduceerd tot max 0,04mm. Minimaal 0,00 bij koude motor!
Doet wonderen. Wil je niet weten.

Klepgeleiderspeling laat de klep scheef op de zitting zakken. bij de veelbesproken 65.000km grens willen de klepschotels dan wel eens afbreken. Zelf gehad....slik....
Geleider speling maakt zich hoorbaar.

Ook de Nokkenas wil wel eens slijten aan de nokken, en erger nog. De hoofdtappen lopen in. Dan zit er niets anders op dan de nokkenstok te vervangen, tesamen met de stoters.
Een big-end klop heft een geheel ander klankspectrum dan de kleppen.
En axiaalspeling op de drijfstangen is normaal , en mÛet zelfs aanwezig zijn.
Niet schrikken van een 0,2 mm of zo. Doet geen pijn. Voelbare radiale speling is absoluut uit den boze. Meet de speling met plasticage draad. De enige juiste methode.

Succes.
Maurice
Maurice,

Klotp het dat de kleppen tik tik zeggen en het bigend lager pok pok. (een serieuze vraag)

Kortom dat het big end lager een zwaarder klop heeft?

Groeten jesper.